Bioritmul energetic zilnic (Punctele de maxim si minim energetic, de zi cu zi)

Corpul tau prezinta multe cicluri naturale, ca de exemplu: bataile inimii sau procesul zilnic de trezire / adormire. Ciclul natural care ne intereseaza are legatura cu „emisfera dominanta” a creierului – daca folosim mai mult partea stanga sau cea dreapta. Pe parcursul acestui ciclu, avem intre 90 si 120 de minute de energie si concentrare maxima si, de cele mai multe ori, are loc activitatea partii stangi a creierului, iar apoi urmeaza o perioada de 20 de minute cu energie scazuta si ineficienta, in mare parte actionand emisfera dreapta a creierului.

Poti fi tentat sa sari peste momentele cu un nivel energetic scazut, cu ajutorul unei cani de cafea, dar acest lucru ii restrictioneaza corpului tau momentul natural de refacere. Prin urmare, pentru a-ti imbunatati performantele, valorifica aceste momente cu un nivel energetic scazut, ia pauze si lasa emisfera dreapta a creierului sa lucreze.

Invata sa recunosti momentele in care ai nevoie de pauze

• Simti nevoia de a te intinde, de a casca, privesti in alta directie.
• Faci greseli de vorbire, scriere, tastare sau calcul, din neatentie
• Te simti vulnerabil emotional
• Ai accese de foame
• Mintea iti rataceste si concentrarea este slabita

Respira adanc

Pe de alta parte, poti incerca „testul narii” (suna ciudat, dar functioneaza !). Tine o nara apasata cu un deget si respira prin nara libera. Repeta cu cealalta nara si retine prin care dintre ele respiri mai usor. Daca respiri mai usor prin nara dreapta, atunci emisfera stanga a creierului predomina ca activitate, iar daca respiri mai usor prin nara stanga, atunci emisfera dreapta a creierului este dominanta si ar trebui sa iei o pauza.

Pauzele de odihna si alte metode de crestere a nivelului energetic

Cand nivelul tau energetic incepe sa descreasca, ia o pauza si:

• Gaseste un loc linistit, inchide ochii si foloseste tehnica ta preferata de relaxare: fie amintirea vacantei preferate, fie ascultarea unei melodii placute.
• Serveste o gustare usoara – intre 200 si 300 de calorii ar trebui sa fie suficient.
• Priveste pe fereastra si lasa-ti gandurile sa zboare pentru 5-10 minute. Aceasta tehnica prezinta si avantajul suplimentar ca ochii tai vor lua o pauza de la ecranul calculatorului.
• Intinde-te, plimba-te, maseaza-ti usor gatul sau fa niste exercitii, chiar stand pe scaun.

Citeste si:

Daca nu reusesti sa te deconectezi, urmatoarea solutie pe care ti-o recomandam este aceea de a schimba taskurile si ritmul de lucru:

• Organizeaza-ti lucrurile de facut pentru a doua zi
• Noteaza-ti intalnirile pe un carnetel
• Lasa robotul sa iti preia mesajele
• Aranjeaza dosarele, fa ordine pe birou si du gunoiul

Faci ceva chiar si atunci cand nu faci nimic

Solutia pentru a creste nivelul energetic este aceea de a evita – pe parcursul pauzelor – problemele care sunt dificil de rezolvat, luarea deciziilor importante si, in general, tot ceea ce iti solicita concentrarea. Pe scurt, tot ceea ce iti solicita partea stanga a creierului. Daca aceasta alternare a activitatilor nu te convinge, gandeste-te la momentele in care gasesti o solutie a unei probleme sau iti vine o idee grozava – de cele mai multe ori, sunt chiar momentele in care nu faci „nimic”.

Consecintele lipsei unei odihne corespunzatoare

Corpul tau probabil ca s-a obisnuit cu nerespectarea acestui ciclu natural. Totusi, analizeaza consecintele pe termen lung:

• Capacitatile tale de a citi, scrie, gandi, asculta sau chiar de a vorbi pot fi afectate
• Faci greseli de judecata, din neatentie, desi cunosti bine problema
• Faci greseli interpersonale si poti avea accese de nerabdare sau iritare
• Sistemul tau imunitar poate deveni suprasolicitat, datorita nivelelor de hormoni crescute, in mod continuu, ce determina aparitia stresului
• Memoria te poate pacali in unele situatii

Toate acestea pot conduce la incompetenta, pierderea increderii in sine, poti incepe sa crezi ca esti lenes sau slab, poti deveni depresiv. In realitate, ceea ce ti se intampla nu este complicat - pur si simplu ramai fara suficienta energie mentala. Persoanele care ignora semnalele clare, privind nevoia organismului de a lua o pauza, se expun insomniilor si problemelor de digestie, sau chiar de inima.

Pentru a fii plin de energie, sanatos si cat mai productiv, constientizeaza-ti nevoile organismului de a se odihni si... ia o pauza!