Mugurel Radulescu, group coordinator of EU Industry Association Affairs in cadrul Coca-Cola Hellenic

1. Comportati-va responsabil si luati in considerare necesitatile tuturor toti celor care pot fi afectati.
2. Prima regula in gestionarea unei crize sau unei posibile crize este ca toate informatiile relevante sa ajunga catre o echipa de contact. Este foarte important ca informatiile sa ajunga in locurile potrivite.
3. Gestiunea crizei nu este activitatea unui singur manager. Colegii din management trebuie sa stie cum sa se comporte in situatii de criza. Daca echipa de management nu este pregatita cum trebuie s-ar putea sa reactioneze haotic. Pentru mine este in job description sa pregatesc managementul pentru astfel de evenimente.
4. Trebuie sa ai la dispozitie sistemele prin care sa afli ce se spune despre companie in presa, dar si in alte medii pentru a putea lua deciziile corecte.
5. Daca declansezi procedura de criza, trebuie sa existe un singur lider. Nu se actioneaza in afara echipei de criza. Altfel este un dezastru.
5. In situatii de criza, managerii tind sa se concentreze pe solutia tehnica. Insa trebuie sa te gandesti care este impactul/perceptia pe care o generezi celor din jurul tau.
6. Prima regula in relatia cu jurnalistii este sa vorbesti cu ei, sa intelegi ce ii intereseaza, ce vor sa stie, ce ii ingrijoreaza, care este perceptia lor.
7. Nu spuneti lucruri pe care sa le retractati mai tarziu.
8. Este important sa nu supraevaluati importanta crizei pentru ca puteti genera panica. Riscati sa pierdeti din credibilitate, iar cand o criza reala are loc nimeni nu va mai crede.
9. Ce se vede in media este doar 10% dintr-o criza. Criza se desfasoara mult mai profund. Partea vizibila a crizei este ultima.

Larisa Petrini- managing partner al agentiei de relatii publice Saatchi&Saatchi PR

1. Fiecare companie mica sau mare ar trebui sa aiba un plan de criza.
2. Este foarte important sa fii uman, cinstit si sa reactionezi la timp. Primele sase ore de la inceputul crizei sunt foarte imporante.
3. Daca aveti oportunitatea de a angaja un om de social media, faceti-o. Este foarte important sa fie un om inhouse, agentia are rol de consultant, strateg. In Romania este o problema pentru ca nu sunt specialisti pe partea de social media. Suntem la inceput si oamenii nici nu au oportunitatea de a se specializa.
4. Companiile din zona industriala si cea tehnologica s-au confruntat cel mai des cu criza anul trecut, conform unui studiu realizat de Burson Marsteller pe aproximativ 1.000 de companii din intreaga lume, inclusiv din Romania .
5. Respondentii au spus ca intr-o criza cel mai important impact a fost cel financiar, felul in care le-au fost afectate veniturile.
6. Companiile nu planifica suficient. Doar 54% dintre companii au un plan pentru situatii de criza.
Cele mai bine pregatite sunt cele din zona Asia-Pacific pentru ca ele s-au si confruntat cu foarte multe crize in ultimul timp.
7. Companiile din productie si tehnologie sunt cele mai pregatite pentru situatii de criza, in zona opusa sunt cele din domeniul medical.
8. Isi revin mult mai repede companiile care planifica.
9. Primele sase ore sunt foarte importante atunci cand izbucneste o criza.

Laura Petrehus, seful serviciului de relatii publice al Bancii Transilvania

1. Crizele pot fi si o oportunitate, poti invata anumite lectii, poti reformula strategia de comunicare, insa de cele mai mult ori crizele sunt lucruri rele pentru companii.
2. Companiile trebuie sa fie umane in privinta mesajelor, a strategiei si abordarii adoptate.
3. Mai devreme sau mai tarziu o companie trece printr-o criza. Se poate intampla oricui.
4. John Lennon spunea ca viata este ceea ce se intampla cand noi ne facem alte planuri. As putea spune la fel: ca o situatie de criza este ceea ce se intampla cand noi ne facem alte planuri.
5. Exista “crize cobra” - un tip de crize care ne iau prin surprindere si “crize piton” – adica acele crize care ne-au dat anumite semnale si nu le-am luat in seama, nu le-am gestionat cum trebuie. In general, in lume 61% dintre crize sunt mocnite (crize piton), si doar 39% sunt crize surprinzatoare, conform unui studiu realizat de Institutul pentru Managementul Crizelor (www.crisisconsultans.com) privind manifestarea crizelor in lume, in perioada 2001 - 2010.
6. Lucruri false pe care oamenii le cred despre situatiile de criza dintr-o companie:
a) Faptul ca anumite crize li se intampla doar altora
b) Ca intr-o criza avem nevoie in special de o solutie tehnica.
c) Daca nu apare in presa, nu exista o criza.
d) Unii cred ca marimea companiei ii va proteja. Marimea nu este o promisiune ca acea companie va depasi cu succes o anumita situatie de criza.
e) Fiecare criza este unica, este imposibil sa te pregatesti pentru toate. Da, toate crizele sunt unice, dar anumite scenarii te pot ajuta intr-o astfel de situatie.
f) Criza este un dezastru pentru companie. Nu este mereu asa, uneori criza poate fi o oportunitate.
g) Unii cred ca daca au o relatie buna si foarte buna cu presa, subiectul nu va fi abordat. Sa nu uitam ca in situatii de criza presa este pe faza, crizele sunt pentru mass-media o oportunitate excelenta de audienta si exclusivitate.

Daniela Cretu- partener fondator John Maxwell Team

1. Managementul de criza trebuie facut simplu si in pasi.
2. Cand ne loveste criza, avem o tendinta naturala de ignorare, ne gandim ca poate este ceva temporar. Intarzierile de a constientiza acest lucru pot fi costisitoare sau chiar fatale.
3. Criza ne socheaza. Primul lucru pe care trebuie sa il facem este sa vedem amplitudinea ei. O subevaluare duce la petice, iar o supraevaluare la panica si blocaje.

Luiza Domnisoru, seful serviciului de relatii publice al Grup Renault in Romania

1. Este foarte important ca omul de comunicare sa fie sursa pentru jurnalist.
2. Daca va suna cineva si va spune despre un subiect, nu spuneti “Serios?!”. Raspundeti: “Recunosc nu am nici cea mai vaga ideea, ma interesez si revin in zece minute”.
3. Cand ziaristul te suna si iti spune ca are un subiect, trebuie sa stii ca tu esti in subiect.