In primul rand, intreaba intervievatorul de ce doreste sa iti ia acel interviu, intuieste cat de multe stie despre subiect si ce anume doreste sa afle in plus. Incearca totodata sa identifici si celelalte persoane chestionate in legatura cu subiectul. Cu cat iti cunosti mai bine intervievatorul, cu atat vei fi mai relaxat si vei obtine o performanta mai buna.

Ar trebui sa iti reamintesti cel putin ca reporterii lucreaza de obicei la o viteza foarte mare si sub mare presiune. Acestia au nevoie sa descopere un unghi de abordare care va atrage audienta. Daca ii poti ajuta, ramanand fidel organizatiei tale, vei avea o sansa mult mai mare sa fii contactat si a doua oara.

Nu te duce la un interviu inaite de a-ti fi pregatit cateva insemnari legate de subiectul in discutie. Daca un reporter te contacteaza pentru a obtine cateva raspunsuri pe loc, promite-i ca il vei suna peste cateva minute, pentru a avea timp sa iti pregatesti terenul. Aminteste-ti sa suni inapoi cat de curand, intrucat apar in permanenta subiecte noi, si al tau poate fi uitat. Poate vei avea de accentuat cateva aspecte, dar cu siguranta audienta isi va aminti doar doua sau trei dintre ele. Cu cat spui putine, cu atat isi vor reaminti mai mult din ceea ce ai spus, astfel incat incearca sa identifici aspectele cu cel mai mare impact asupra auditorilor. Imagineaza-ti reactia celoe care te aud/vad/citesc despre tine pentru prima data, si intreaba-te daca vei infange bariera subconstienta “Si ce daca ?”. Daca nu, cauta un alt mod de a o spune.

In timpul interviului, aminteste-ti trei principii de baza :

- Incredere - Ai incredere in cunostintele tale. Cunosti subiectul mai bine decat jurnalistul.
- Claritate - Utilizeaza un stil clar, conversational. Stabileste maximum trei mesaje cheie si ilustreaza-le cu exemple anecdotice pentru culoare si credibilitate. Evita jargonul.
- Control - Preia controlul interviului. Cheia sta in pregatire. Nu exista intrebari gresite, ci numai raspunsuri gresite.

Foloseste urmatoarea tehnica de prezentare:

Asculta si raspunde la intrebare (o secunda)
Exemplu: da, nu, nu stiu, nu cred ca pot sa raspund…

Creeaza totusi o punte de legatura (3 secunde)
Exemplu : dar, ceea ce va pot spune este…, hai sa clarificam acest aspect.

Control si claritate (30 secunde) – abordeaza mesajele cheie din prezentarea pregatita anterior

Ispiteste
Exemplu: ceea ce este cu adevarat interesant este faptul ca…

Alte sfaturi:

- Da exemple - un exemplu bun poate valora cat o mie de cuvinte. Oamenilor le plac povestile, asa ca gandeste-te la un exemplu/anecdota pentru fiecare idee esentiala.

- Fa analogii - analogiile reprezinta un alt mod eficient de a starni o reactie in mintea consumatorilor. Relationeaza termenii si dimensiunile abstracte cu aspecte ale vietii de zi cu zi.

- Da sfaturi - oamenilor le place sa fie informati. Asa ca de fiecare data cand ai ocazia, ofera-le oamenilor cateva ponturi despre cum sa obtina cele mai bune rezultate.

- Anticipeaza intrebarile - nu te ingrijora prea mult daca ti se pune o intrebare surpriza. Exista un numar finit de intrebari legate de subiect, si te afli pe o pozitie de cuoastere superioara jurnalistului.

- Limbajul corpului - lasa-te pe spatarul scaunului, inclina-te inainte, utilizeaza-ti mainile pentru a comunica.

- Nu discuta - te va face sa pari prea echivoc.

- Nu te apara - cel putin sa nu fii considerat defensiv.

- Nu dezbate - te vei injosi pe tine si organizatia ta. Singura exceptie o reprezinta discutiile de grup utilizate in cercetarile de marketing.

- Este spectacolul tau - fiecare interviu prezinta o oportunitate minunata sa iti comunici pozitia catre un numar foarte mare de persoane.

Pregatindu-ti prezentarea inainte, iti pregatesti mesajele pe care vrei sa le transmiti audientei.