Ca manager, supraveghetor sau lider, persoana aflata la conducerea unei companii sau echipe le transmite subalternilor sau angajatilor opinia sa asupra valorii acestora, prin cuvinte folosite, limbajul corpului si expresia faciala.

Daca se simt apreciati de catre manager la locul de munca, angajatii vor fi motivati sa lucreze mai eficient si se vor simti mai bine. A se simti apreciati este echivalent cu a le placea jobul pe care il au, a fi motivati de salariu, a avea oportunitati pentru a avansa sau a urma traininguri si a fi la curent cu ultimele noutati in domeniu. A-ti motiva angajatii si a le pastra un moral ridicat pare simplu, dar este o adevarata provocare – trebuie sa fii in permanenta atent asupra aspectelor importante ale impactului pe care il creezi asupra tuturor la locul de munca. Poti sa le creezi o zi extraordinara.

Sosirea ta la birou creeaza atmosfera intregii zile

Imagineaza-ti in postura de manager al unei companii unn individ stresat si morocanos; ingandurat, limbajul corpului sau transmite ca e supra-solicitat si nefericit. Se misca greoi si trateaza cu bruschete orice persoana care i se adreseaza. Evident, in cateva secunde, afla toata firma de acest lucru, iar mesajul indirect pe care il transmite este: “Nu te apropia de mine in aceasta dimineata, daca stii ce este mai bine pentru tine”. Sosirea ta si primele momente pe care le petreci cu cei de la birou in fiecare zi au un impact nemasurat asupra moralului si motivarii angajatilor. Asa ca incepe ziua asa cum trebuie – zambind, pasind increzator, salutand angajatii, impartasindu-le obiectivele si asteptarile pentru acea zi, convingandu-i ca va fi o zi extraordinara. Cu siguranta va fi o zi extraordinara, daca te straduiesti un pic sa creezi o astfel de atmosfera.

Utilizeaza cuvinte simple, puternice, motivationale

Succesul tau ca manager, supraveghetor sau lider consta si in transmiterea mesajului potrivit, placandu-ti si apreciind oamenii care lucreaza pentru tine. Pentru a demonstra ca ii apreciezi, utilizeaza cuvinte simple, puternic motivationale, ca de exemplu: “te rog”, “multumesc”, “faci o treaba grozava, tine-o tot asa”. Cat de des folosesti aceste cuvinte simple, dar cu un impact extraordinar asupra oamenilor?

Asigura-te ca oamenii stiu exact ce te astepti de la ei

In cartea sa - “De ce angajatii nu fac ceea ce ar trebui de fapt, si ce anume poti face pentru a remedia situatia ?” - Ferdinand Fournies afirma ca prima si poate cea mai importanta greseala a managerilor este aceea ca nu formuleaza asteptari suficient de clare. Managerii considera ca au stabilit clar care sunt obiectivele unui proiect, cifrele care trebuie obtinute, termenele rapoartelor finale si cerintele, dar angajatii nu ajung in posesia mesajului corect. Sau, daca cerintele se schimba in decursul unei zile sau unui proiect, noile asteptari sunt formulate si comunicate de cele mai multe ori ineficient, iar motivele, respectiv contextul schimbarii, sunt cu atat mai putin discutate.

Citeste si:

Aceste situatii ii determina pe angajati sa piarda notiuni importante ale proiectului, sa isi piarda increderea in manager si, de asemenea, sa isi piarda motivarea.

Asigura-te ca primesti feedback-ul angajatilor, pentru a fi convins ca acestia au inteles exact care este rezultatul la care trebuie sa ajunga. Impartaseste-le obiectivele si motivele pentru care ei trebuie sa indeplineasca un anumit task sau sa rezolve o anumita parte a unui proiect. Intr-un mediu industrial, nu pune accentul pe costul unui produs, daca doresti sa fie scos pe piata repede si cat mai bun din punct de vedere calitativ. Daca pe parcursul unui proiect sau task trebuie sa efectuezi o schimbare, spune-le angajatilor de ce este nevoie de acea schimbare si impartaseste-le tot ceea ce stii in legatura cu aceasta.

Ofera feedback

Atat managerii, cat si angajatii, au nevoie sa stie cum s-au descurcat intr-o anumita activitate, pentru a fi motivati si a avea un moral ridicat. Au nevoie sa stie cand au terminat cu bine un proiect si cand rezultatele lor au fost sub asteptari, in perioada imediat urmatoare evenimentului. Trebuie clarificate aceste aspecte, pentru ca data viitoare totul sa fie perfect. Asigura-le un program zilnic sau saptamanal si ofera-le un feedback precis – vei fi surprins cat de eficiente pot fi aceste masuri in a-ti motiva angajatii.

Prezinta consecintele - atat cele favorabile cat si cele mai putin favorabile

In stransa legatura cu feedback-ul exact, angajatii au nevoie de recompense si de recunoasterea contributiilor lor pozitive. O idee banala, dar de maxim efect, de a le demonstra angajatilor aprecierea contributiei lor sau a unor rezultate remarcabile, o reprezinta scrisorile de multumire, scrise de mana, impreuna cu o mica atentie din partea managerului. Pe de alta parte, ei trebuie sa cunoasca si ce consecinte nefavorabile pot avea actiunile lor gresite – este nevoie de un sistem bine pus la punct, pentru ca atunci cand angajatii esueaza sa poata reactiona eficient. Acestia au nevoie sa stie la ce trebuie sa se astepte din partea ta.

(va urma)