Subiectul a fost deschis de Orlando Nicoara, manager al Mediafax Grup, pe blogul personal.

Articolul a avut ca punct de pornire succesul unor proiecte ce urmeaza sa se listeze pe bursa din SUA, sau deja s-au listat – Pandora, Facebook, companie ce ar urma sa aiba IPO-ul in primul trimestru al anului viitor, dar si LinkedIn.

O companie de radio online a obtinut 235 MIL. $ prin IPO

O companie de radio online a obtinut 235 MIL. $ prin IPO

Mai multi manageri din industria online din Romania au comentat si au avut pozitii diferite.

Dragos Novac, care detine Metropotam.ro, spune ca “este o industrie care depinde foarte mult de intermediari si unde un business plan este foarte greu de anticipat si executat – cele 5-6 companii eligibile (minim 1 mil. in revenues) depind exclusiv de display advertising. Celelalte doua sau sau trei care nu depind de display apartin deja de companii listate”, considera el.

Clement Nicolaescu, director de marketing la regia de publicitate online ArboInteractive, considerata de Orlando Nicoara una dintre companiile ce au performat bine pe perioada crizei economice, considera ca am putea asista la 1-2 IPO-uri ale companiilor ce activeaza in .ro.

Orlando Nicoara despre "intepaturile" din piata media: Daca nu vom fi atacati de concurenti, nici noi nu atacam

Orlando Nicoara despre "intepaturile" din piata media: Daca nu vom...

“Daca ne gandim ca in .ro ne asteptam ca piata legata de activitati pe Internet sa se consolideze destul de curand, atunci ar trebui sa ne asteptam si la 1-2 IPO-uri. Cred ca exista interes pentru oferte publice initiale, dar nu cred ca exista cerere”, este de parere Clement Nicolaescu.

ArboInteractive face parte din Arbomedia AG, listata la bursa din Frankfurt.

“Din pacate in Romania insasi piata bursiera nu este chiar la locul ei din punct de vedere al volumului si al educatiei publicului (cu atat mai putin in ceea ce priveste un IPO). Din aceste motive as considera foarte "exotica" o astfel de initiativa in viitorul apropiat”, mai spune Nicolaescu, pentru wall-street.ro.

El considera ca cele mai ofertante din punctul de vedere al investitorului la bursa ar fi domeniile care aduc profitabilitate si o oarecare securitate pe termen mediu si lung, sustinute si de un istoric care sa evite initiativele gen “bubble”. “ Din aceste motive as merge pe varianta unui magazin online, care ar putea sa se listeze pe Bursa”, considera Nicolaescu.

Mihai Seceleanu, partener al InternetCorp, publisherul wall-street.ro, vede pe termen lung (3-4 ani) IPO-ul ca o oportunitate de exit pentru firmele din online. “Usor-usor vom intra insa si noi in randul lumii civilizate”, afirma Mihai Seceleanu, care e insa realist in raport cu situatia din prezent. “Avem o piata bursiera atat de mica, din punct de vedere al lichiditatii si al capitalizarii, incat nu ar face sens la momentul de fata”.

Antreprenorul nu are vedea logica unui proiect .ro listat pe o bursa internationala intrucat aceste ar fi doar “un micut pestisor intr-un ocean de oferte mai mult sau mai Putin atractive pentru potentialii investitori. Un proiect cu target international dezvoltat insa de o companie romaneasca - categoric poate avea succes prin listarea pe o piata regionala, in opinia lui Seceleanu.

De asemenea, directorul de marketing al ArboInteractive considera ca este putin probabil ca proiectele din Internetul romanesc sa se listeze pe plan international. “Imi este greu sa imi imaginez un proiect romanesc listat in SUA”, spune el.

Nicolaescu ar investi intr-un proiect din .ro din “atasament fata de domeniul in care lucrez. Nu cred ca as fi foarte riguros cu analiza investitiei. Este adevarat ca nu as paria toate resursele pe aceasta carte”.

Dan Virtopeanu, manager al Voxline, este inca unul dintre cei ce au comentat la post-ul lui Orlando Nicoara. Virtopeanu a dezvoltat subiectul pentru wall-street.ro.

“Este greu de vazut un IPO pe bursa de la Bucuresti in urmatorii 3-4 ani – as spune 10% sanse pentru un IPO la BVB si 30% pentru unul pe o bursa externa”, spune el, intrand astfel in contradictie cu Clement Nicolaescu, acesta din urma considerand ca bursa romaneasca ramane favorita in favoarea celor internationale. “Singurul argument pentru o listare in Romania vs pe plan international o reprezinta numarul nesemnificativ de noi societati cotate, ceea ce inseamna ca orice noua societate in piata poate trezi interes pentru investitori”, argumenteaza Dan Virtopeanu.

“Din Romania, eCommerce (atat magazin cat si platforma de plata online) mi se par favorite la un IPO”, spune Virtopeanu.

El ar fi dispus sa investeasca pe bursa intr-un proiect activ in .ro daca perspectivele de crestere a valorii actiunilor sunt solide si ar avea o siguranta mare ca, in timp, acea valoare va continua sa creasca. Totodata el a scris pe blog-ul lui Orlando Nicoara ca “Singura motivatie de a cumpara actiuni ar fi miza pe o preluare a businessului in urmatoarele 18-24 luni de catre o companie de afara”.

“Este insa dificil de anticipat succesul unui IPO din .ro in Romania”, incheie el.

Mihaela Bogiu, director executiv al retelei de site-uri Legalnet.ro, spune ca este greu de anticipat ce urmeaza in Romania urmatorilor trei sau patru ani, dar este posibila miscarea unor jucatori din .ro pe bursa. “Pana la urma, chiar si pentru a fi primul care face o astfel de listare, cineva s-ar putea grabi sa o faca. Problema unora dintre afacerile online din Romania este inca legata de transparenta si orientare in piata, asa incat o listare la Bursa ar fi posibila doar pentru companiile care exerseaza de acum comunicarea corecta cu publicul si transparenta in cifre”, spune Bogiu.

Ea spune ca pentru a fi listat la categoria a treia a BVB e nevoie de capitaluri proprii din ultimul exercitiu financiar sau capitalizarea anticipata de macar un milion de euro. “Pentru categoria a doua sau pentru categoria intai lucrurile sunt si mai complicate, din moment ce e nevoie de 2 milioane, respectiv 30 de milioane de euro”, continua directorul executiv al Legalnet.ro.

Avantajele listarii pe o piata internationala sunt atragerea de investitori din toata lumea, in timp ce listarea pe o piata locala aduce, de regula, investitori locali. Dezavantajul major este legat de volatilitatea de care sunt definite titlurile unei companii listate pe o piata in-ternationala, daca acea companie nu se prezinta ireprosabil in fata investitorilor, este de parere Bogiu.

Ea subliniaza ca pe piata de capital din Romania se misca destul de incet lucrurile – “Noi vedem afacerile din internet, discutam pe marginea lor in fiecare zi, le cunoastem proprietarii si asa mai departe. Ceilalti oameni insa nu stiu, nu vad si nici nu sunt impresionati de rezultatele noastre. Pe bursa sunt listate banci, producatori de aluminiu sau otel si multe alte companii ale caror rezultate palpabile nu conving indeajuns de mult incat sa miste bursa. Crezi ca un IPO al unei companii de internet ar schimba tendinta asta? Eu sunt sceptica”, incheie directorul executiv al Legalnet.

Evolutiile din piata contrazic insa intr-o anumita masura ideea ca un business solid corelat cu rezultate financiare pozitive nu sunt luate in seama de catre investitori. Banca Transilvania este poate cel mai bun exemplu in acest sens. Aceasta a reusit prin intermediul Bursei sa ajunga de la statutul de afacere locala, la unul dintre cele mai ravnite business-uri din Romania, anul trecut ocupand locul cinci in topul bancilor cu cele mai mari profituri din tara. Dezvoltarea bancii s-a realizat in cea mai mare parte prin intermediul majorarilor de capital derulate pe Bursa.

Topul bancilor cu cele mai mari profituri

Topul bancilor cu cele mai mari profituri

Producatorul de aluminiu Alro este o alta companie listata cu rezultate financiare constant pozitive. Din 2001 si pana in prezent actiunile ALR s-au aflat pe un trend pozitiv. Cea mai semnificativa cadere a fost notata pe parcursul anului de criza 2008, atunci cand de altfel majoritatea companiilor listate au scazut puternic. Alro mai vrea in acest an sa lanseze pe piata inca un pachet de actiuni, cu o valoare estimata de 140 milioane euro.

Flaviu Radulescu
, general manager la Hostway Romania, nominalizeaza cateva companii din mediul online care ar putea beneficia in urma unui IPO – eMag.ro, Bestjobs.ro, Trilulilu.ro, Softpedia.com. “Totusi, cred ca piata din Romania nu are masa critica de investitori care sa creada suficient de mult in aceste afaceri”, spune el.

“Cred ca nu exista o cultura a investitiilor in online in Romania, de aceea nu vad un real beneficiu in listarea la bursa locala. Probabil orice proiect online si-ar dori un IPO international, dar pentru asta trebuie sa existe o piata internationala pentru produsul respectiv, sau cel putin sa fie recunoscute pe piata din SUA. Ori, nu prea e cazul pentru proiectele romanesti. Eu cred ca doar Softpedia.com corespunde acestor criterii”, considera Flaviu Radulescu.

Citeste si:

El considera ca firmele din Romania nu pot sa ajunga la masa critica necesara pentru un IPO decat daca produsele lor se vor adresa unor piete internationale.

Calin Stefanescu, CEO al start-up-ului TJobs.ro, proiect ce a primit finantare de 250.000 euro in 2010, este mai optimist.

“Cu siguranta vom asista in viitorul apropiat, posibil in 2012, 2013, la un IPO in .ro, sunt deja multe discutii in piata legate de acest aspect si cativa romani care se gandesc serios la acest aspect. Un IPO poate ajuta o companie sa acumuleze cash rapid si sa-si sustina dezvoltarea accelerata”, subliniaza el, fara a oferi insa nume despre jucatorii care “se gandesc serios” la aspectul acesta.

Intrebat ce domenii considera ca ar fi cele mai ofertante in acest sens, directorul executiv al TJobs.ro spune ca domeniile sunt diverse. “Retelele sociale romanesti vor avea o viata foarte complicata si cred ca destul de scurta. Poate ca exceptiile vor rezista, cele de nisa, dar acestea nu vor avea un potential financiar serios, deci nu cred ca un IPO va fi o varianta tentanta”, spune el, subliniind concurenta ridicata cu Facebook.

Si Stefanescu spune ca magazinele online sunt sau pot fi foarte interesante, la fel ca si site-urile de joburi. “; e o competitie destul de serioasa pe acest segment, iar un IPO nu poate fi decat foarte bine venit pentru ca va lansa un trend care poate aduce beneficii serioase in special companiilor si bineinteles reputatiei Romaniei. De asemenea, ar indrepta mai multe priviri ale investitorilor catre Romania”, considera el.

Cu siguranta site-urile care vor reusi trebuie sa aiba in planul lor de dezvoltare extindera internationala, mai este de parere Calin Stefanescu.

“Daca vor ramane doar in Romania, posibilitatile lor sunt limitate. Avem o piata inca in formare si vor mai trece cativa ani pana la momentul de maturitate si intelegere a importantei .ro-ului. Insa piata creste si intotdeauna este un moment bun de investitie cand trendul este crescator”.

Una dintre optiunile listarii la bursa este Polonia, urmatorul nivel fiind Londra. “Bineinteles si America – deoarece ei au inventat sistemul si au o deschidere foarte mare legata de segmentul online. Romania e tara tuturor posibilitatilor. IPO-urile sunt inexistente pe .ro in acest moment si cred ca ar dura prea mult timp pentru a genera rezultate. Dar sa nu uitam ca Romania poate face surpize intodeauna mai ales in aceste timpuri cand se simte un trend crescator”, este de parere Stefanescu.

Conditiile pentru care Stefanescu ar investi sunt “destul de simple – ideea trebuie sa fie buna, sa existe un plan clar si transparent pe termen mediu care sa contina si extinderea catre piata internationala si cel mai important - o echipa hotarata, dinamica poate fi definita intr-o singura expresie. Trebuie sa fie «kung fu fighters». Idei sunt foarte multe in special in Romania, problema e planul, echipa si modul de a percepe realitatea si de a o accepta”, mai spune el.

Reteta succesului pe BVB: Profitabilitate, pret bun de IPO si capitalizare de minim 50. mil. euro

Brokerii considera ca un IPO lansat de o companie din online-ul romanesc pe BVB ar putea sa aiba succes, insa doar in situatia in care ar fi indeplinite o serie de conditii. Cel mai importante doua elemente aduse in discutie de catre acestia sunt reprezentate de profitabilitatea si dimensiunea companiei in cauza.

Emitentul despre care vorbim trebuie sa fie in primul rand interesant din punct de vedere fundamental. Acesta este primul lucru pe care si-l doreste orice investitor in perspectiva unor castiguri viitoare – in speta dividendele si castigurile de capital. Mai conteaza apoi sa ai in spate un broker experimentat, care sa stie sa promoveze compania si bineinteles pretul din IPO sa fie tentant”, a declarat Mihai Chisu, broker in cadrul firmei de intermediere IFB Finwest.

IPO-urile de succes, facute la un pret in concordanta sau usor sub valoarea reala a companiei, aduc in general investitorilor castiguri semnificative chiar si in prima zi de la listarea in piata.

Anul acesta, investitorii care au subscris de exemplu in oferta LinkedIn au obtinut un randament de 109,4% in ziua listarii, dupa ce actiunile retelei de socializare au crescut spectaculos pe Bursa de la New York. Un randament superior (+ 134,4%) s-a inregistrat in cazul Qihoo 360 Technology – a treia cea mai mare companie de internet din China. In Romania, IPO-ul Transgaz din 2008 a generat un randament de 43% in prima sedinta de tranzactionare.

Valoarea totala a companiei si free-float-ul (actiunile liber tranzactionate in piata) sunt celelalte elemente importante care poate face diferenta intre esecul si succesul unui IPO.

“Daca vrem o companie adevarata, in care sa cumpere fonduri de investitii, de pensii sau mutuale este obligatoriu sa ai o capitalizare si un free float mare. O capitalizarea de 10 milioane euro mi se pare prea putin, fondurile straine nu intra intr-o asemenea companie. Cred ca un minim necesar este de aproximativ 50 de milioane euro. Nu sunt insa foarte sigur cate companii din online pot sa indeplineasca acest prag”, a declarat Laurentiu Floroiu, directorul de tranzactionare al EFG Eurobank Securities.

Brokerul adauga faptul ca una dintre probleme BVB este reprezentata tocmai de faptul ca multe dintre companii sunt de mici dimensiuni si refuza sa apeleze la fuziuni cu alte societati din domenii similare.

Totul este foarte segmentat in Romania, fie ca vorbim de companiile care sunt deja listate pe Bursa sau chiar si de cele din online. Nimeni nu vrea sa fuzioneze din cauza orgoliilor prea mari. Pe BVB de exemplu sunt o gramada de Comcereal-uri si societati agricole. De ce nu fuzioneaza si sa faca astfel o companie adevarata? Si in cazul companiilor mici de online, eu unu m-as gandi la o fuziune si abia apoi as veni pe bursa ca sa atrag bani seriosi de la marii investitori”, spune Floroiu.

Mihai Chisu considera ca un IPO de mici dimensiuni poate sa fie sustenabil intr-o anumita masura, insa doar daca se mizeaza decat pe aportul persoanelor fizice care investesc pe Bursa.

“Daca te adresezi doar retailului, o dimensiune mica este sustenabila. Daca vrei institutionali dimensiunea va fi o piedica serioasa. Daca firma valoareaza 10 milioane de euro si in piata sunt 2-3 milioane euro free-float, o investitie de cateva sute de mii din partea unui fond strain aproape ca nu isi justifica costurile. O estimare pe care am vazut-o recent indica faptul ca un free-float de la 15-20 milioane euro in sus poate sa fie considerat bun pe bursa romaneasca si poate genera interes”, a declarat Mihai Chisu.

Criza financiara globala, ale carei efecte s-au facut simtite si in Romania incepand cu anul 2008, a indepartat o buna parte dintre companiile romanesti de ideea listarii pe Bursa. Teama de o eventuala scadere brusca a valorii de piata a companiei este cel mai des motiv invocat de catre manageri si antreprenori.

“Mi se pare total nefondata o astfel de argumentatie. Cand vine o criza esti afectat chiar daca te afli sau nu pe bursa. Ok, pe timp de criza capitalizarea iti ajunge de la 100 de milioane la 30 de milioane, dar daca tot in perioada de recesiune incerci sa faci un deal pe compania ta, ce cumparator iti da valoarea de acum trei ani a firmei? Nimeni. Fie ca este la vedere sau nu, valoare de piata iti scade oricum”, mentioneaza Laurentiu Floroiu.

In privinta unor eventuale IPO-uril din online-ul romanesc in perioada urmatoare, brokerii raman usor sceptici.

“Am ajuns la un asemena grad de neincredere incat nu mai spun nimic pana nu vad compania in piata. Statul este in primul rand de vina pentru situatia asta, din cauza promisiunilor pe care le-a facut si nu le-a indepinint. Nici noi, brokerii, nu iesim din calcul. Vina se imparte tuturor”

Sursa foto: Stocktrading365.com

Dumneavoastra ce parere aveti? Am putea asista la un IPO in .ro in viitorul apropiat? De ce (nu)?
Comentati mai jos.