1. Stabileste-ti obiectivele si publicul tinta.
Timpul este o resursa limitata; prin urmare, afla daca aceasta oportunitate de a vorbi in public este la fel de valoroasa atat pentru tine, cat si pentru public.

2. Cunoaste-ti audienta.
Discuta cu doua - trei persoane inainte de prezentare, pentru a-ti face o idee despre ceea ce conteaza pentru acest public – care sunt valorile, problemele sau nivelul de cunostiinte al acestuia.

3. Schiteaza-ti ideile pe care le vei discuta.
Cum te vei adresa publicului ? Cum vei accentua problemele importante ? Care este mesajul principal cu care oamenii vor ramane dupa aceasta discutie ?

4. Gaseste surse de incredere.
Pregateste-ti notite amanuntite si salveaza-le ca fisiere distincte. Creeaza-ti o baza de date cu numele fisierelor, autorul, data, sursa, subiectul si un sumar de maxim 20 de cuvinte – acestea iti vor fi extrem de folositoare pentru pastrarea tuturor notitelor pregatitoare. De asemenea, vei putea pune la dispozitia altor persoane aceasta baza de date, prin intermediul Internetului sau prin alte modalitati.

5. “Construieste-ti” mesajele.
Construieste mesajele pe care doresti sa le comunici pentru ideile tale – fiecare dintre aceste mesaje nu trebuie sa depaseasca 100 de cuvinte (preferabil, intre 40 si 60 de cuvinte). Vei avea nevoie de un mesaj principal, care sa aiba ca suport puncte de vedere importante si detalii relevante. Pentru fiecare mesaj, primele tale cuvinte sunt esentiale.

Citeste si:

6. Prototipul.
10 minute ale unui discurs contin intre 1600 si 1800 de cuvinte. Inregistreaza-te si verifica ce anume ai sarit in discutie, ce poate fi reformulat, revizuie textul scris, inregistreaza-te din nou – toti acesti pasi te ajuta sa iti clarifici aspectele esentiale si sa te concentrezi asupra mesajului principal.

7. Nu citi – vorbeste.
Nu iti pregatesti un discurs, ci te pregatesti pentru un discurs. Cuvintele vorbite iti exprima energia, interesul, convingerea, faptul ca esti prezent si nu se pot regasi in totalitate pe o foaie de hartie. Poti sa iti tii aproape o schema a discutiei - te va ajuta doar sa nu te abati de la subiectul principal.

8. Adu un pliant al prezentarii.
Pentru discursurile de o maniera mai oficiala, este bine sa aduci un pliant al discursului. Reprezentantii media vor putea urmari un text pregatit de tine si isi vor putea scrie doar ideile care nu sunt notate. Retine ca ceea ce vorbesti este inregistrat.

9. Cere feedback-ul publicului.
Un public real este echivalent cu un feedback instantaneu. Daca ai reusit sa le captezi atentia, publicul tau va arata ca o fotografie sau un cadru dintr-o imagine video. Ei bine, asta inseamna o adevarata prezentare.

10. Pregateste-ti raspunsuri pentru cele mai frecvente intrebari
Stii probabil care sunt cele mai frecvente intrebari – pregateste raspunsuri informative, relevante, de maxim 60 de cuvinte, pentru a putea raspunde publicului la finalul prezentarii.