98 imagini
Anul acesta, Salonul Auto de la Paris s-a trezit din adormire pentru a 90-a ediție, în contextul duelului între europeni și chinezi pe Bătrânul continent. Cei doi poli ai lumii auto și-au dat întâlnire în capitala Franței pentru un eveniment mult mai solid ca în urmă cu doi ani, când Parisul a găzduit ultima oară un salon auto major. În 2024, Renault, Peugeot, Citroen, Leapmotor sau Dacia au avut premiere mondiale, amintind de vremurile de altă dată când constructorii se înghesuiau la marile show-uri auto pentru a-și dezvălui noi modele. Chiar și așa, absența mai multor nume grele din industrie nu a putut fi ignorată.
La începutul anului, Wall-Street.ro a vizitat ceea ce avea să fie ultima ediție (cel puțin pentru o vreme) a Salonului Auto de la Geneva, cândva bastionul neutru al lumii auto, un „câmp de bătaie” unde se întâlneau toate concernele, indiferent de culoare sau interese. Cum evenimentul elvețian a devenit o umbră a ceea ce era o dată, mulți aveau speranțe mari de la ediția din 2024 a salonului de la Paris, organizat alternativ, o dată la doi ani, cu cele germane.
La standul Peugeot, un prim contact pentru noi cu 9X8, proaspăt reconfigurat pentru sezonul actual al FIA WEC ce se va încheia, pe 2 noiembrie, la Bahrain
La 126 de ani de la prima ediție, Orașul Luminilor a fost încă o dată gazda celor mai importanți constructori din industria auto - sau cel puțin a unora dintre ei. Din capul locului, înainte să intrăm „în pâine” cu mișcările celor ce au răspuns prezent, trebuie trecuți în catastif absenții. Menționăm, de asemenea, că motivele absențelor sunt diverse, dar majoritatea țin de contextul socio-economic din zilele noastre, atât de diferit de situația pe care o aveam în urmă cu un deceniu, ca să nu mai vorbim de realitățile din urmă cu 20-30 de ani. Așadar, la Paris nu i-am regăsit pe Cupra, Hyundai, Jeep, Lamborghini, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Polestar, Seat, Suzuki, Volvo, dar nici pe chinezii de la Zeekr (Geely).
În schimb, de la evenimentul organizat în spațiul expozițional de la Porte de Versailles nu au lipsit grupurile Stellantis și Renault, răspunzând afirmativ și BMW (alături de brand-ul Mini, dar fără Rolls-Royce), respectiv o pleiadă de constructori din China (THK, BYD, Leapmotor și mulți alții). De asemenea, am mai punctat prezența grupului VAG (Skoda, Volkswagen și Audi, dar fără Cupra), pe lângă doi producători americani (Tesla și Cadillac) și mai multe nume de nișă ca Delage, Ligier și Aixam.
În rândurile următoare, vom face o trecere sintetică în revistă a celor mai importante mărci venite la Paris, respectiv modelele prezente la fiecare stand. Am avut parte de premiere mondiale, dar și de premiere europene, pe lângă o serie de concepte interesante. Da, alți producători nu au vrut sau nu au putut să-și dezvăluie noile modele în Franța, unii arătând prin prezența destul de redusă că, mai degrabă, interesul le este direcționat pe alte canale de comunicare și mediatizare.
Alfa Romeo
A doua cea mai impresionantă mașină de la Salon, respectiv cea mai frumoasă dintre cele contemporane: Alfa Romeo Tipo 33
Constructorul italian, recent implicat într-o dispută neobișnuită pornită de numele folosit de cel mai nou crossover al său, a făcut parte din numele aduse de Stellantis la Paris. Modelul aflat în centrul scandalului cu statul italian, care este de asemenea și primul EV al mărcii, a fost prezent, dar Junior nu a fost centrul de atenție.
Asta pentru că, pe lângă niște antice Giulia (atât de vechi încât însăși platforma pe care o utilizează a fost scoasă la pensie deoarece nu oferă soluții de electrificare), Alfa Romeo a adus și un exemplar din supercar-ul asamblat în serie limitată Tipo 33. Mașina a văzut lumina zilei în urmă cu mai bine de un an, deci nu reprezintă o noutate, dar, pentru noi, a fost printre cele mai memorabile apariții de la Mondial de l'Auto.
Alpine
Alpine insistă să nu folosească exclusiv alfabet latin în denumirea modelelor sale. Acesta este A390_β, un concept
Alpine, la fel ca întregul grup Renault, a venit cu forțe proaspete pentru a-și arăta planurile de viitor. Pe de-o parte, ele țin de un viitor idealizat ce a fost reprezentat de Alpine Alpenglow Hy6, versiunea evoluată a conceptului Hy4 din 2022. Sub caroseria SF cu accente preluate din cursa de 24 de ore de la Le Mans se află un motor V6 twin-turbo alimentat exclusiv cu hidrogen ce dezvoltă, pe foaie, 730 cai putere. Din vis, însă, Alpine intră în realitate cu versiunea sportivă a Renault-ului 5 E-Tech Electric, denumită Alpine A290.
De asemenea la fața locului a fost cea mai puternică și, totodată, cea mai scumpă versiune a micuțului A110, modelul original din spatele renașterii brand-ului Alpine. Se numește A110R Ultime, iar producția va fi limitată la doar 110 bucăți. Ceea ce șochează nu e puterea (345 cai putere dintr-un motor de 1,8 litri), ci prețul: el începe de la 265.000 de euro, dar poate ajunge până la 330.000 de euro (!) pentru versiunea ultra-exclusivistă „Le Bleu”.
Una dintre cele doar 15 bucăți a fost prezentă la Paris, elementul distinctiv fiind vopseaua cu degrade din negru în albastru. În fine, la stand s-a aflat și conceptul unui crossover sportiv, Alpine A390_β Concept, o mașină care nu este încă într-o formă gata de producție, dar care arată că Alpine va intra în mult mai multe segmente pe viitor, pe lângă cel compact (segment B) cu A290.
Audi
Cea mai sus-pusă (la propriu!) mașină din zona Audi a fost... un diesel, R18-le de la Le Mans din urmă cu un deceniu
Germanii de la Audi au adus la Paris mai multe modele din gamele lor electrice, dar și termice, centrul atenției ne efiind asupra premierei mondiale Audi Q6 E-Tron Sportback. Asta pentru că, în opinia noastră, cel mai impozant element al standului a fost construcția dedicată Audi Sport, unde un Audi RS e-tron GT a tronat alături de un mai vechi prototip de Le Mans, sugerând transferul tehnologiei de pe circuit, pe șosea. Da, ne e dor de Audi la Le Mans și în WEC - mult mai mult decât ne e „dor” de un nou coupe-SUV.
BMW
Conceptele BMW Vision Neue Klasse (berlină și SUV) au arătat noua direcție a mărcii. Poate vor regândi unele aspecte în ceasul al 12-lea...
BMW a revenit în Franța cu un stand lipsit de premiere (s-a sperat că bavarezii vor aduce noul iX3, dar nu a fost cazul), dar cu două concepte ce arată direcția de viitor a mărcii. Este vorba de BMW Vision Neue Klasse, respectiv BMW Vision Neue Klasse X. Pe lângă acestea, selecția a fost variată, inclusiv actuala generație i7, dar și Seria 4 și ultima Seria 5 fiind la standul BMW. Totuși, întreaga organizare a fost destul de simplistă, departe de construcțiile grandioase de multe milioane de euro din urmă cu 10-20 de ani.
BYD
BYD Seal, dar și alte modele ale producătorului din China, arată schimbarea de strategie a BYD menită să crească cota de piață aici
Chinezii de la BYD erau, la finele anului trecut, cel mai mare producător de EV-uri din lume, peste Tesla. De atunci, americanii au mai recuperat teren, dar gigantul asiatic se mișcă mult mai repede decât oamenii lui Elon Musk atunci când vine vorba de lansări, dar și de upgrade-uri pe partea de software și, în general, toată arhitectura digitală. De aceea, BYD este văzut drept unul dintre cei mai periculoși producători din China pentru poziția confortabilă (ca și cotă de piață) a mărcilor europene la ele acasă. Știm deja că BYD vrea să aducă și modele ieftine (ca BYD Dolphin), dar și altele mai scumpe, asamblate în viitor în cele două uzine care se vor afla nu departe de „ograda” noastră (una dintre fabrici va fi în Ungaria).
Cadillac
SUV-urile ca SUV-urile, dar noi vrem limuzina din unobtanium Celestiq
General Motors a părăsit Europa în urmă cu mai mulți ani, dar revenirea sa pe Bătrânul continent se produce lent, țară cu țară, prin brand-ul Cadillac. De aceea, modelele Lyriq și Optiq au putut fi admirate la Expo Porte de Versailles. Cele două SUV-uri nu aduc aminte de vechiile Cadillac-uri ale aniilor '50-'60, ci reprezintă expresia mărcii de lux a GM asupra celor mai populare segmente din Europa. Este neclar dacă mașinile au succes, deoarece vorbim, până acum, de o lansare limitată în doar câteva țări vest și nord europene, o strategie ce a fost anunțată în 2023.
Citroen
Citroen, alături de Peugeot, a reprezentat aripa PSA a grupului Stellantis, constructorul francez aducând în fața publicului și a presei un concept interesant, dar și versiunea reîmprospătată a modelului C4. În timp ce acesta din urmă a primit o față nouă, aplicată și pe modelul C4X, toate blitz-urile au fost ațintite asupra conceptului Citroen C5 Aircross, Acest model prefațează cea de-a doua generație a crossover-ului ce va fi oferit cu o varietate de opțiuni de motorizare. De asemenea, la standul Citroen a fost plasat, într-un totem, Citroen Ami. Cvadriciclul înrudit cu Fiat Topolino a primit, de asemenea, un facelift.
Dacia
Dacia Bigster a părut ceva mai mică în spațiile generoase ale show-ului din Paris
Producătorul piteștean a venit la Paris cu o premieră mondială sub forma primului său SUV de segment C, Bigster. Modelul, ce va fi urmat de altele două cu dimensiuni oarecum similare (dar cu alte tipuri de caroserie), a fost prezentat alături de generația a treia a lui Duster, dar și de Sandero. În plus, Dacia nu a uitat nici de prototipul de raliuri Sandrider, important în contextul în care constructorul autohton a bifat un succes major și, pe alocuri, neașptetat în chiar prima sa competiție oficială din Mondialul de Rally-Raid.
Ford
Ford Capri încearcă la apă ulciorul nostalgiei, dar mult diferit față de rețeta Renault
Ford nu a lipsit de la Mondial de l'Auto, dar nu a adus cu sine și noul Puma Gen-E. Vorbim despre versiunea 100% electrică a crossover-ului care este făcut la Craiova și care, de asemenea, a fost cel mai bine vândut model de pe piața din Marea Britanie în 2023. Modelul pe baterii va fi, de asemenea, asamblat la noi în țară și va fi prezentat oficial în perioada următoare. În locul lui Puma, Ford a debutat noul Capri SUV, dar și Explorer-ul. Acestea sunt, ambele, niște EV-uri bazate pe arhitectura Volkswagen MEB. În plus, la salon a avut stand și divizia comercială Ford Pro (la fel ca în cadrul Renault, francezii prezentând conceptul Estafette).
Kia
În lipsa Hyundai, Kia a fost principalul constructor din Coreea de Sud prezent la salon. Cu întreaga gamă la înaintare, constructorul a vrut să pună reflectoarele pe noul crossver Kia EV3. Acesta a fost lansat în vară și va costa peste 30.000 de euro, în funcție de nivelul de echipare. Versiunea cu autonomia cea mai mare va avea o baterie de 81,4 kWh, ceea ce se traduce printr-o autonomie de 600 de kilometri. Versiunea cea mai ieftină, însă, va trebui să se oprească cel puțin la fiecare 430 de kilometri pentru un „plin”.
Mini
Mini a lansat la Paris versiunea 100% electrică a lui Cooper John Cooper Works (JCW). La show se anunța și prezența lui Cooper Cabrio, alături de modelul standard cu acoperiș fix. Chiar și așa, la fața locului, în ziua dedicată presei, nu am găsit modelul cu acoperiș textil. Revenind la Coopeer JCW, acesta oferă până la 255 cai putere, principala problemă pentru BMW și Mini fiind că mașinile sunt asamblate în China (la fel ca și Aceman), de unde potențiale probleme cu taxele de import impuse mașinilor electrice și unor hibride asamblate în statul asiatic.
Mobilize
Mobilize este divizia din cadrul Renault Group care oferă soluții de mobilitate. Ea completează buchetul francezilor alături de ramurile Ampere (mașini electrice), Horse (mașini pe benzină), respectiv divizia de vehicule comerciale. În cadrul standului, Mobilize a lansat oficial înlocuitorul lui Renault Twizy. Acesta vine în două versiuni cu practicalitate diferită, unul denumite Duo, iar celălalt Bento. Unul dintre ele oferă, în partea din spațiu, mai mult spațiu de depozitare, celălalt punând accentul mai degrabă pe un plus de spațiu în habitaclu.
Peugeot
Peugeot a arătat la Paris care sunt limitele reale ale tehnologiei sale, dar și plafonul reprezentat de vise. Pe prima direcție s-a încadrat prototipul de Le Mans 9X8 în versiunea sa revizuită din 2024, mutarea de a aduce o mașină de curse la show-ul auto fiind copiată și de BMW, bavarezii propunând ultimul lor Art Car făcut prin pictarea prototipului M Hybrid V8. Revenind la Peugeot, dimensiunea visării a fost acoperită de conceptul Peugeot Inception, care fusese pentru întâia dată dezvelit chiar de CEO-ul Carlos Tavares la CES 2023. Între aceste două maxime a fost adusă toată gama Peugeot actuală, într-un livery unitar îndrăzneț, inclusiv noul E-408.
Renault
Renault a arătat, ca și la Geneva, că are cea mai mare încredere în viitorul salonului auto ca și concept în sine dintre toți producătorii mainstream. Fiecare marcă a grupului, iar aici ne referim și la Dacia, a avut un stand corespunzător standardelor la care te-ai aștepta la acest nivel. În plus, Renault a ales să lanseze aici un model important, al doilea BEV cu linii retro din gama sa după R5 E-Tech Electric. Ne referim la R4 E-Tech, o mașină mai mare, dar cu linii de modă veche inspirată de o mașină produsă vreme de 30 de ani în peste 8 milioane de exemplare.
Pe lângă acesta, am văzut și restomod-ul R17, ediții speciale ale lui R5, dar și un concept pe baza lui R4 care sugerează un viitor cu multe ediții speciale. În fine, conceptul Twingo, ce previzualizează o versiune de serie similară ce va fi lansată probabil la anul a fost și el acolo.
Skoda
Skoda a oferit debutul global pentru Elroq, un SUV 100% electric cu preț de model cu motorizări convenționale. Mașina se încadrează pe o nouă direcție vizuală pentru marca din Cehia, iar arhitectura electrică a grupului VAG este folosită și aici, ca și pe Enyaq. Modelul de bază vine cu o baterie de 52 kWh cuplată la un motor electric amplasat în spate de 168 cai putere. Autonomia pentru cel mai ieftin Elroq ar trebui să sară de 370 de kilometri. În fine, versiunea de top oferă o baterie de 77 kWh și 282 cai putere. Autonomia sare de 580 de kilometri.
Volkswagen
Volkswagen a privit și către trecut, dar și către viitor la standul său. Pe de-o parte, s-a marcat o jumătate de secol pentru legendarul model Golf GTI, mai multe generații fiind aduse la salon. În plus, viitorul a fost prefațat prin conceptul ID.GTI, o mașină prezentată pentru prima dată anul trecut. Mai interesant, însă, a fost SUV-ul Tayron, dezvăluit la Paris în premieră mondială. Vorbim de un model de clasă medie, mai mare decât Tiguan, dar mai mic decât Touareg. Totuși, Tayron are aspirații premium, în ciuda faptului că împarte soluții de motorizare cu Tiguan - oarecum normal, dacă ne gândim că este înlocuitorul mai vechiului Tiguan Allspace.
Ceilalți
Pe lângă mai multe expoziții tematice (una despre cele mai importante premiere auto din istoria automobilului, fiecare identificată printr-o mașină emblematică, printre care s-a numărat și un Renault Logan de primă generație) au mai ocupat spațiul în cele patru hale expoziționale și alți constructori pe care majoritatea clienților din România încă nu a avut șansa să îi întâlnească. Vorbim, în primul rând, de mărci din China.
Consemnăm, așadar, pe Forthing, GAC, Jiangsu, ,THK, dar și pe cei de la Xpeng. Unii au adus concepte interesante, alții modele sportive cu performanțe surprinzătoare. În plus, mărcile franțuzești de microcar-uri (Aixam, Ligier, dar și Microlino) au avut propriile standuri, pe lângă mulți furnizori de componente, de tuning și de reparații sau recondiționări. Pentru acest editor, însă, mașina reper de la Salonul Auto de la Paris 2024 nu a fost din acest deceniu, nici măcar din acest mileniu.
Mașini legendare: primul model cu turbo, de serie, dar și alte premiere
Mă refer, cum altfel, la un produs al aniilor '70, strâns într-un colț al împrejmuirii dedicate Matra - Mecanique, Aviation, Traction. Numele său este Matra MS650 și este un prototip construit în 1969 (dar folosit cu precădere în 1970-1971 în competiții) pentru regulamentul prototipurilor cu motoare de trei litri de la acea vreme. Dezvoltată în timpul parteneriatului cu Simca, MS650-ul în cauză are o istorie aparte fiind unul dintre exemplarele folosite în competiția de șosea (care îmbina regularitatea, cu probele speciale de raliu, respectiv cu competițiile cronometrate pe circuit) Tour de France Auto. Matra a câștigat respectiva întrecere în 1970-1971 cu acest tip de mașină de Grupa 6.
Totuși, pentru a încheia într-o notă de contemporaneitate, vă transmitem că și Tesla a fost la această expoziție, deși Elon Musk nu e tocmai fanul saloanelor auto. Totuși, sentimentul auster s-a văzut și s-a simțit de la o poștă: americanii au reușit, abia-abia, să încropească o mochetă pentru a prezenta Cybertruck, în timp ce Model S, Model 3 și Model Y - toate modele vechi conceptual - au stat pe podeaua halei în care se afla spațiul Tesla. Totuși, o imitație (?) a robotului umanoid dezvoltat de Tesla era închis în spatele unui geam de sticlă. Acela să fie, de fapt, viitorul?
Matra-Simca MS650
Și, pe lângă întrebări, și niște răspunsuri. Am avut șansa să observăm de aproape și gama Leapmotor, marca aceea din China în care Stellantis a investit masiv pentru a culege din know-how și pentru a le produce unele produse la uzine europene, evitând taxele superioare ale Bruxelles-ului. Au fost acolo și micuțul T03, un rival solid pentru Dacia Spring, care cu un preț mai mare oferă și un plus la capitolul calitate, dar și SUV-ul C10, respectiv un alt SUV, B10. Acesta din urmă a fost arătat în premieră mondială în Europa, fiind primul produs al mărcii proiectat pentru această piață.








