Aceasta pare sa fie reteta magica a unor castiguri fabuloase pentru ''greii'' Internetului. Google, Yahoo! si MSN, care isi impart 80% din piata mondiala a Internetului, furnizeaza zilnic miliarde de raspunsuri utilizatorilor lor. Printre aceste raspunsuri sunt strecurate insa o multime de legaturi comerciale, de reclame extrem de bine tintite, pe care utilizatorii au ajuns chiar sa le aprecieze.

''Estimam ca aproximativ 80% dintre internauti nici nu au habar ca este vorba despre publicitate'', declara Thomas Romieu, director al serviciului de informatii al MSN, se arata intr-un material publicat de cotidianul Le Figaro.

Potrivit cabinetului de studii Forrester, in 2005 aceste reclame cu aspect de raspunsuri, au cumulat peste 48 de milioane de euro in Statele Unite, si in jur de 1,4 milioane de euro in Europa.

Luand in calcul si celelalte forme de publicitate, marketing-ul pe motoarele de cautare a devenit o imensa piata: anul acesta se asteapta sa aduca mai bine de 1,8 miliarde de euro in Europa, si sa treaca de 2,2 miliarde de euro in 2008, se arata in studiul Forrester. Miliardele inghitite de acesti ''stapani'' ai informatiei ar putea reprezenta in 2010 mai bine de o treime din investitiile publicitare din Europa.

Pana la 15 centi click-ul

Atunci cand un utilizator lanseaza o cautare pe internet, site-urile motoarelor ii ofera doua raspunsuri: pe de o parte cele numite ''naturale'' sau ''organice'', si care sunt inscrise in index-ul motorului de cautare, iar apoi legaturile comerciale sau sponsorizate, platite de catre cei ce vor sa apara aici.

Pretul reclamelor este stabilit aici insa in functie de... clickuri: de la 0,05 la 15 centi click-ul... Mesajele publicitare ocupa un loc strategic pe site-urile motoarelor. Astfel, Google le asaza in partea de sus a paginii de cautare, sau in partea dreapta, pe un fond albastru. Acelasi amplasament il folosesc si Yahoo! si MSN.

Citeste si:

''Pentru amplasarea lor sunt realizate mai multe teste vizuale. Se tine cont inclusiv de numarul de caractere care apar in aceste reclame, sublinia unul dintre directorii Google. Incercam sa mentinem un bun echilibru pentru a nu agasa prin aceste imagini. Studiem in general rata de variatie a clickurilor pentru a valorifica legaturile naturale, care constituie esentialul traficului.''

Modul de postare a acestor anunturi este pentru toate marile companii de internet acelasi: intreprinderile cumpara cuvinte cheie mizand in general pe ceea ce ii intereseaza pe internauti: hotel, restaurant, credit... Cuvintele cele mai cautate sunt si cele mai scumpe.

Pretul anunturilor si reclamelor este stabilit in general de catre marile motoare prin analizarea numarului de accesari a paginilor dorite: cu cat accesarea este mai intensa cu atat pretul este mai mare. Costul minim al reclamelor este de 0,05 centi la Google, iar cel maxim, de 15 centi la Yahoo!.

O piata in expansiune

Acest tip ''straniu'' de piata este intr-o continua expansiune. La ora actuala motoarele de cautare limiteaza la opt numarul maxim de reclame si legaturi comerciale de pe o pagina.

Odata cu cresterea informatiilor despre localizare, cu detalierea hartilor electronice, s-a observat insa o crestere frapanta a cererii pentru reclame: intreprinderile mizeaza acum pe faptul ca alaturi de reclama proprie internautii vor gasi si informatii complete despre localizare, cai de acces etc.

Dar cea mai mare explozie a acestei piete a carei valoare se stabileste in clickuri se va petrece in momentul in care fiecare click va fi urmat si de un ordin de cumparare.