Alaturi de designerul Jimmy Choo si de casa de moda Prada, Blahnik a fost cel mai des mentionat brand din serial. Mai mult, unul dintre episoade a fost dedicat special unei perechi de pantofi din colectia sa. Anumiti critici au spus chiar ca „numele Blahnik apare atat de des in film, incat poate fi considerat a cincea vedeta, dupa cele patru personaje feminine“. Nicio surpriza pentru norocosii care au avut vreodata ocazia sa-i vada produsele.

De pe plantatia de banane

Inovator si reformator al luxului in materie de incaltaminte, prezent de peste 30 de ani in toate topurile de specialitate, Manolo Blahnik are radacini mai mult decat umile. S-a nascut in 1942, in Santa Cruz - insulele Canare - intr-o plantatie de banane, avand un tata ceh si o mama spaniola. In 1965, Blahnik termina cursurile de literatura si arhitectura ale Universitatii din Geneva, dupa ce initial se inscrisese la Drept si Stiinte Politice, conform dorintei parintilor, care vedeau in el un viitor diplomat.

Nimic nu parea inca sa sugereze viitoarea sa cariera ca designer de pantofi. Primele semne de interes fata de acest domeniu au aparut in urmatorii cinci ani, cat Blahnik a studiat in Paris, in cadrul L'Ecole des Beaux-Arts si la Louvre Art School. Pentru a se intretine in scoala, Blahnik a lucrat in aceasta perioada la un magazin cu imitatii de haine scumpe din Saint Germain de Prés. In 1970, se muta la Londra, tatal sau indemnandu-l sa invete engleza cat mai bine.

A lucrat mai intai ca ajutor intr-un magazin de imbracaminte, apoi a devenit fotoreporter de moda la „Sunday Times“. Devenind prieten cu Paloma Picasso si cu marele fotograf de moda Eric Boman, reuseste, in 1971, sa-i arate primele sale schite si proiecte Dianei Vreeland, un nume destul de important printre designerii din New York. Impresionata, Diana i-a sugerat sa se apuce de confectionat pantofi, domeniu in care singura experienta a lui Blahnik era ca-si vazuse tatal impletind sandale pentru toata familia.

Descoperirea

Dupa ce s-a intors la Londra, in 1972, Blahnik a inceput sa creeze pantofi barbatesti pentru Zapata, un boutique din Chelsea. Insa a descoperit rapid ca aceasta slujba nu face altceva decat sa-i limiteze creativitatea. In acelasi an insa, norocul i-l scoate in cale pe Ossie Clark, un alt designer de top al vremii sale. Ossie ramane impresionat de ideile lui Blahnik si ii cere acestuia sa creeze pantofii pentru o prezentare de moda a sa. In scurt timp, pantofii lui Blahnik devin o obsesie printre jurnalistii de moda, actritele „hip“ si diversele figuri ale lumii mondene, dar si pentru staruri deja consacrate, cum a fost Lauren Bacall.

Citeste si:

In 1973, cu ajutorul unui imprumut de 2.000 de lire sterline, Blahnik cumpara magazinul Zapata si-si deschide propria afacere, alaturi de sora sa, Evangelina. Un an mai tarziu, devenea primul barbat „de coperta“ din istoria editiei britanice a „Vogue“, pozand alaturi de o alta vedeta in plina ascensiune, Angelica Huston.

Incet, dar sigur, faima lui Blahnik se intinde si dincolo de Ocean. La solicitarea Bloomingdale’s, designerul a lansat prima colectie pentru piata americana in 1978. Succesul a fost atat de rasunator, incat, dupa mai putin de un an, Blahnik isi deschidea primul magazin pe Madison Avenue, centrul modei din New York. In 1980, deja crea pantofi pentru Perry Ellis si afacerile erau mai prospere ca niciodata. Cand parea ca a atins apogeul pe piata, Manolo Blahnik a avut inspirata idee sa-l angajeze pe George Malkemus, un copywriter din departamentul de marketing al Bergdorf Goodman, unul dintre cele mai mari magazine de lux ale grupului Neiman Marcus. Vanzarile au trecut aproape imediat in categoria „crestere exploziva“, iar Blahnik devenea noul zeu al orasului, cu toate ca, teoretic, dupa 1982, designerul nu se mai ocupa decat de operatiunile europene ale companiei sale.

Urmatorul pas important a fost facut in 1984, cand Calvin Klein l-a invitat pe Blahnik sa creeze o linie pentru colectiile sale pret-a-porter, experienta care l-a invatat ce inseamna abordarea unei piete mai largi.

Dupa ce isi deschide primul magazin eponim in Hong Kong, in 1991, Blahnik are mai multe colaborari scurte cu alti designeri de marca - Bill Blass, Carolina Herera, John Galliano, Yves Saint Laurent sau Oscar de la Renta, ceea ce il impune in fruntea clasamentului marilor designeri de pantofi. Numele sau este omniprezent in serialul britanic de comedie „Absolutely Fabulous“, un mare succes al anilor ’90, notorietatea sa extinzandu-se in intreaga lume a consumatorilor de lux.

Scump si legendar

Astazi, pantofii lui Blahnik, integral manufacturati, se vand cu preturi intre 500 si 2.500 de dolari. Majoritatea sunt dotati cu tocuri „stiletto“, care pot ajunge si la 12-14 centimetri, lucru ce explica, intr-o oarecare masura, si obsesia diverselor staruri (si mai ales cea a lui Sarah Jessica Parker) pentru aceasta marca. Liniile „ieftine“, de 500 de dolari, au ajuns, datorita serialului „Sex and the City“, o obisnuinta de consum in toate marile orase americane. La 30 de ani dupa ce s-a apucat de creat pantofi, in 2000, meritele lui Blahnik au fost recunoscute prin decernarea unui adevarat „Oscar“ al modei - Premiul Neiman Marcus. In anul urmator, Blahnik primea si un „Doctorat de Onoare“ din partea Colegiului Regal de Arte Frumoase din Londra, in timp ce casa regala il numea „Designer Regal de Onoare“.

In Spania, Blahnik castiga premiul „Acuja de Oro“ (Acul de Aur) si „Medalia de aur pentru merite in artele frumoase“, devenind, in acelasi timp, primul designer de pantofi caruia i s-a organizat o expozitie de o luna la London Design Museum. Astazi, Blahnik traieste relativ retras, intr-un orasel englez, intr-o casa care adaposteste nu mai putin de 10.000 de perechi de pantofi create de el de-a lungul timpului. Ii alinta, „parinteste“, povestind despre ei ca fiind „pantofii mei stupizi“. Stupizi sau nu, Manolo vinde pantofi de lux pentru clienti de lux. In 1977, printesa Bianca intra in notoriul club Studio 54 calare, incaltata