Poenaru, antichitatea si ultima epoca de aur

Petrache Poenaru a fost si este prezent la emisiunile educative ale televiziunilor cu aceeasi frecventa ca Henri Coanda sau Aurel Vlaicu. Din 1827, anul in care inventia sa a fost patentata de guvernul francez, pana la inceputul secolului XX, stilourile au trecut printr-un proces de perfectionare continua, zeci si zeci de patente fiind depuse sistematic in toate coltu-rile lumii. Stilourile insa au inceput sa devina un bun comun abia cand educatia a reusit sa cuprinda si alte paturi sociale decat varfurile. Incepea noua „epoca de aur“, cu mici burghezi in ascensiune, functionari-dictatori, poeti inecati in absintul cumparat de sponsori generosi - cu totii dependenti de banalul stilou. Evident, in acelasi timp a avut loc si ruperea dintre instrumen-tele „vulgare“, devenite in timp simple consumabile, si bijuteriile rezervate celor care aveau puterea financiara necesara.

Intr-o mica disputa asupra primelor bijuterii de scris, ar trebui mentionat ca fondatorii Montblanc s-au asociat, ce-i drept, in 1906, insa numele Montblanc a venit abia in 1913, dupa ce compania purtase numele de „The Simplo Filler Pen Company“. Pe de alta parte, brandul Montblanc, inca fara steaua care l-a consacrat, aparuse in 1909, insa doar pentru produse, nu si pentru companie. Nu se poate spune clar care au fost primii mari produca-tori, pentru ca istoria tine seama de prea multe amanunte legate de continuitate si de notorietate. Clar e insa ca Montegrappa isi revendica fara nicio ezitare titlul de „cea mai veche manufactura de stilouri din Italia“. Fondata in 1912, compania ar putea candida si la titlul european, insa piata pe care functioneaza este formata mai degraba de oameni care vor sa fie apreciati pentru ceea ce fac astazi si pregatesc pentru maine, nu pentru ce a fost candva si a intrat sau nu in istorie.

„Manifattura pennini d’oro e penne stilografiche“ (Manufactura de penite de aur si stilouri) Montegrappa lucreaza si astazi cu materiale si tehnici care existau din secolul VI i.H. Evident, au la dispozitie si cea mai performanta tehnologie, pe care o si imbuna-tatesc continuu. Insa fiecare linie, fiecare piatra si fiecare substanta sunt rodul unei munci in care mainile meseriasilor sunt cel mai important avut al intregii afaceri.

Lux si eficienta

De la cutie si pana la ultima taietura a gravorului care a decorat stiloul, Montegrappa respira eleganta. Argint, aur, aur alb, sidef, pietre pretioase si semipretioase, adunate de parca scrisul ar fi fost de fapt un simplu pretext de a crea un obiect de arta. Sub acestea se ascunde un strat de celuloid, pentru a carui textura si culoare s-a muncit peste un an. Gravura superficiala, in care un plan pare tridimensional datorita zecilor de ore de munca petrecute la fiecare desen, arabescuri turnate care inconjoara odalisca Afroditei, pentru a reaminti muritorilor de frumusetea nepieritoare, dar si pori stiintific amplasati pe texturi inovatoare, create dupa sute de ore de cercetare, astfel incat stiloul sa nu alunece niciodata in timpul utilizarii, si tehnici computerizate de ultima ora - nimic nu e prea mult pentru a fi investit in aceste bijuterii. Insa nimic nu poate spune ce inseamna, in fapt, un Montegrappa, in afara de simplul gest de a tine un asemenea stilou in mana.

Echilibrul de o precizie de orologiu elvetian, caldura emanata de materiale, repartizarea greutatii intre degete si incheieturi sunt de natura sa transforme scrisul intr-un exercitiu de frumusete. Cu un asemenea stilou te simti obligat sa scrii bine. Un atribut studiat de mai bine de un secol, adus aproape de perfectiune de Cartier si de Montblanc, isi gaseste in Montegrappa implinirea.

Citeste si:

Putin si bun

„Few in number and for the few“ - putine pentru (cei) putini. Acesta este motto-ul noului lux pe care Montegrappa si l-a asumat, cu atat mai mult cu cat, din 2000, casa a intrat in componenta prestigiosului grup Richemont, unul dintre „greii“ luxului mondial.

In anii ’30, Montegrappa s-a bucurat din plin de intalnirea unei ere de stralucire cu frumusetea zeiasca a zonei in care s-a nascut manufactura: regiunea Bassano del Grappa, pe marginea raului Brenta. Rezultatul, concretizat in serii incredibile de „bijuterii de scris“, a intrat in istorie si a consacrat brandul in lumea amatorilor de lux. Ceva mai tarziu, instrumentele lor de scris erau utilizate de alte doua personaje istorice, Ernest Hemingway si John Dos Passos, corespondenti de razboi atasati trupelor cantonate in zona.

De atunci, compania a scos pe piata destule produse de serie, insa editiile limitate au fost cele care i-au adus admiratia, recunoasterea si, evident, profitul.

In 1992, cu ocazia celei de-a 80–a aniversari de la fondare, Montegrappa lansa prima editie limitata, de 1912 piese, cifra ce va reveni apoi, cu ocazia altor evenimente. In declaratiile oficiale, managerii nu s-au sfiit niciodata sa se refere, in afara de personaje si date istorice, la faptul ca inchina unele editii emotiilor pure ale oamenilor care folosesc stiloul. In timp, aceste editii le-au adus parteneriate pe termen lung cu firme si evenimente a caror simpla existenta este de natura sa ne aminteasca de faptul ca luxul si stralucirea sunt micile placeri la care nimeni n-ar trebui sa renunte. Ferrari si-a asezat calutul cabrat pe colectiile de cate 4.000 de piese ale Montegrappa si, in afara de eternul si inimitabilul rosu Ferrari (racing red), a acceptat si o linie aurie, Mondena Yellow.

In ultimii ani, Montegrappa s-a legat profund si de cea mai importanta competitie de yachting, Cupa Americii. La un secol si jumatate de la infiintare, Cupa isi va desfasura etapele de eliminare si finalele in Marea Mediterana, consfintind parca acest parteneriat pentru care Montegrappa a pregatit deja urmatoarele piese. 1851 (anul primei Cupe a Americii) de stilouri de argint, 800 de pixuri cu bila de argint (800 de metri patrati este aria medie de navigatie a unei barci in editiile contemporane ale Cupei), 204 stilouri de aur de 18 k (numarul total al membrilor echipajelor din a 32-a editie) si 32 de pixuri cu bila din aur, in onoarea numarului editiei. Daca alaturati celelalte serii limitate - „Vatican 2000 Papal Pen“, „White Nights“, „Peace Pen“, „Euro 2002“, „Amerigo Vespucci“, „Cosmos’ Enigma“ sau „Eternal Bird“, aveti un vag portret al dimensiunii acestei companii.