Amra Makarevic a locuit pana la varsta de 12 ani in Bosnia. Odata cu inceperea razboiului s-a mutat impreuna cu familia in Croatia si de aici au calatorit pana in Australia, unde au ramas pana la finalizarea studiilor Amrei. Dupa absolvirea facultatii de telecomunicatii si a unui master in relatii internationale, Amra s-a reintors in Bosnia intrucat i se facuse dor de parinti si de ”acasa”.

”In Australia am lucrat in Vodafone. Am ales sa lucrez in acelasi domeniu si in Bosnia, insa nu am rezistat decat trei ani. Bosnia traversa o perioada ciudata. Eu ma schimbasem si nu mi-am dat seama de acest lucru decat atunci cand am trait efectiv in tara mea de origine. De fapt casa mea devenise Australia. Inainte sa ma reintorc in Australia am mers la Londra pentru a face un curs. Aici l-am cunoscut pe sotul meu. Am stat impreuna la curs si, una peste alta, i-am spus mamei mele ca nu ma mai intorc in Australia, ci ma mut in Romania. Surpriza a fost foarte mare. Si uite asa am ajuns in Romania, unde m-am si mutat definitiv la mijlocul lui 2010”, povesteste pentru wall-street.ro Amra.

Nu i-a fost greu sa se adapteze. Avea ”antrenament de Bosnia de trei ani si jumatate”, glumeste Amra, care aseamana climatul din Romania cu cel din Bosnia.

”Cand am plecat din Bosnia, copil fiind, am plecat cu amintiri frumoase. Pe vremea aceea 80% era clasa de mijloc, toata lumea mergea in vacante la mare, avea masini, copiii mergeau la scoli de calitate. Diferenta este atat de mare acum. Ai 50% din populatie care isi permite ceva, iar restul nu”, explica Amra Makarevic.

Odata stabilita in Romania a aparut natural intrebarea: eu ce vreau sa fac? Raspunsul a fost strans legata de o problema de sanatate cu care Amra s-a confruntat: o boala autoimuna, dezvoltata pe fondul unui stres post-traumatic. A urmat un regim alimentar foarte strict, s-a simtit mult mai bine si astfel a aparut si ideea afacerii.

”Avand o minte analitica am zis asa: imi trebuie un produs bun si imi trebuie un nutretionist care sa imi faca retetele. Colaborez cu o prietena din Australia care se ocupa cu asta de 12 ani si cu un nutritionist din Romania, care cunoaste necesitatile clientilor de aici”, explica Amra.

Investitie de 50.000-60.000 de euro in sucuri presate la rece

Astfel, in martie 2015 antreprenoarea lansa pe piata Cold Pressed Juicery, o afacere care le propune romanilor o selectie de sucuri presate la rece. Amra a achizitionat in acest sens o presa profesionista pentru sucuri, in care a investit 25.000 euro, si a inchiriat un spatiu de 160 mp in zona de nord a Capitalei. In total, investitia initiala a urcat pana la 50.000-60.000 euro. De designul sticlelor s-a ocupat chiar ea, iar promovarea s-a realizat atat in online, cat si pe TV sau prin participarea la targuri de profil.

Cum sa aduci afine din Chile sau cirese de te miri de unde?! Vorbim de o tara agricola

Cea mai mare ”durere de cap”? Materia prima, spune Amra. Paradoxal, intrucat atunci cand a venit in Romania a crezut ca oferta locala de fructe si legume va fi un avantaj pentru afacerea sa. S-a inselat insa.

Citeste si:

”In loc sa platesc in Australia cativa dolari pe un mar organic, vin in Romania si gasesc aici tot ce am nevoie. Avem 4-5 ferme cu care colaboram. Daca vreau sa gasesc kale nu gasesc acum, umblu o zi intreaga. La fel se intampla si un banalul morcov. A durat aproape un an sa gasesc un furnizor de fructe aproape de Bucuresti, unul care sa aiba si depozit si sa le tina la o temperatura optima. Vara imi este foarte greu sa gasesc mere. Eu am incredere in tot ce e local si sper sa ajungem si noi la fermieri locali mici. Cum sa aduci afine din Chile sau cirese de te miri de unde?! Vorbim de o tara agricola”, spune Amra.

Situatia aceasta ar putea sa o determine pe antreprenoare sa recurga la propria productie de fructe si legume. ”Cred ca in curand vom ajunge sa avem productia noastra, macar morcov, sfecla, patrunjel, menta, kale. Pentru ca nu vad o solutie. Sau sa gasim pe cineva care sa produca doar pentru noi. Toate fructele si legumele sunt presate la rece, pentru ca asta e ideea – sa le tai si sa sa scoti toate vitaminele care sunt stocate in fibre. Intr-o sticla intra cam un kilogram de fructe si legume”, explica Amra Makarevic.

Cel mai vandut suc din gama propusa de Cold Pressed Juicery este sucul verde, ce contine patrunjel, telina, lamaie, mar, ghimbir, kale. ”Dureaza in medie cam 3 minute sa faci un astfel de suc. Poti sa faci un suc sanatos sa fie prietenos”, completeaza Amra.

Oamenii trebuie sa inteleaga ce cumpara

Aceasta crede ca se diferentiaza de oferta din piata prin retetele folosite (sunt ”bauturi cu sens, cu valoare nutritionala”) si prin faptul ca sucurile sunt produse zilnic.

”Confuzia este mare pentru ca in niste magazine in care trebuie sa fie suc proaspat, adica facut in ziua respectiva, gasesti sucuri asa-zis naturale, pasteurizate si cu termene de valabilitate mari. Alea nu sunt sucuri proaspete. Avem sucuri cu termene de valabilitate de 4 saptamani. In Australia, cand mergi la un supermarket ai o sectiune delimitata cu sucuri presate la rece in fiecare zi si stii ca platesti pentru un suc proaspat, chiar daca putin mai mult. Eu inteleg oamenii, pentru ca vad un frigider plin de sucuri si aleg ceva ok, cu un pret mai mic, care nu este insa ceea ce cred ei. Oamenii trebuie sa inteleaga ce cumpara”, puncteaza Amra.

Planurile Cold Pressed Juicery pentru perioada urmatoare vizeaza extinderea distributiei – in prezent sucurile sunt disponbile in cinci puncte din Bucuresti – respectiv dezvoltarea afacerii in zona online si lansarea pe segmentul de gustari sanatoase. Antreprenoarea vrea sa testeze un parteneriat si cu scoli si gradinite din Bucuresti si vorbeste de o posibila colaborare pentru vanzarea sucurilor in Constanta.