Wall-Street: Cand v-ati hotarat sa deveniti consultant de business?

M-am decis sa fac consultanta de business undeva la sfarsitul facultatii. Atunci mi-am dat seama ca nu as putea sa stau toata ziua intr-un birou sa fac R&D, cercetare sau modele matematice.


Wall-Street: Este profiul dvs. mai mult dezvoltat in zona tehnica?

Profilul meu este unul mixt. Dupa ce am terminat facultatea de automatica in Germania si Elvetia am avut ocazia sa plec in Statele Unite sa studiez marketingul in cadrul University of California at Berkeley. Aceasta decizie a fost motivata de dorinta mea de a avea o baza teoretica pentru a intra in consultanta deoarece am considerat ca partea tehnica nu era suficenta pentu cariera mea. Consider ca este bine sa ai o gandire tehnica de inginer, un stil analitic, dar doar aceste cunostiinte nu sunt suficiente, ai nevoie si de cunostiinte economice.

Wall-Street: Ce optiuni aveati dupa ce ati absolvit facultatea la Karlsruhe?

Dupa terminarea studiilor tehnice mi-am dat seama ca nu este de ajuns si am decis sa studiez ceva economic. Intrebarea era unde anume. Am avut norocul sa-mi pot finanta studiile in America.

Dupa ce am terminat studiile in America a existat optiunea teoretica de a ramane sa lucrez in Silicon Valley, insa pentru mine era un loc prea departe de Europa. M-am intors in Germania si am ales sa lucrez in cadrul companiei de consultanta in management Diebold Deutschland. Ulterior compania a fost preluata de Detecon International. Clientii carora le-am oferit consultanta proveneau din domenii precum comunicatii, new-media si Internet.

Wall-Street: Care este peisajul pietei de consultanta din Germania comparativ cu Romania?

Vorbim aici de piata de consultanta in management. Spre deosebire de Germania, in Romania consultanta de management se face in mare parte si de companiile din Big Four. Companiile specializate pe consultanta in management si strategie sunt cele precum McKinsey, Boston Consulting Group, Roland Berger, Mercer Management, Booz Allen Hamilton sau AT Kearney. Dintre acestea, doar Roland Berger este prezenta cu office propriu si in Romania.

Wall-Street: Aveti semnale ca unele dintre aceste nume vor veni si pe piata autohtona?

Una dintre aceste companii va deschide un birou propriu in Romania in urmatoarele sase luni. Mai mult, si celelalte companii prospecteaza piata locala. Aceste companii activeaza in Romania insa prin intermediul unor consultanti straini, iar clientii sunt majoritar corporatii internationale.

Wall-Street: Exista deci un conflict de interese intre consultanta de management si audit financiar.

Nu stiu exact cum functioneaza intern companiile Big Four in Romania. Insa in Vest a existat acest conflict. Firmele mari consacrate prin audit si-au scos din portofoliu partea de consultanta de managemnt si IT. De exemplu din cele mai mari firme de audit financiar din lume, PricewaterhouseCoopers, a decis sa isi vanda divizia de consultanta catre IBM sau KMPG a infiintat firma Bearing Point ca firma de consultanta. In cazul Romaniei trebuie definit termenul de consultanta in afaceri. Multi amesteca termenul de audit financiar cu consultanta strategica si cea de management. Sunt multe lucruri neclare si astfel reies cifre ciudate pe marginea valorii pietei. Intalnim in media valori care variaza de la 20 pana la 300 de milioane de euro. Inainte de vorbi despre cifre trebuie definit exact despre ce vorbim: consultanta in strategie, consultanta financiara, consultanta in resurse umane sau alte tipuri de consultanta.

Wall-Street: Cine ar trebui sa defineasca piata de consultanta? Exista si o entitate specializata: Asociatia Consultantilor in Management din Romania (AMCOR). Care este rolul acestei asociatii?

AMCOR aduna sub umbrela sa mai mult de 70 de companii de consultanta de management. O companie membra a acestei asociatii castiga in primul rand networking. La diversele evenimente ai contact si cu alti consultanti. Intr-adever unele firme membre concureaza intre ele, dar totusi ne respectam intre noi. Exista si situatii cand lucram si impreuna subcontractand anumite parti din proiect. Sunt convins ca AMCOR lucreaza la o estimare a pietei, insa nu este usor sa estimezi o valoare exacta.

Wall-Street: Atunci, cum estimati cresterea procentuala a pietei?

Depinde cum definim aceasta piata a consultantei. Daca ne referim strict la consultanta in management, este plauzibil ca aceasta piata sa creasca in 2006 cu 20 de procente, iar anul viitor cu o rata cel putin similara..

Wall-Street: Care sunt factorii care sustin aceasta crestere?

Citeste si:

Principalul factor este faptul ca afacerile de oportunitate nu o sa mai functioneaze prea mult in Romania si atunci ma astept ca si firmele mijlocii care au depasit o masa critica, sa constientizeze necesitatea unei restructurari si necesitatea unei a strategii pe termen lung. Pentru aceasta au nevoie de consultanti externi experimentati. Mai mult, aderarea la Uniunea Europeana va intetii concurenta si recomandarile unei expert devine vitale. Si acesta va influenta pozitiv piata locala de consultanta.

Wall-Street: Ati afirmat recent ca piata romaneasca de consultanta in management este inca in formare, iar transparenta in domeniu este inca foarte redusa. Aveti si astazi aceasta opinie?

Da, este adevarat. Consider ca piata este inca prea mica si nu prea exista studii concrete. In general in Romania exista o lipsa in cea ce priveste date statistice despre multe industrii.

Wall-Street: Ce v-a motivat sa alegeti Romania pentru cariera dumneavoastra?

Piata din Romania este astazi mult mai dinamica. Cu siguranta, si pentru o companie de consultanta intrarea este mai facila intr-o o piata care este in crestere. In al doilea rand, know-howul si experienta pe care le am pot fi bine valorificate in Romania. Consultanta strategica nu prea se invata in scoala, ci efectiv in sistem. Teoria este o baza buna insa aceasta meserie se invata lucrand.

Wall-Street: Care este mentalitatea romanilor in ceea ce priveste consultanta?

In general mentalitatea este una usor balcanica: cel care a creat firma, asa zisul patron, este mai presus de toti si nu exista nicio persoana care sa stie mai bine ce este de facut. Companiile din Romania trebuie sa inteleaga faptul ca au mult mai rapid rezultate bune daca cumpara know-how extern, sub forma de consultanta, decat daca incearca sa reinventeze roata singuri. Cei care au dezvoltat o afacere ce a crescut puternic trebuie sa faca pasul de la antreprenor la manager, altfel firma lor va fi scoasa din piata. Lucru care nu este deloc usor. Sunt insa convins ca aceasta mentalitate se va schimba cu timpul.

Wall-Street: Care au fost dificultatile in momentul in care ati venit in Romania?

In primul rand, dificultatea a fost si este in continuare legata de mentalitatea conducerii firmelor. Insa intensitatea acestui fenomen este in scadere. Managerii trebuie sa inteleaga ca ceea ce le vindem noi, consultanta strategica, va avea efecte abia peste un an an, doi. Romanii sunt mult mai concentrati pe ziua de maine sau poimaine decat pe ce se va intampla peste un an.

Wall-Street: Exista si riscuri ori amenintari?

Nu cred ca riscul este mare in acest moment. In cel mai rau caz voi castiga experienta.

Wall-Street: Ce anume vreti sa implementati in Romania din cele invatate la Diebold si Detecon?

Incerc in primul rand sa rezolv problemele acute ale clientul si dupa aceea sa il ajut sa aibe un avantaj competitiv fata de concurenti.. Avantajul competitiv este esential pentru orice firma, fara acesta o firma nu va avea succes pe termen lung. Gandirea strategica este foarte importanta in acest context.

Wall-Street: Concret, unde se pozitioneaza Link Management Consulting?

Link Management Consulting a fost fondata in 2005. Eu sunt unul din actionari si Managing Partner. In acest moment, echipa este formata din patru consultanti, insa mai colaboram si cu alti specialisti pe baza unor contracte de colaborare cand este cazul.

In primul rand, oferim servicii de consultanta strategica. Sloganul companiei este Beyond the Horizon. Astfel, incercam sa facilitam firmelor cu care lucram o privire dincolor de orizontul pe care il au astazi si ii ajutam in crearea de avantaje competitive care se le asigure succesul pe termen lung.

Clientii nostri sunt in mare masura companii romanesti, dar si straine. Printre cei mai importanti clienti se numara Coldwell Banker, unul din liderii in industria tranzactiilor imobiliare americane. Dar lucram si la proiecte mai mici cum ar fi xdrive.ro, care a inceput ca hosting de internet si care va oferi curand si unele noi servicii adiacente pentru prima oara in Romania.

Sunt convins ca si in Romania in viitorul apropiat consultanta strategica va fi la fel de pretuita ca in alte piete deja mature.