Soferii nu par insa sa tina seama de acest aspect semnificativ doar pentru unii. Liniuta - sfertul de mila american sau kilometrii europeni - o clipa traita la intensitate maxima in care masina si soseaua devin un tot, in care omul si masina se completeaza si se simt reciproc… in acele 10 secunde sau mai putin te simti liber. Infuzie de adrenalina sau nebunie ar zice unii, iresponsabilitate sau limite duse la extrem pentru pasionati… StreetRacing. Aici se termina sau incepe totul.

Tuningul, caci despre el e vorba, cere inainte de toate o mare pasiune pentru masina ta care consuma deopotriva timp, bani si dedicatie, compromisuri si renuntari. Mai intai de toate tuningul, cere resurse financiare, si inca unele serioase. “Poti sta intr-o pereche de blugi si un trening multa vreme pentru ca masina ta inghite toti banii pe care ii ai” afirma cineva din bransa.
Pentru ca nu exista o limita in privinta sumelor care se pot investi in tuning, trebuie sa facem o diferentiere inca de la inceput. Sunt de laudat si admirat bolizii veniti gata preparati de la tunerii oficiali – masini ca Hamann, Lorinser, Brabus, AMG sau M, dar pentru multi dintre proprietarii de masini, momentele in care si-au instalat primul filtru de aer sport, prima evacuare din inox sau primul set de jante de aliaj raman amintiri de nepretuit. Acelea sunt inceputurile, momentele in care simti gustul tuningului. Cand dupa o munca asidua si tot felul de compromisuri iti vezi masina iesita gata de la vopsitor si nerabdatoare sa muste din asfalt cu noile gume special instalate simti o satisfactie pe care putini o pot descrie. “Poate ca nu toti sunt de acord cu tine, poate ca prietena ta nu e deloc incantata ca pui masina pe primul plan, ca stai mai mult cu baietii pe la curse decat cu ea, dar asta e pasiunea ta, mandria ta si nimic nu o poate schimba”, declara acelasi fan impatimit al tuningului.

“tuning“Apare si prima distinctie in explicatia termenului de tuning. Pentru cunoscatori, tuningul se imparte in racing si car styling. Tot ceea ce tine de motor si de modificarile acestuia necesare obtinerii unor performante cat mai mari din punct de vedere tehnic intra la partea de racing: suspensii, frane, cipuri de putere, evacuare din inox, filtre de aer - doar parte dintr-o lista lunga de accesorii necesare ca masina ta sa “zboare”. Tot ce tine, pe de alta parte, de kitul exterior, de la faruri cu xenon pana la praguri, eleroane si jante, designul interior care include neaparat sistemul audio, vine sa dea contur car-stylingului.

In ceea ce priveste cele mai “tunabile” masini, o statistica facuta de profesionisti demonstreaza ca in fruntea clasamentului se afla cele fabricate in Japonia, datorita disponibilitatii de a fi modificate. Ca un exemplu, modelul Toyota Supra a fost scos de pe piata din SUA tocmai datorita faptului ca putea fi usor modificat pentru a aduna cu usurinta o herghelie de 400 de cai-putere sub capota, care nu intotdeauna erau struniti de posesori inainte de a lovi stalpul sau parapetul. De asemenea, este cunoscut faptul ca prin instalarea unei turbine pe Honda poti ajunge chiar pana la fabuloasa cifra de 700 de cai putere.

“tuning“In pofida celor afirmate mai sus, si constructorii europeni au oferit pana acum exemplare usor tunabile, in Romania cap de afis fiind BMW care cu al sau “Ursulet” (Seria 3, modelul din anii ‘80) domina de ceva timp piata autohtona. Alaturi ii stau VW, Opel, dar si Skoda sau chiar nou intratul pe piata Logan.

Datorita pasiunii nebune pentru a-ti transforma masina dintr-un automobil de serie intr-o aparitie care sa trezeasca fiori privitorilor, in ultimii zece ani a luat amploare foarte mult industria generic denumita “aftermarket”, in cadrul careia constructori auto s-au specializat pe fabricarea de produse care vin sa completeze modele si piesele stoc ale masinilor de serie. Si cum orice fenomen are nevoie de promovare intensa, au devenit de traditie evenimente de tuning si saloanele auto precum Sema Show in SUA si Essen Motor Show in Europa

“tuning“In Romania, fenomenul are o istorie ceva mai scurta, si a luat o amploare cu adevarat importanta abia in ultimul an. Constituiti in cluburi sportive si organisme legale, iubitorii de tuning au ajuns sa isi poata dezvolta pasiunea pentru masini nu doar in particular ci si etalandusi masinile in competitii organizate cu sprijinul autoritatilor locale. De la Timisoara la Baia Mare, Constanta, Iasi si Craiova la Alexandria, Ploiesti si Bucuresti, mii de oameni au putut admira pe viu demonstratii de forta si maiestrie, precum si masini deosebite, in care s-au investit bani multi dar care, mai presus de toate, reprezinta bunuri de suflet ale posesorilor lor.

Tuningul nu mai reprezinta doar pasiune pentru masina ta, ci un adevarat mod de viata. Prieteni, grupuri de interes, evenimente si calendar competitional, fete frumoase, cluburi si firme de tuning atrag din ce in ce mai multi posesori de masini modificate.

Fenomenul este sustinut si promovat de media din Romania, printre cele mai avizate surse de informatie numarandu-se portalurile de internet dar si revistele auto care acorda din ce in ce mai mult spatiu fenomenului. In anii urmatori se estimeaza ca va atinge cote mult mai mari, un prim pas in acest sens facandu-se prin organizarea in luna Martie a acestui an a primului Salon de Tuning din Romania, care se doreste a fi un pionier pentru activitatea viitoare a organizatorilor.