Simbol al unei clase

La acel moment, Harrod’s devenise deja un simbol al Londrei si era recunoscut international drept unul dintre cele mai importante centre de shopping din lume. Aici aveau ocazia (sau nesansa) sa se impuna ori sa-si atraga falimentul creatorii de moda, de parfumuri, comerciantii de vinuri sau de bijuterii. Sa fii expus la Harrod’s era o onoare, sa fii cumparat insemna simbolul integrarii in randul furnizorilor de bunuri ai celei mai exclusiviste clase nobile din lume - cea britanica.

Odata cu Al Fayed, Harrod’s a renascut. Omul de afaceri arab a investit, inca de la inceput, peste 400 de milioane de lire sterline (aproximativ 600 de milioane de euro) in renovarea, recompartimentarea si utilarea cladirii. In sine, magazinul are suprafata desfasurata a unei singuri aripi din magazinul Unirea. Ca vanzari, ar putea asigura, intr-un an, bugetul Bucurestiului pentru un mandat intreg. Dar imperiul Harrod’s e departe de a se reduce la vitrine sclipitoare si lifestyle de sange albastru. Harrod’s a devenit numele „de lux“ pentru o banca, un cazino, o companie de afaceri imobiliare, o companie de inchiriat jet-uri pentru calatorii lungi si una de inchiriat elicoptere pentru zboruri locale, toate destinate clientilor care nu pleaca de acasa fara macar un milion de lire pe card.

Secolul unui aprozarist in Londra

La inceput, Harrod’s a fost un butic construit de Charles Henry Harrod pentru afacerile lui - distribuirea angro de legume si fructe. Zona Knightsbridge a crescut insa spectaculos si, date fiind perseverenta si consecventa lui Harrod, magazinul a ajuns un semn local al calitatii si al bunelor servicii. Dovada aprecierii de care se bucura in randul londonezilor: cifra de afaceri a Harrod’s a crescut, intre 1890 si 1910, de la 12.479 la 210.092 de lire sterline. In 1902, Richard Burbidge, ramas in istorie ca fiind cel mai inspirat director al magazinului, terminase de construit fatada din strada Brompton. In aceeasi perioada, magazinul de legume si fructe ajunsese la 91 de departamente, iar numarul de angajati sarise de la 200 la peste 2.000. Tot in 1902 s-a impus motto-ul magazinului: „Everything for Everybody Everywhere“ (Orice, pentru oricine, de oriunde). Adresa de telegraf a magazinului, „Everything London“, precum si primul serviciu de shopping prin telefon din lume au contribuit, de asemenea, decisiv la consacrarea Harrod’s ca monstru sacru al serviciilor destinate clientilor. Cladirea a fost terminata in 1911, cand magazinul inca se dovedea neincapator. Motiv pentru care etajele superioare, destinate birourilor, au fost si ele transformate in raioane de vanzari. Intre 1929 si 1930 aripa sudica a fost reconstruita complet, devenind celebrul „Man’s store“, cel mai bine dotat magazin cu produse masculine din lume. In aceeasi perioada s-a instaurat traditia Craciunului Harrod’s, sarbatoare care a consacrat ursuletul de plus - simbolul magazinului - ca imagine universala a jucariilor pentru copii. Teddy Bear-ul american al lui Elvis si Winnie the Pooh, ursuletul care a vandut cele mai multe benzi desenate din lume, isi au radacinile in mascota Harrod’s.

Dupa o perioada de trista amintire, in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, cand o parte din spatiu a fost rechizitionata de catre fortele aeriene britanice si marina canadiana, magazinul a intrat in posesia grupului „House of Fraser“, unde Al Fayed avea actiuni. In 1993, cand Fraser s-a divizat, Harrod’s a redevenit o afacere de familie. De data aceasta, a celei mai bogate familii arabe din Marea Britanie, Al Fayed.

Shopping pentru protipendada

Harrod’s este, dincolo de cele mai bune servicii, si magazinul care are cele mai mari preturi. Unii ar face ochii mari cand aud ca doar punguta de PVC in care sunt asezate cumparaturile costa intre 5,95 (la reducere!) si 17,95 lire sterline (29,4-88,8 lei noi). Dar s-ar putea sa nu fie o problema pentru cei care se aprovizioneaza frecvent de aici. O sticla de vin bun (Chateau Haut Brion, 1986) ajunge la 195 de lire/965 de lei, o sticla de sampanie poate costa si 350 de lire/1.732 de lei (Krug Clos du Mesnil), iar cafeaua hawaiana trece de 27 de lire/pachet. Biscuitii pentru ceaiul japonez de 35 de lire nu costa decat putin peste 17 lire. Daca preferati tariile si aveti chef de cheltuit prin Londra, coniacul Courvoisier are o editie limitata, de numai 595 de sticle, din podgoria Grand Champagne, care costa 2.000 de lire sterline/750 ml. Un whisky malt Bruichladdich ajunge la 1.000 de lire, dar se gaseste si cate un rom la 44 de lire.

In rest, magazinul este impartit cu maxima eficienta intre sectoarele bine delimitate de „barbati“, „femei“, „turisti“, „nunti“, „suveniruri Harrod’s“ si produse pentru casa. De la portofele de 30 de lire la MP3 playere subacvatice de 100 de lire sau de la fulare de casmir de 139 de lire la boxeri de matase de 50 de lire, barbatii gasesc tot soiul de motive sa plece la cumparaturi separat de consoartele lor. Care vor ofta de placere la reducerile saptamanale din raionul Elizabeth Arden, unde un parfum ceva mai gros de un deget trece de 40 de lire, la fel ca un flaconas de crema de maini. Asta daca nu se opresc pe la standurile de bijuterii Tina Tarantino sau MKD, unde ar putea sa mai lase cateva sute de lire pentru o pereche de cercei si o bratara.

Daca sunteti turist sau, mai rau, daca sunteti insotit de vreun copil, sfatul universal este sa evitati raionul de suveniruri, unde cel mai ieftin ursulet-mascota costa 4 lire, dar sigur cel mic nu se va opri din tipat pana nu-i veti cumpara pe cel mai simpatic Winnie, care costa, evident, vreo 25. Adaugati un glob de zapada, un ghiozdan si un prosop (toate cu ursuleti) si treceti binisor de 50 de lire. La fel, doamnele isi vor tine barbatii departe de accesoriile de golf (25 de lire o umbrela verde, ce se asorteaza cu gazonul), asa cum si ele vor fi indrumate pe o scara cat mai departata de raionul de bijuterii originale Harrod’s care, desi costa doar 20-40 de lire, sunt atat de simpatice, incat una singura nu este niciodata de ajuns. Pentru zgarciti exista insa intotdeauna raionul de cani…