"Cand eram copil, 6-7 ani, mergeam la piata cu bunica mea, aveam mereu produsele mele pe care ea le vindea si imi dadea apoi banii mie. In plus, am terminat facultatea de management, iar sa am propria afacere a fost un vis care incepea sa se formeze inca din perioada liceului, cand faceam planuri de afaceri. Mi-am dorit sa am ceva al meu", explica tanara de ce si-a facut propria afacere.

Sursa foto: Rochie cu motive traditionale romanesti/Facebook.com/shoppingforhappiness

Ramona Pasca a intrat totusi in afaceri dupa patru ani in care a lucrat la un magazin cu haine din Paris, unde de altfel a ajuns si a ramas dupa ce a obtinut o bursa Erasmus. "Intr-o zi, am hotarat sa imi fac un blog de moda, a fost si este o tendinta, asa ca, am devenit blogger de moda in timpul liber. Am inceput sa studiez creatorii romanii, chiar cunosteam deja o creatoare de la care imi comandam haine, si zilnic gaseam lucruri absolut superbe, incat imi parea rau ca nimeni nu le expune si la Paris", continua sa spuna tanara de ce a dorit un business cu haine, care in acelasi timp este pasionata de fotografie si realizeaza bijuterii hand-made.

Asa ca pe 26 august 2015 romanca deschidea la Paris primul boutique cu creatii vestimentare realizate de designeri romani, dar si din Republica Moldova, dupa ce si-a facut firma online in doua ore, fara nicio taxa si intr-o saptamana a primit actele prin posta.

Boutique-ul, denumit "Shopping for happiness", functioneaza ca pop-up store, adica este mutat periodic intr-o alta zona a Parisului si poate ocupa o suprafata intre 25 si 60 mp, in functie de amenajarea spatiului. In prezent, magazinul se afla in apropiere de Catedrala Notre-Dame, unde chiria este de cateva mii de euro lunar. De altfel, in centrul Parisului, in functie de strada, chiria variaza intre 3.000 si 8.000 de euro pe luna.

Citeste si:

"Pentru un start-up, consider ca este varianta cea mai buna, un spatiu permanent costa foarte mult iar cand faci acest pas trebuie sa fii convins ca ai ales bine locul, zona pentru ceea ce oferi tu publiculuï", explica Ramona de ce a ales un pop-up store, de care se ocupa alaturi de inca o persoana.

In magazinul sau sunt expuse constant haine, genti, incaltaminte si bijuterii realizate de 25 de creatori si artizani romani si moldoveni, cu preturi intre 25 euro (o bijuterie) si 350 euro, pentru o rochie cu motive traditionale facuta manual. Cele mai cumparate produse sunt bijuteriile din matase ale Anei Popova - creatoare din Republica Moldova, rochiile Maison Chouchou (creator Alexandra Andriescu - Iasi) si fustele din tullle ale creatoarei M.d.Burnette din Timisoara, iar clientii sunt in general turistii, dar si frantuzoicele sunt atrase de haine cu motive traditionale romanesti.

Sursa foto: Rochie cu motive traditionale romanesti/Facebook.com/shoppingforhappiness

"Fiind, totusi, o diversitate de articole, preturi, reusim sa acoperim o diversitate de cerinte. De asemena, sunt produse care plac atat unei persoane de 20 de ani, cat si uneia de 50. De exemplu, avem o clienta fidela, fost manager la o companie aeriana franceza care adora fustele balerina , pot spune ca are deja o colectie. Numarul produselor vandute lunar depinde foarte mult de locatia boutique-ului si de perioada. De exemplu, in boutique-ul din zona Marais, am avut cel mai mare succes, asa ca, ne reintoarcem acolo", spune antreprenoarea. Ea estimeaza ca primul an de functionare ii va aduce o cifra de afaceri de 100.000 euro.

Cum se imbraca frantuzoiacele pe strada: Tinzi sa spui ca nu au nicio legatura cu moda

"Posibil ca, la prima vedere, tinzi sa spui ca nu au nicio legatura cu tot ce tine de moda. Poti intalni un stil amestecat, neingrijit, uneori neglijent. Apoi, daca analizezi mai bine, ajungi la concluzia ca prefera un stil simplist, clasic si confortabil. Prea putin vei intalni rochii mulate sau decolteuri adanci. Frantuzoaicele sunt adeptele culorilor inchise, foarte mult negru, gri, marouri si, putina culoare. Cel mai des vei intalni o tinuta formata dintr-un jeans slim, un tricou si o pereche de bascheti, nimic extraordinar. Aici, ma rezum strict la ce vad, in general, pe strada sau in mijloacele de transport", descriere Ramona stilul femeilor din Paris.

Chiar si asa, Ramona Pasca nu a vrut sa deschida un magazin clasic pentru ca francezii sunt atrasi de boutique-uri de creatori, cu produse unicate si cusaturi deosebite, cum sunt cele cu motive traditionale romanesti. De altfel, Parisul este plin de artisti si de boutique-uri cu creatori din toate colturile lumii, potrivit antreprenoarei.

Asa ca loc este pentru toata lumea in afaceri, doar ca unora dintre tinerii romani le lipsesc increderea in sine si curajul de a incerca ceva pe cont propriu. "Daca nu ai incredere in tine si in fortele tale, este greu sa reusesti. Obstacole sunt la tot pasul, dar trebuie sa stii sa le depasesti", este atitudinea cu care Ramona Pasca se ocupa de afaceri printre straini.

Sursa foto: Facebook.com/shoppingforhappiness