“PR-ul asa cum il stim noi a disparut. Nu mai trimitem comunicate de presa asa cum trimiteam, nu mai organizam evenimente de presa asa cum organizam, pentru ca nu mai vin oamenii. Traim o clipa istorica, ne reinventam, invatam altceva”, a spus Ioana Manoiu. “Daca stiam sa lucram cu presa, cu autoritatile, cu oamenii de business, noul public este publicul obisnuit. El recomanda, el penalizeaza companiile. Reputatia este data de omul obisnuit. Nu mai putem ramane in zona noastra elitista, ci trebuie sa intram in zona colegilor de la advertising si digital si sa vorbim cu oamenii de pe strada”.

In aceasta perioada, reputatia companiilor este mai fragila ca niciodata, sustine Manoiu. Crizele se propaga rapid in online si, daca in urma cu cativa ani se atenuau dupa cateva zile, acum “raman vesnic in online”.

“Google e managerul reputatiei tale. In momentul in care ai un singur articol negativ in prima pagina de cautari pe Google, esti intr-o permanenta criza de reputatie, de care nu esti constient”.

Sefa GMP a dat exemplul asa-zisilor “reputation hijackers”, persoane specializate in atacuri premeditate asupra reputatiei companiilor. De exemplu, in timpul revarsarii de petrol din Golful Mexic, de anul trecut, pe Twitter a aparut o entitate care se autointitula BPGlobal PR si care posta observatii ironice referitoare la efectele scurgerii de petrol. Intr-o saptamana, falsa pagina oficiala avea peste 100.000 de followeri pe Twitter, in timp ce PR-ul real al BP era urmarit de numai cateva zeci de persoane.

Citeste si:

O modalitate de prevenire este, potrivit lui Manoiu, auditul comprehensiv al reputatiei online si monitorizarea permanenta. “Sa fii prezent in online, sa identifici posibilele amenintari, sa-ti asculti angajatii pentru ca foarte multe crize din ziua de azi provin de la ei”.

O alta tendinta a iesirii din criza este ca publicul isi doreste din nou CEO carismatici. “La final de criza ne dorim iarasi eroi, oameni care in cei doi ani au facut schimbari, au revolutionat companii”, spune Manoiu. “Noul CEO este un CEO social. Are blog si isi trimite mesajele anuale sub forma de film pe Internet”.

Oamenii nu mai vor campanii, ci miscari sociale, sustine sefa GMP PR, iar CSR-ul se transforma in “shared value”. “Sa nu ne mai asteptam de la o companie sa dea bani si sa ajute societatea. Ci sa faca bani intr-un fel prin care ajuta societatea. Nu trebuie vazuta ca un cost, ci parte din managementul companiei”. Un exemplu in acest sens este strategia Nestle de a-si deschide fabrici in Africa, obtinand mana de lucru ieftina si ajutand totodata o economie foarte saraca.