Catalin Dobre (29 de ani) este din toamna anului trecut director executiv de creatie in cadrul McCann Erickson, functie in care a fost numit in acelasi timp si Alexandru Dumitrescu. Cei doi se ocupa de coordonarea a in jur de 50 de oameni si ii raporteaza lui Adrian Botan, creative partner al McCann Erickson.

Printre conturie companiei se numara Vodafone, Coca-Cola, compania de telecomunicatii Bite (in Letonia si Lituania), Kandia Dulce, Unilever, Nestle, Doncafe si Nutline.

Dobre lucreaza din 2004 in cadrul agentiei care face parte din McCann Worldgroup, grup de comunicare condus de Bogdan Enoiu, iar din 2009 si pana in septembrie anul trecut a fost group creative director. Din aceasta functie s-a ocupat de coordonarea conturilor de creatie ale Vodafone si Kandia Dulce, companie care are in portofoliu batoanele de ciocolata Rom. Brandul de ciocolata a castigat in 2011 si 2012 peste zece premii la Cannes Lions, cel mai mare festival de publicitate din lume, printre acestea numarandu-se si doua Grand Prix-uri.

Doar 30% dintre propunerile de campanii ajung sa se realizeze

„Eu imi doresc sa ridic standardul creativ, pentru ca in fiecare zi apar foarte multe idei, sunt foarte multe briefuri, foarte multe conturi. In general, doar 30% dintre propuneri ajung sa se si realizeze si chiar si acelea sunt foarte, foarte multe. Iar scopul meu este sa gasesc ideile care au potential foarte mare”, spune Dobre.

Managerul a reprezentat in noiembrie anul trecut Romania la Eurobest, festival dedicat creativitatii europene, la sectiunile radio si outdoor.

Citeste si:

“Romania are un potential creativ imens si sunt foarte multe oportunitati care vor fi cu greu de intalnit in tarile cu mare traditie in publicitate. Este un avantaj foarte mare pentru ca lipsa de bugete, de resurse, ne forteaza creativitatea. Modul cel mai pragmatic de a ne vedea creativitatea este de a calcula numarul de premii pe care Romania le-a obtinut la festivaluri internationale. Insa, deocamdata, la noi in industrie sunt niste varfuri, dar nu sunt atat de multe care sa castige constant. Scopul meu este sa avem cat mai multe astfel de varfuri. Mi-as dori sa facem lucruri foarte bune si pe conturile mari pe care le avem: Coca-Cola, Vodafone, Heineken".

Dobre este absolvent a Facultatii de Filosofie din cadrul Universitatii din Bucuresti, insa din liceu si-a dorit sa lucreze in publicitate.

“In liceu, impreuna cu Mihai Botarel si cu Andrei Fodolica, am inceput sa scriem idei de campanii pe care le trimiteam catre agentii. Am fost in aceeasi clasa cu Mihai, care acum este la New York la agentia Dentsu, si cu Andrei (n.red. care este creativ tot la McCann Erickson). Este foarte important daca te apuci de publicitate, sa iti doresti asta, sa fie visul tau. Pentru ca desi pare un domeniu care este foarte accesibil, necesita un efort foarte mare, este foarte multa munca in spate".

Sfaturi pentru tinerii care vor sa lucreze in publicitate:

1. Sa stie ca noua din zece idei nu se fac si sa nu caute <<The big idea”. Este foarte munca in spatele ideilor mari, acestea nu vin niciodata singure, vin dintr-o serie de idei. Nimeni nu poate veni cu o singura idee si aceea sa fie cea mai tare.
2. Sa fie pregatiti sa renunte la anumite idei pe care poate le iubesc, dar care nu sunt potrivite in momentul acela. Nu este de ajuns ca o idee sa fie tare, trebuie sa fie potrivita pentru client in momentul acela. Poate sa fie foarte tare, dar, daca nu-l ajuta pe client in momentul acela, nu este buna.
3. Sa se apuce de publicitate doar daca acesta este visul lor, pentru ca altfel intra intr-un domeniu in care se uzeaza foarte, foarte repede. Este un domeniu in care renunti la idei, in pierzi nopti, lucrezi pentru lucruri care ajung sa nu se faca. Te uzezi repede si daca nu este ceea ce iti doresti cu adevarat, nu vei putea face aceste eforturi pentru a avansa. Publicitatea, din pacate, este ca la fotbal, toata lumea crede ca poate sa o faca, toate lumea cand vede o reclama zice ca are o idee.
4. Prudenta clientilor din ultimii ani i-a fortat pe cei din agentii sa iasa din boemia lor, in care propun idei care li se par lor misto, dar care nu sunt legate de strategia clientilor si de ce se intampla acum. Criza a dus la o maturizare a industriei si i-a facut pe creativi mult mai atenti la genul de idei pe care le propun, ca acestea sa se potriveasca brandului.
5. Creativii trebuie sa fie foarte convinsi de ideea lor atunci cand propun unui client un anumit risc, sa fie convinsi ca acea idee o sa aiba rezultate mai bune decat alta. Pentru ca, pana la urma, niciun client nu vrea sa isi asume un risc, creativii trebuie sa ii convinga pe clienti ca este vorba de o oportunitate, ca merita sa fie curajosi. De exemplu, la campania Rom American, clientul a avut foarte mult curaj, dar ca sa-i convingem sa facem asa campania, inainte de prezentare am facut un sondaj in legatura cu reactiile pe care le-ar fi avut oamenii si acesta ne-a confirmat niste posibile reactii.
6. Creativii sunt mereu predispusi sa se indragosteasca de o idee care le place foarte mult, dar care nu este una potrivita pentru client in momentul respectiv si, poate de aceea, se si ajunge la clisee de genul <<Clientul a ales cea mai slaba idee din prezentare>>. Daca o idee este atat de slaba, nu o mai pui in prezentare.