"Am incercat sa citesc legislatia fiscala si este de necitit. M-am apucat de citit cu creionul in mana. Cel mai greu este de gasit subiectul si predicatul. Nu am putut. Sunt probleme grave", a declarant Anca Vlad, vicepresedinte al AOAR si proprietara grupului Fildas si a lantului de farmacii Catena.

O persoana responsabila de finantele unei afaceri trebuie sa citeasca in intregime codul fiscal, pentru ca exista pe tot cuprinsul acestuia prevederi pe care trebuie sa le cunoasca, a spus ea. Pe langa Codul Fiscal si mai multe hotarari de Guvern relevante, ANAF a dat anul acesta aproximativ 50 de decizii, care de asemenea trebuie cunoscute, a afirmat Anca Vlad intr-o conferinta organizata de AOAR pentru a discuta despre obstaclele fiscal in calea dezvoltarii economiei Romaniei.

Este imposibil de citit atata si este imposibil de inteles

In Marea Britanie, legislatia fiscala mult mai prietenoasa si are scopul de a atrage investitorii. Britanicii au organizat pe litere si pe domenii de activitate a agentilor economici legislatia, astfel incat sa fie usor de citit.

"Ca volum (legislatia fiscal din Marea Britanie, n.r.) are 200 de pagini. Nu sunt nici 200 de pagini, dar 200 de pagini recomanda Uniunea Europeana sa aiba legislatia fiscala. Cate pagini credeti ca sunt aici (in Romania, n.r.)? Noi am numarat vreo 1.600. Dar cred ca sunt mai multe”, a spus Anca Vlad.

Noi facem legislatie pentru 5% sau pentru 95%?!

Contribuabilii vor in proprotie de peste 95% sa fie corecti si sa-si plateasca taxele, insa legislatia fiscala trebuie simplificata si ordonata, astfel incat contribuabilul sa fie ajutat sa-si respecte obligatiile.

Legislatia fiscala sufoca startup-urile si firmele mici

ANAF este deschisa la discutii cu mediul de afaceri, a declarat Ana Bobirca, vicepresedinte al AOAR, insa in timp ce companiile reactioneaza in timp real la probleme, timpul de reactie al administratiei este mult mai lung.

"Ce fac oamenii intre timp? Se opresc, ingheata activitatea sau sunt sfatuiti sa apeleze la instanta. Modalitatea de adresare general valabila azi este asta. Exista o incurajare de a apela la instanta in orice situatie, ceea ce de principiu ar putea fi foarte bine, dar prelungeste timpul de rezolvare. Este posibil sa obtii o solutie favorabila, dar nu mai ai la ce sa o folosesti, pentru ca intre timp ti-ai inchis business-ul", a afirmat Ana Bobirca.

Impactul acestei stufosenii birocratice se vede mai ales la startup-uri si la firmele mici

Startup-urile si firmele mici sunt cele mai vulnerabile la greutatile generate de legislatia fiscala prea complicata, din cauza resurselor limitate de care acestea dispun.

Citeste si:

"Sunt cele mai vulnerabile si le este cel mai greu sa angajeze personal de suport care sa indeplineasca toate aceste cerinte. E vorba sa stii, ai nevoie de consultanti, pentru ca nu poti sa stii tot si poti sa gresesti, ai nevoie de contabili, contabil-sef, cineva care sa stie toata partea financiara. Ca sa nu gresesti e nevoie de mult personal de suport. La firmele mici lipsa asta poate duce chiar la disparitia firmei, la plecarea antreprenorului din tara", a spus Ana Bobirca.

Antreprenorii de startup sunt pusi in situatia de a-si prezenta ideile unor companii mai mari sau de a parasi Romania pentru un mediu mai favorabil, a adaugat ea.

Potrivit AOAR, printre cele mai importante obstacole fiscale in calea dezvoltarii economiei Romaniei se numara cresterea exponentiala a birocratiei in sarcina contribuabilului, penalitatile supradimensionate, excesul de executari silite si popriri, legile fiscale care descurajeaza initiativa privata, precum si lipsa informatizarii ANAF.

Sursa foto: moomsabuy/shutterstock