Directorul modern trebuie sa fie mai mult decat un lider din punctul de vedere al salariatilor. Pentru a avea succes in afaceri, el trebuie sa fie „parinte“, „profesor“ si „antrenor“ al echipei pe care o conduce.Manageri antrenati pentru succes, angajati instruiti pentru eficienta - asa arata, dintr-o perspectiva generala, o afacere de succes. Mergand pe principiul „omul potrivit la locul potrivit“, eficienta economica a unei intreprinderi tine, in mare masura, de oamenii care o compun. Aceasta porneste de la manager, care trebuie sa dispuna de reale calitati de lider, si se traduce prin exploatarea la maximum a talentelor native ale angajatilor, in vederea eficientizarii activitatii pe care acestia o desfasoara.

Coaching si mentoring sunt mijloacele prin care se ating aceste obiective si constituie un alt tip de „investitie“. Pentru a o realiza, patronul nu trebuie neaparat sa-si deschida portofelul, ci doar mintea catre cunoastere.

Antrenament pentru manageri

Pentru manageri, coaching-ul nu este o conditie obligatorie pentru atingerea succesului in afaceri si nici nu garanteaza acest lucru, dar este o oportunitate certa pentru a se apropia de succes. Intrucat baza oricarei intreprinderi o reprezinta oamenii, managerul unei companii trebuie sa fie pregatit ca, la randul sau, sa-si poata instrui continuu angajatii.

Coaching-ul si mentoring-ul sunt procedee care aduc o contributie semnificativa la cultura organizationala. Teoretic, scopul acestora se traduce prin eliberarea sau indrumarea potentialului unei persoane in scopul cresterii performantei. Tradus in plan practic, intr-o companie, efectul coaching-ului asupra managerului societatii se rasfrange pozitiv asupra angajatilor, ceea ce genereaza premise de succes pentru afacerea in ansamblu.

Managerul mentor

Mentoring (mentoratul) este una dintre cele mai vechi abordari in management. Acceptiunea larga a notiunilor face ca intre coaching si mentoring sa existe mari suprapuneri. Diferenta consta in persoanele aflate in obiectiv, mai precis nivelul ierarhic al acestora. Astfel, coaching si mentoring, ca metode de dezvoltare a personalului, sunt procese de pregatire, instruire si evaluare oferite angajatilor de catre supervizorul care se afla imediat deasupra in ierarhie.

„Antrenamentul“ este coordonat de catre manager. Pentru un coaching eficient, conditia de baza este existenta unei relatii deschise intre manager, supervizor si angajat. Colaborarea profesionala capata astfel noi coordonate, iar acest lucru are un efect pozitiv asupra angajatilor, in special in ceea ce priveste atasamentul fata de locul de munca si, in final, asupra motivatiei.

Stimularea creativitatii

Foarte multi manageri considera ca performanta deriva din competenta angajatilor. In mod firesc, gradul de pregatire profesionala si experienta constituie baza obtinerii de performante. Totusi, diferenta dintre angajati se face si la un alt nivel. Coeficientul de creativitate face ca un angajat sa fie mai performant decat altul chiar si la fel de competent. Cu alte cuvinte, cheia succesului sta in capacitatea de a schimba tipare de gandire si comportament, capacitatea de a intelege si a vedea lucrurile si din alte perspective decat cea evidenta, precum si capacitatea de a genera alternative si solutii diferite.

Pentru ca o companie sa se diferentieze de concurenta, una dintre conditiile primare este creativitatea. In general, oamenii au multe idei care pot fi cel putin utile, conducand la aparitia unor solutii cu adevarat valoroase in efortul companiei. Desigur, chiar daca potentialul creativ de care dispun membrii individuali ai unei organizatii este semnificativ, asta nu inseamna neaparat ca potentialul de inovare al companiei este unul ridicat.

Arta de a provoca performanta

Orice intreprinzator este mai mult decat interesat sa aiba un colectiv de angajati care sa lucreze in primul rand eficient, iar apoi sa dea dovada altor calitati personale. Pentru a putea cultiva angajatilor o mentalitate de lucru optima, in echipa si pentru a putea folosi talentul fiecaruia in pozitia care il avantajeaza cel mai mult, intreprinzatorul (managerul cu rol de mentor) trebuie sa aiba unele deprinderi specifice psihologiei.

Citeste si:

In acest context, coaching-ul presupune cultivarea unei relatii de lucru menite sa-l ajute pe angajat sa stabileasca si sa atinga obiective profesionale. Astfel, managerul isi va implica angajatii intr-un proces de explorare si descoperire personala, in scopul eficientizarii activitatii. Practicand un „antrenament” in ansamblu, un manager poate spori eficienta economica a afacerii sale, determinand implicit succesul.

Abilitatile unui manager „antrenat” isi gasesc reprezentarea practica prin faptul ca angajatii vin cu placere la munca, simtind ca sunt utili si, in final, demonstreaza o eficienta sporita in activitate. Arta de a „provoca performanta” angajatilor rezida in mai multe abilitati dobandite in timp. Printre acestea se regasesc ascultarea, evaluarea, stabilirea si mentinerea de raporturi. De asemenea, de o importanta deosebita este abilitatea de lucru cu oamenii, care presupune si capacitatea de a rezolva probleme, inclusiv de tipul blocajelor mentale.

Motivarea angajatilor

Din punct de vedere „economic“, pentru angajatii unei firme „motivatia“ are o singura traducere: banii. De obicei, remuneratia lunara este criteriul de baza in functie de care se alege o slujba. Cu toate acestea, psihologii au stabilit ca exista mai multe motive care, desi le putem numi secundare, au un rol determinant in alegerea sau mentinerea unui loc de munca.

Siguranta, stabilitatea, familiaritatea locului de munca, relatiile create in mediul de lucru (atat colegiale, cat si raporturile cu sefii) sunt criterii de care oricine tine cont in activitatea profesionala. De asemenea, aceste criterii conduc la determinarea unei motivatii profesionale - cheia eficientei in activitate.

Pentru a-si atinge obiectivul de a realiza motivarea pe mai multe planuri a angajatilor, managerul trebuie sa realizeze un echilibru intre mai multe arii ale vietii personale a acestora. In acest sens, trebuie urmarita armonizarea aspectelor precum munca si banii, iar apoi sanatatea, recreerea, relatiile si dezvoltarea personala.

Un bun manager trebuie sa detina si sa stie sa foloseasca cheia eficientei angajatilor. In procesul de coaching/mentoring aplicat angajatilor exista mai multe niveluri. La inceput se procedeaza la definirea obiectivelor de performanta in paralel cu intelegerea realitatii prezente. Ulterior, se exploreaza optiunile aflate la indemana pentru atingerea obiectivelor si se stabilesc termene pentru acestea. Impreuna cu angajatul se trece la invatare, intelegand prin aceasta implementarea actiunilor agreate de comun acord. Ultima e-tapa de „antrenament“ este reprezentata de „feed-back“, adica observarea rezultatelor obtinute si evaluarea lor.

Coaching si mentoring in Romania

Programele de coaching/mentoring promovate in Romania au captivat deja cativa manageri. Cei din companiile straine sunt mult mai receptivi la acest sistem modern de lucru cu oamenii, poate si pentru ca sunt supusi unor schimbari comportamentale si culturale majore. Modificarile tot mai mari si tot mai frecvente, prin care trec firmele in ultima vreme, i-au determinat si pe managerii romani sa se intereseze de efectele coaching-ului si sa solicite sa invete tehnicile respective.

Pentru managerii din companiile multinationale, coaching-ul este o practica subinteleasa in cazul unui lider de succes. Marile firme dispun de departamente intregi de resurse umane care au specialisti cu sarcini bine definite de coaching si mentoring.

Coaching prin telefonul mobil

In Germania, generalizarea si profesionalizarea coaching-ului printre manageri atinge un nivel care, pentru romani, este cel mult un deziderat. Cel mai sugestiv exemplu al popularitatii de care se bucura coaching-ul este faptul ca managerii aflati in impas pot obtine sfaturi direct prin intermediul telefonului mobil. Si asta nu oricum, ci prin SMS! Serviciul oferit de o companie germana pune la dispozitia managerilor posibilitatea de a se instrui si perfectiona profesional fara a pierde timp.

Astfel, clientul primeste doua mesaje zilnic, prin care i se comunica sarcini de indeplinit in ziua respectiva. De asemenea, i se amintesc anumite obiective generale ce trebuie atinse, precum si termenele impuse. Tot prin mesaje scurte, managerii participa la sesiuni de training, precum si consultari cu alti manageri care au optat pentru acest serviciu. Singurul „efort“ pe care trebuie sa-l depuna cursantii este de a-si inscrie realizarile in cadrul unui portal electronic special creat in acest scop.