1. Colecteaza informatii suplimentare. Printr-un simplu apel telefonic poti anticipa nevoile clientului. Invata cat mai multe despre ele. Pregateste-te pentru intalnirea de afaceri cu clientul tau si invata cat mai multe despre compania lui. Apoi creeza o lista care sa cuprinda toate beneficiile de care se va bucura multumita serviciilor tale.2. Obiectivul trebuie sa fie realist. O intalnire poate fi extreme de importanta, atat din punct de vedere al costurilor asociate cat si din perspectiva pe care fiecare contract ti-o poate oferi. Este deci important ca fiecare intalnire sa fie eficienta si mai ales clientul sa fie convins. Daca esti consilier de relatii publice, de exemplu, un obiectiv realistic pentru o prima intalnire ar fi sa ajungi sa stabilesti o intalnire pentru prezentarea detaliata a ofertei. 3. Prezinta obiecte de calitate. Pregateste-ti documente tiparite bine, pe hartie de calitate. Trebuie sa ai tot ce se poate, de la carti de vizita, la tabele estimative, brosuri si materiale de prezentare. Analizeaza cu atentie toate instrumentele pe care le vei folosi in intalnirea respectiva. Materialele trebuie sa fie scrise corect, sa fie coerente, potrivite, inteligibile si cu imagini profesioniste. Analizeaza cu atentie fiecare material in parte. Rolul acestora este sa te ajute sa inchei contractul si sa pastrezi legatura cu clientul chiar daca intalnirea s-a incheiat.4. Repeta prezentarea. Materialele nu-ti vor folosi la nimic decat daca exersezi inainte utilizarea lor. Repetarea este necesara mai ales daca te pregatesti sa prezinti o noua afacere unui grup de oameni. Exerseaza folosindu-te de intrumente si materiale. E de preferat sa te inregistrezi pentru ca, mai apoi, sa te poti analiza. E un mod de a verifica daca tonul vocii tale este potrivit, daca materialele sunt eficiente, iar abordarea potrivita.5. Creeaza un raport pe baza observatiilor. Imagineaza-ti ca te afli in biroul unui client. Pe birou vezi o minge de baseball cu autograf pe ea. Pe perete e lipit un poster cu o ferma, iar pe fundal se aude cantand incet o caseta cu Beatles. Daca ai remarcat mingea, posterul si melodia, inseamna ca ai deja trei asi in maneca. Inseamna ca ai detectat deja trei moduri de abordare a clientului. Ii poti vorbi despre placerile comune, despre baseball, despre copilaria de la ferma sau despre cantecul tau preferat de la Beatles. Astfel vei putea sparge gheata si vei reusi sa creezi o relatie bazata pe intelegere si pe incredere.6. Analizeaza-ti clientul cu atentie. Trebuie sa fii atent la comportamentul clientului in timpul intalnirii. E bine sa observi daca iti aproba ideile sau daca e lipsit de interes. Daca isi tine capul intr-o parte si bratele incrucisate inseamana ca e plicitsit, dezinteresat, neincrezator, iar intre voi nu exista o conexiune. Fii atent la semnalele fizice pe care ti le trimite clientul si ai grija sa-i raspunzi potrivit.7. Pune intrebari calificative. O intalnire de afaceri este o ocazie de a descoperi nevoile clientului si de a-i prezenta solutiile. Daca discutia dintre voi nu e echilibrata si vorbesti doar tu, inseamna ca intalnirea e un esec. E important sa stii sa pui intrebari potrivite, dar si sa stii sa asculti cu atentie raspunsurile. Sunt surse eficiente de informatii. 8. Prezinta cazuri reale. Cazurile reale si povestile pot demonstra cu succes faptul ca ai tinut cont de nevoile clientilor. Pregateste aproximativ 10 povesti care sa evidentieze diferite abilitati si calitati. Pregateste-te sa discuti pe baza lor in intalnirile de afaceri. Cazurile reale si povestile te pot avantaja fata de firmele concurente care ofera acelasi tip de servicii. Sa nu critici niciodata direct un concurent. E de preferat sa prezinti un caz prin care sa-i vorbesti clientului despre beneficiile pe care le au clientii si consumatorii cu care lucrezi.9. Ofera-le solutii eficiente. Pentru a incheia cu succes orice tranzactie, clientul trebuie sa fie convins ca serviciul pe care i-l oferi reprezinta rezolvarea problemei lui. Totul se rezuma la parerea pe care si-o formeaza despre produs, serviciu si despre gradul in care acesta ii va rezolva problemele si masura in care tu iti vei respecta promisiunile. La incheiere, repeta solutiile sugerate si raspunde la intrebarile finale care il pot determina sa ia o decizie.10. Actioneaza ! Sa presupunem ca te-ai pregatit cate se poate de bine, ai folosit eficient observatiile, ai adresat intrebari potrivite, ai fost un bun ascultator, ai prezentat cazuri reale si ai oferit solutii viabile. Inseamna ca a sosit momentul mult asteptat. Acum vei putea intreba direct ceea ce te intereseaza. E uimitor felul in care unii organizeaza o intalnire reusita dar, cand ajund la acest pas, renunta si pleaca fara sa-si realizeze obiectivul.Daca nu te descurci foarte bine cu incheierea, inseamna ca nu i-ai prezentat clientului suficient de multe motive de a cumpara produsul. In acest caz, e bine sa revii la pasul sapte si sa te intrebi de ce s-a intamplat acest lucru. Daca ai urmat bine etapele de la 1 la 9, sunt sanse ca interlocutorul tau sa te ajute sa faci incheierea. S-ar putea sa te surprinda cu o intrebare de genul “Cand putem incepe ?”