Un introvertit sadea care va ramane in istoria design-ului. Iubeste diminetile cand este singur si poate medita, iubeste muzica ambientala si este excesiv de atent cu cainele sau chihuahua.
Trece neobservat si asta pentru ca nu este adeptul vreunui stil prea complicat. Nu este fotomodel, nici vreun actor celebru. Multa lume nu a auzit de Tokujin Yoshioka, expert in design. Restul lumii, adica intreaga Japonie si o buna parte din Europa, sunt la curent cu creatiile sale. Yoshioka a realizat piese de exceptie in colaborare cu oameni renumiti precum Issey Miyake sau Nadja Swarovski. Care este cel mai mare vis al sau? Sa conceapa design-ul pentru toate baile termale japoneze.

Yoshioka s-a nascut in 1967 si a studiat la Kuwasawa Design School din Tokyo. Dupa ce a lucrat pentru designer-ul Shiro Kuramata, a petrecut patru ani in compania celebrului creator Issey Miyake, pentru care a conceput interiorul unor expozitii. Urmatorul pas a fost sa-si deschida propriul studio. Experienta capatata lucrand alaturi de figurile legendare in ale design-ului, a ramas vie in amintirea lui. Kuramata si Miyake aveau tipologii similare ca artisti. De fiecare data priveau elementele fundamentale cand lucrau. Erau ca doi baietei, mereu foarte curiosi.

Are un ritm animalic, 'Lucrez' cand mananc, conduc, cand vreau sa ma culc...chiar si cand dorm. Considera ca arta inseamna mai mult sa cuceresti inima cuiva decat sa faci design propriu-zis.

Una dintre lucrarile sale care a socat lumea este instalatia Swarovski Crystal Palace din timpul Tokyo Design Tide. A atins intr-adevar apogeul. Postat la intrarea in Meiji Memorial Picture Gallery, candelabrul in forma de cub a fost realizat din mai bine de 20.000 cristale, care actioneaza precum un ecran proiector. Imaginea proiectata nu este alta decat a chipului unei femei reflectat pe podeaua neagra.

In noaptea deschiderii, spectacolul a fost fantastic. Un cor de elevi japonezi au intrat in incapere tinand in mana lumanari electrice aprinse si au format un cerc in jurul candelabrului. Momentul a devenit tensionant mai ales cand copiii au inceput sa cante o melodie asemanatoare cu cele monahice. Dupa acesta, chipul femeii a inceput sa recite povestea lucrarii expuse, lucrare originala, cu accente americane create de Yoshioka, toate acestea pe un fundal muzical ambiental electronic. Umanoidul design-ului japonez
Imi place sa trec mai departe. ...sa surprind oamenii. Intr-un mod cat mai simplu. De cele mai multe ori integrez graviatia si spatiul inconjurator in conceptele mele, spunea el.

Este unul dintre cei mai buni artisti, cunoscuti pentru modelele sale de mobilier, mai mult decat atat, este cunoscut in Japonia mai ales pentru interioarele create de el.

Un alt proiect de mare anvergura a fost dedicat expozitiei Robot Meme din 2001, organizata la National Museum of Emerging Science and Innovation, din Tokyo. Show-ul, pentru ca nu poate fi altfel numit, s-a axat pe istoria si viitorul dezvoltarii robotilor. Ideea lui Yoshioka a fost una cat se pate de speciala in contextul oferit. Siruri intregi de forme umanoide transparente, in total 700, stand umar la umar. Umanoidul design-ului japonez
Cand este vorba despre spatiul amenajat de mine, prefer instalatiile mobile, pentru ca se pot misca, pot fi atinse de toata lumea.

Daca vorbim despre interioarele concepute de designer, putem vorbi despre unul dintre cele mai reci apartamente, create de el in decembrie 2003. Cu mobilier si accesorii minime ca numar, peretii si detaliile arhitectonice dadeau o importanta cruciala apartamentului. Orice spatiu necesar putea fi dezvaluit doar prin deschiderea usilor glisante. In absenta culorii, luminile folosite pentru a crea spatiu vizual, ofereau maxima luminozitate suprafetelor texturate, prin forme si umbre. Materialul folosit pentru podea, realizat din lemn reciclat, unde aschii de lemn si rasina sunt sintetizate, completa aspectul formal al apartamentului. Nu poti deveni mai organizat decat intr-un astfel de apartament care iti impune constant acest lucru. Minimalismul, exprimat mai ales prin absenta detaliilor, a fost folosit pentru a crea sentimentul de libertate si pace.

Design-ul e foarte simplu. Te face sa vrei sa cumperi. Astfel ca prin realizarea unui design, obtin bani dar nu cred ca fac prea multe lucruri pentru partea mea artistica.

La cei 38 de ani ai sai, Yoshioka este unul dintre liderii design-ului japonez, reusind sa se impuna si pe 'scena' europeana. Desi se exprima foarte bine prin arta, stapaneste mai putin arta conversatiei. Umanoidul design-ului japonez
Lucrarile sale includ atelierele de design create pentru Issey Miyake, conceperea design-ului interior pentru 'clienti' ca Nissan, BMW, Shiseido. A organizat expozitii pentru Issey Miyake, Hermes, Muji si Peugeot. Lucrarile sale recente includ piese de mobilier de strada, la Roppongi Hills, o zona mai mult decat luxoasa a Tokyo-ului. Lucrarea expusa acolo poarta denumirea de Chair Disappears in The Rain. Mai mult, se ocupa si de conceperea design-ului pentru un telefon mobil creat de brand-ul japonez KDDI.

La Salone Internazionale del Mobile di Milano din 2002, el a lansat scaunul numit "Honey-pop" si "Tokyo-pop." In 2004, a lansat un scaun numit "KISS ME GOODBYE. Alte modele experimentale include iluminatorul "ToFU" (2000) si "SOFT BOING" (2004). A primit numeroase premii, incluzand premiul A&W AWARD The coming designer for the future (2001) si in 2001, Mainichi Design Award (2002).
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri