Piata este dominata de marcile fabricate pe plan local, astfel ca trei mari companii isi disputa suprematia: European Food, cu brandul Naty, Nestlé, cu Joe, si Alka, producatorul napolitanelor cu acelasi nume. Piata napolitanelor nu este atat de diversificata ca, de exemplu, cea a tabletelor de ciocolata, numarul producatorilor fiind destul de redus, iar importurile, nesemnificative.

Segmentarea acestei categorii se face, mai degraba, in functie de tipurile de umpluturi, predominante fiind aromele de cacao (50%), vanilie si alune (cate 15-20%). De asemenea, exista napolitane invelite in ciocolata si napolitane simple, acestea din urma reprezentand cea mai mare parte a vanzarilor. Fiind vorba de un produs perceput ca „cel mai ieftin dulce“, consumatorii se indreapta spre produsele vrac, intr-o masura mai mare decat spre cele ambalate. Este dificil de cuantificat dimensiunea acestui segment, deoarece o mare parte din vanzarile de acest tip nu pot fi urmarite. Cu toate acestea, se constata ca, fata de anii precedenti, romanii cumpara acum in cantitati mai mari napolitane ambalate, de marca, apreciind calitatea si gustul deosebit al acestora.

Potrivit GfK Romania - Institut de Cercetare de piata, din punct de vedere cantitativ, consumul casnic a crescut anul trecut cu 1,5% fata de 2003, principalii producatori fiind European Food si Nestlé, care isi disputa peste 60% din piata napolitanelor ambalate. „Chiar daca, in perioada de timp mentionata, produsele vrac au inregistrat o usoara scadere, de 1%, acest segment acopera in continuare peste 50% din piata“, precizeaza Raluca Raschip, Consumer Scan Manager, la GfK Romania. Sase producatori detin peste 90% din piata Napolitanele Naty, de la European Food sunt disponibile in diverse variante de umpluturi si gramaje. Acest brand beneficiaza de ample campanii de comunicare pentru publicul-tinta, respectiv copiii intre sase si paisprezece ani, din mediul urban. Scopul acestora este consolidarea notorietatii marcii, atat in cadrul targetului precizat, cat si al celui extins (15 – 49 de ani).

Citeste si:

Napolitanele Naty se bucura de succes si pe pietele din Cehia, Slovacia, Ungaria si Republica Moldova. „Din cauza nivelului de trai din Romania, piata de napolitane este sensibil mai mica decat in alte state din Uniunea Europeana. Mentinerea unui nivel constant al preturilor este esentiala, in conditiile in care este principalul factor care influenteaza puterea de cumparare. Politica noastra este de imbunatatire a calitatii produselor si de mentinere a unui pret accesibil tuturor consumatorilor“, afirma Ioan Micula, presedintele grupului de firme European Drinks.

Conform ACNielsen, in perioada decembrie 2004 - ianuarie 2005, in topul producatorilor de napolitane, pe pozitia de lider se situeaza European Food, cu o cota de 50,4%, ca volum. In toamna anului trecut, compania Nestlé a adus pe piata romaneasca Joe Milky, o napolitana cu un strat consistent de crema bogata in lapte, partial glazurata. „Initiativa a avut un succes deosebit, compania ACNielsen anuntand ca Joe Milky detine o cota de 8,2%, in valoare, din piata de napolitane, la sfarsitul lunii ianuarie 2005, la numai patru luni de la lansarea produsului. Succesul s-a datorat mixului de marketing, extrem de eficace: un produs care se potriveste perfect preferintelor mamelor si copiilor, un pret pe masura banilor de buzunar ai copiilor, o distributie ampla si o comunicare eficienta si atractiva“, explica Angela Dinu, Group Brand Manager Confectionery la Nestlé Romania. Sfarsitul lunii ianuarie 2005 a adus vesti bune pentru Nestlé Romania. Aceasta companie - potrivit celui mai recent raport al ACNielsen – detine o cota valorica de 41,4% din piata napolitanelor ambalate. Tot din punctul de vedere al valorii vanzarilor, marca Joe a inregistrat, in 2004, o crestere de opt puncte procentuale, fata de anul anterior. Din datele furnizate de ACNielsen Romania (retail audit), rezulta ca, pe langa European Food, Nestlé si Alka Wafers, alte trei companii care conteaza in piata totala de napolitane sunt: Onix Romania, Victoria Rom. si Cream Line Romania. In perioada decembrie 2004 - ianuarie 2005, cei sase producatori detineau, cumulat, 92,7%, ca volum al vanzarilor, respectiv 91,7%, ca valoare a acestora.