Astfel, industriile creative au adus Romaniei anul trecut circa 9, 22 miliarde de euro, comparativ cu 2009 cand au insemnat in jur de 6,95 miliarde de euro din PIB-ul tarii de 115,9 miliarde de euro la acel moment.

Industriile creative se refera la domenii precum publicitate, arhitectura, arte si antichitati, mestesuguri, design, moda, film, video si fotografie, software, jocuri si publishing electronic, muzica si performing arts, publishing, televiziune si radio.

„Aceste industrii inseamna foarte mult pentru o economie ca Romania mai ales ca ele nu beneficiaza de sprijinul statului. Daca scoatem domeniul IT care este cel mai important ca pondere intre industriile creative si care mai este sprijinit de autoritati si ne referim la domenii precum cinema sau de teatru, acestea au sustinerea cea mai mica”, a mai spus Barta.

Cea mai profitabila industrie creativa: softul

Pe de alta parte, cele mai profitabile industrii creative romanesti sunt domeniul software si cel al jocurilor pe calculator, industria de carte, publicitate, audio-vizual (film, televiziune si radio), artele spectacolului si domeniul designului.

Datele se refera insa la anul 2009, atunci cand a fost realizat cel mai recent studiu in Romania despre importanta industriilor creative in economia Romaniei.

De asemenea, tot in 2009, cele mai creative orase erau Bucuresti (cu 69,4% din veniturile generata de aceasta industrie), Clujul (4,3%), Timisoara (2,6%), Brasov (2,1%) si Iasi cu 1,85%.

Citeste si:

Antreprenorii creativi nu sunt orientati catre business

„Costurile lansarii unui business in zona creativa sunt mult mai mici decat in alte industrii. De fapt, majoritatea antreprenorilor fac obiecte din <<te miri ce>>, ceea ce reduce foarte mult din costuri. Ceea ce le lipseste este orientarea catre business, ei ofera aceste produse si servicii din pasiune. De asemenea, gandesc foarte mult local, au o viziune doar pentru dezvoltare locala, dar daca s-ar asocia, daca si-ar lua parteneri, aceste afaceri foarte frumoase ar putea creste", a explicat seful FPP

Daca in Romania industriile creative au inseamnat in jur de 7,2% din PIB in 2012, un procent similar, de 7-8% este si in cazul Angliei, potrivit datelor oferite de Andrew Senior, expert in domeniul politicilor creative la UNESCO. Prodosul Intern Brut al Angliei a fost anul trecut de circa 1850 de miliarde de euro.

Forumul National al Industriilor Culturale si Creative face parte din proiectul ”Promovarea Antreprenoriatului in Domeniul Industriilor Creative”, derulat de Fundatia Post-Privatizare (FPP) impreuna cu Asociatia ORICUM, GEA Strategy & Consulting, Centrul de Cercetare si Consultanta in Domeniul Culturii, MPP Relatii Publice, Universitatea Bucuresti si Universitatea de Arte “George Enescu” din Iasi este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 “Investeste in oameni!”

Sursa tabel: Studiu realizat de FPP in parteneriat cu ORICUM, GEA Strategy & Consulting, Centrul de Cercetare si Consultanta in Domeniul Culturii, M&C Strategy Development, Universitatea Bucuresti si Universitatea de Arte “George Enescu” din Iasi. Datele au fost prelucrate pe baza informatiilor primite de la Registrul Comertului.