Bursa licentelor radio-tv a existat tot timpul; ele se vand si se cumpara inca de pe vremea cand Legea audiovizualului nu permitea transferul lor. “Este o anomalie ca CNA da licente gratis, iar din momentul in care acestea intra in domeniul privat capata o valoare de piata si sunt tranzactionate”, afirma Attila Gasparik, vicepresedintele CNA. El crede ca, in prezent, avem o piata de licente, in care exista oferta si cerere, si ca CNA a luptat pentru a face aceasta piata transparenta. “Trebuie sa stim cine sunt actionarii companiilor ce detin licente, dar nu ne priveste cat se plateste pentru o licenta”, precizeaza Gasparik.

In privinta preturilor de vazare, CNA nu are atributii si nici nu se pronunta cu privire la sumele vehiculate. Fiind totusi oameni cu experienta si situati in miezul problemei, declaratia standard pe culoarele CNA este ca “oficial nu stim nimic, doar barfe”.

Ei bine, barfele spun ca pretul minim pentru o licenta locala de radio, cu putere de - sa zicem - 50-100W (se aude pe o raza de 30 de kilometri in jurul punctului de emisie, daca nu sunt obstacole naturale sau artificiale) si situata intr-o localitate mica, cu populatie de pana la 50.000 de locuitori, costa cam 20-30.000 de euro. Numai licenta, fara aparatura si sediu! In localitatile mai mari, licentele de radio si televiziune locale pot ajunge la 120.000 si chiar 150.000 de euro.

Potrivit unor voci din piata, la Cluj, Radio Impuls 21 s-a vandut, in 2003, cu 80.000 de euro “numai hartia”, pretul total al tranzactiei fiind de 100.000 de euro, cifra neconfirmata de patron, fiind plecat in... Tunisia.

Principalul motor al pietei de tranzactionare de licente de radio si televiziune este intentia marilor retele de a-si extinde emisia la nivel national si, in planul al doilea, de a dezvolta retele specializate, sustine Gasparik. De asemenea, se dezvolta retele regionale de radio si televiziune, cum este exemplul Radio Minisat ce pleaca din Targoviste si se extinde in Muntenia si Banat, sau Mix FM, originar din Brasov si extinzandu-se in Transilvania, dar si in regiunile istorice Moldova si Muntenia. Pe plan local, sunt ambitiile unor lideri politici care doresc sa trimita in eter mesaje favorabile. Asta-i face pe unii oameni de afaceri cu veleitati politice sa cumpere licente de radio si de televiziune. Exista si o fluctuatie a pietei, data de proximitatea campaniilor electorale, cand se intetesc ofertele pentru preluarea licentelor si cresc si sumele oferite.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23900&shift=1