Ca atare, in legislatia noastra este reglementat “dreptul de denuntare unilaterala a contractului” de catre consumator. Ce presupune acest drept de denuntare?

Acest drept reprezinta posibilitatea unui consumator ca in termen de 10 zile lucratoare (ceea ce inseamna excluderea zilelor libere) de a denunta contractul la distanta incheiat cu un comerciant. Ca atare, daca un user comanda un produs de pe un website si acest produs este livrat user-ului, acesta din urma poate renunta in termen de 10 zile lucratoare la produsul initial comandat (practic, suntem in prezenta unei returnari de produs).

Ce este de retinut se remarca prin aspectul ca acestei renuntari nu i se aplica penalitati, iar mai mult, user-ul/consumatorul nu este obligat sa invoce un motiv pentru returnarea produslui. Totusi, comerciantul nu este obligat sa se ocupe de returnarea efectiva a produsului. Ci, cheltuielile directe de returnare pot fi suportate de catre consumator in sine.

De cand se calculeaza acest termen de 10 zile?

Ordonanta 130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta prevede mai multe situatii:

a) pentru produse, de la data primirii lor de catre consumator, daca au fost indeplinite prevederile art. 4*;

b) pentru servicii, din ziua incheierii contractului sau dupa incheierea contractului, din ziua in care obligatiile prevazute la art. 4 au fost indeplinite, cu conditia ca intarzierea sa nu depaseasca 90 de zile.

In cazul in care comerciantul a omis sa transmita consumatorului informatiile prevazute la art. 4, termenul pentru denuntarea unilaterala a contractului este de 90 de zile si incepe sa se calculeze:

a) pentru produse, de la data primirii lor de catre consumator;

b) pentru servicii, de la data incheierii contractului.

Daca in perioada celor 90 de zile informatiile prevazute la art. 4 sunt furnizate consumatorului, termenul de 10 zile lucratoare pentru denuntarea unilaterala a contractului incepe sa curga din acel moment.

Care sunt obligatiile comerciantului in cazul denuntarii contractului de catre consumator?

In acest caz, comerciantul are obligatia sa ramburseze sumele platite de consumator (mai putin cele legate de returnarea produsului) in cel mult 30 de zile de la data denuntarii contractului de catre consumator.

Un efect important al denuntarii contractului de catre consumator il reprezinta si incetarea de drept (nefiind nevoie de interventia instantei sau altei autoritati) a contractului de acordare a unui credit, in cazul in care, pentru produsul sau serviciul ce face obiectul contractului la distanta comerciantul crediteaza consumatorul, direct sau in baza unui acord incheiat de comerciant cu un tert (de cele mai multe ori, o banca). Ca si in cazul denuntarii comenzii, consumatorului nu i se aplica penalitati.

Imposibilitatea de denuntare a contractului la distanta

Fata de cele de mai sus, ordonanta prevede si anumite exceptii, respectiv consumatorul nu poate denunta unilateral urmatoarele tipuri de contracte, cu exceptia cazurilor in care partile au convenit altfel:

a) contracte de furnizare de servicii a caror executie a inceput, cu acordul consumatorului, inaintea expirarii termenului de 10 zile lucratoare;

Citeste si:

b) contracte de furnizare de produse sau servicii al caror pret depinde de fluctuatiile cursurilor pietei financiare care nu pot fi controlate de comerciant;

c) contracte de furnizare a unor produse executate dupa specificatiile consumatorului sau a unor produse distinct personalizate, precum si
a acelora care, prin natura lor, nu pot fi returnate sau care se pot degrada ori deteriora rapid;

d) contracte de furnizare a inregistrarilor audio, video sau a programelor informatice, in cazul in care au fost desigilate de catre consumator;

e) contracte de furnizare a ziarelor, periodicelor, jurnalelor-magazin;

f) contracte de servicii de pariuri sau loterii.

*Art. 4

(1) Consumatorul trebuie sa primeasca, in scris sau pe un alt suport durabil la dispozitia sa si la care are acces, in timp util, in perioada executarii contractului si pana cel mai tarziu in momentul livrarii, urmatoarele:

a) in cazul bunurilor care nu sunt destinate livrarilor catre terti, confirmarea informatiilor prevazute la art. 3 alin. (1), daca acestea nu au fost transmise, in conditiile prevazute la alin. (1), inainte de incheierea contractului;

b) conditiile si modalitatile de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala, pentru cazurile prevazute in prezenta ordonanta, sub forma clauzei urmatoare: „Consumatorul are dreptul sa notifice in scris comerciantului ca renunta la cumparare, fara penalitati si fara invocarea unui motiv, in termen de 10 zile lucratoare de la primirea produsului sau, in cazul prestarilor de servicii, de la incheierea contractului“, redactata cu caractere ingrosate. In cazul omiterii acestei clauze, produsul sau serviciul este considerat livrat fara cerere de comanda din partea consumatorului, conform prevederilor art. 14;

c) sediul, numarul de telefon/fax, precum si adresa de e-mail ale comerciantului, la care consumatorul poate sa-si prezinte reclamatiile;

d) informatiile privind service-ul postvanzare si garantiile oferite;

e) conditiile de denuntare unilaterala a contractului, atunci cand acesta are o durata nedeterminata sau o durata mai mare de un an.

(2) Dispozitiile prevazute la alin. (1) lit. a), b), d) si e) nu se aplica in cazul serviciilor a caror executie este realizata cu ajutorul unei tehnici de comunicatie la distanta, daca aceste servicii sunt furnizate o singura data si facturarea lor este efectuata de operatorul de comunicatie.

Cristian Barcan este avocat in cadrul Baroului Bucuresti U.N.B.R . In calitate de colaborator al site-ului CJO.ro, Cristian Barcan a acordat consultanta juridica in peste 2000 de cazuri.