Cele mai infioratoare cazuri de crima, talharie si alte faradelegi trec de la un post la altul si din formatul stirilor de dupa-amiaza in cel al docudramei de noapte. Vedetele dambovitene vor fi surprinse in cele mai nedorite ipostaze. Dragostea lautareasca devine publica, in serial. Un thriller paranormal romanesc? Nicio grija.

Cam asa se prezinta, in linii mari, grosul schimbarilor propuse de televiziunile romanesti pentru grila de primavara 2006. Intr-o perioada in care diversi reprezentanti ai societatii civile din tara si organizatii de specialitate internationale intensifica dezbaterea despre fenomenul „tabloidizarii“ audiovizualului romanesc si european, posturile nationale prefera sa faca mai mult ceea ce doreste publicul larg si mai putin ceea ce ar trebui sa-si doreasca acesta, conform opiniilor exprimate de experti.

Distractie si educatie la posturile publice

In primavara acestui an, postul public de televiziune TVR 1 nu renunta la niciunul dintre succesele sale de pana acum si continua seria a ceea ce acest canal numeste emisiuni-motor: „Surprize, surprize“, „Iarta-ma!“ si „Stele de cinci stele“, precum si alte emisiuni de divertisment ca „Danutz SRL“ sau „Parteneri de weekend“. La fel, raman si celelalte programe consacrate in domeniul cultural, al anchetelor sau al talkshow-urilor: „Reflector“, „Prim plan“ sau „Agenda politica“.

Cu precizarea ca nu este vorba despre o grila noua, ci doar despre emisiuni noi si ca „planurile mai importante sunt pentru septembrie“, prospetimea primavaratica anuntata de TVR 1 tine in mare parte de divertisment. Pe langa emisiunile pentru copii „Vreau sa fiu cu... Itsy si Bitsy“ si „Numai cu acordul minorilor“, sfarsitul saptamanilor de primavara va aduce „Meseria - vedeta“, program gazduit de Dana Razboiu. Iar miercurea noaptea, „Povesti intunecate“ se doreste a fi o docudrama care sa prezinte cele mai sangeroase cazuri de crima si talharie. La acestea se adauga o serie de emisiuni menite sa valorifice istoria de 50 de ani a postului public de televiziune, care intaresc latura culturala a transmisiilor, alaturi de emisiuni ce revin pe micul ecran, precum „Doar o vorba s-ati mai spun“, a lui George Pruteanu.
Si la TVR 2 noile programe pun un mare accent pe divertisment, desi exista si emisiuni informative si culturale notabile. „Ulita spre Europa“, „Lumea in care traim“ (redenumita „Lumea de azi“), „Dincolo de harta“ trec de la TVR 1 la TVR 2, alaturi de alte emisiuni specifice unui post public, precum „Transfer“, emisiune de arta vizuala, sau documentarele preluate de la BBC.

Dar si aici divertismentul castiga in greutate, prin noi titluri ca „Bazar“ (calatorie si cumparaturi), emisiunea umoristica „Planeta Moldova“ sau cea de auto-show „Roata la roata“.

Paranormal, concursuri si carcoteli

Posturile comerciale dovedesc o si mai mare inclinare spre intarirea laturii de divertisment, asupra caruia insista chiar in prezentarea grilelor de primavara. Antena 1 propune primul thriller paranormal romanesc, „Martorul“, inspirat din cazuri nerezolvate din arhivele politiei, si emisiunea „Da-i papucii!“, in care femei cu probleme grave de cuplu sunt indrumate sa „priveasca din nou cu incredere in viitor“. Dupa lansarea, in februarie, a emisiunii „Rezervat VIP“, postul a reluat in ultimele saptamani, dupa pauza de iarna, toate emisiunile sale de succes: „Duminica in familie“, „Din dragoste“, „Revansa starurilor“ si „Ziua Judecatii“ in februarie, iar in martie „Divertis“, „Gogomanii“ si „Animat Planet“.

Prima TV contraataca prin obisnuitele „Cronica Carcotasilor“, „Tradati in dragoste“, „DA sau NU“ ori „Schimb de mame“. Acestora li se alatura „Ciao TV“, care promite vedete surprinse de camerele de luat vederi in ipostaze nedorite; „Detectiv X“ - din nou cazuri „intunecate“; „Versus“ - high life cu Andreea Raicu; „Dragostea de la Clejani“ - viata profesionala si de familie a lautarilor Viorica si Ionita Manole; plus reality-show-urile „Straini de fotbal“ si „SOS, salveaza-mi casa!“.

PRO TV a readus deja pe ecran, dupa pauza de iarna, majoritatea vedetelor, incepand cu Teo si terminand cu Vacanta Mare, aceasta din urma inclusa ocazional si in show-uri speciale. In absenta altor detalii privind aparitiile in premiera, cea mai notabila noutate este „Dansez pentru tine“, emisiunea-concurs care se doreste „show-ul de televiziune al anului“ si care ii are ca prezentatori pe Stefan Banica Jr. si Olivia Steer.

Emisiuni de nisa si fonduri de programe?

Toate acestea intaresc asa-numita tendinta de tabloidizare a televiziunii romanesti, manifestata de multi ani incoace si aspru criticata in diverse rapoarte de specialitate, potrivit carora aceasta inclinatie „exagerata“ spre divertisment a audiovizualului ar fi unul dintre principalele impedimente pentru dezvoltarea mass-mediei din Romania.
Un astfel de raport este cel publicat spre sfarsitul anului trecut, sub titlul „Televiziunea in Europa: reglementari, politici si independenta“ - realizat in cazul Romaniei de Open Society Institute (OSI), cu sprijinul Centrului pentru Jurnalism Independent.

Respectivul raport, prezentat deja de SFin, sustine ca „tabloidizarea“ televiziunilor ar avea rezultate nedorite in randul publicului mai ales din perspectiva responsabilitatii sociale a presei, in conditiile in care televiziunea este de departe principala sursa de informare a romanilor. Raportul OSI propune chiar si solutii cum ar fi sustinerea politicilor educationale si culturale in audiovizual, inclusiv printr-un posibil fond de programe de calitate, sub administrarea unui organism independent.
Manuela Preoteasa, cea care a redactat raportul respectiv, considera ca una dintre rezolvarile pe care televiziunile ar trebui sa le aiba in vedere este ca „emisiunile sa vanda diferit punctul de audienta, in functie de profilul telespectatorului: astfel, emisiunile de calitate ar avea avantajul nisei asupra ratingurilor zdrobitoare ale celor de divertisment facil. Dar cum aceasta diferentiere nu se face in piata, este evident ca televiziunile sunt interesate doar de cantitate“.

Audienta - principala miza

Canalele TV au insa o alta perspectiva. Potrivit Irinei Radu, director TVR 1, canalul public tine cont de doua mize in ceea ce priveste proiectele sale actuale - de audienta si cea educativa. Plus ca informatia si educatia pot veni si pe cai mai facile: „Punem accent pe proiecte in formate foarte scurte, intre 3 si 5 minute, prin care mesajul, fie ca este educativ la modul general sau educativ targetat pe integrarea europeana, va ajunge la public intr-un mod mai informal si, sper eu, placut si simpatic“, explica Irina Radu.
Omologul acesteia de la TVR 2, Razvan Nicolescu, tine cont si de alte criterii atunci cand ataseaza divertismentul la informatie si educatia la distractie: „Este o deschidere catre piata producatorilor independenti, insotita si de un nou concept de promovare, strategia noastra de repozitionare urmand sa aduca in casele telespectatorilor un nou TVR 2 pana la finalul acestui an, cand statia va acoperi peste 90% din populatie“.

Reprezentantii canalului comercial Antena 1 sunt mult mai transanti: „In ultimii ani, strategia de programe a Antenei 1 a favorizat, in mod evident, programele de divertisment, domeniu in care suntem perceputi ca lideri de piata. De altfel, rezultatele de audienta confirma pe deplin acest lucru. Ne propunem sa continuam aceasta linie si sa aducem pe piata, in premiera, formate de emisiuni care sa se bucure de aceeasi apreciere din partea telespectatorilor nostri“.