Desi veterane in persuasiunea publicitara, nuditatea si sexul nu au mare cautare in peisajul autohton. In timp ce in Occident sexualitatea este folosita cu asiduitate de jumatate de secol incoace, ajungindu-se la asociatii din ce in ce mai bizare, romanii prefera sa lase tabuul, in mare parte, la locul lui. Explicatia abtinerii se imparte in doua: ori barierele publicului sint prea fragile, ori publicitarii nu vor sa se lege la cap. „Sintem in continuare o societate traditionala, intr-o perioada pudibonda“, este de parere Dan Petre, directorul departamentului de cercetare calitativa de la D&D Research.

El spune ca, in acest moment, publicitatea romaneasca apeleaza mai putin la sex decit in alte tari, desi eficienta lui este dovedita. „Am urmarit campaniile cistigatoare de la Cannes de anul acesta si nu am vazut nici un excedent de sexualitate. De fapt, nu pot sa-mi amintesc nici unul“, arata insa Marius Tianu, senior copywriter la Saatchi & Saatchi, si cel care a realizat campania Lovemarks.

El continua cu o definitie a pudorilor autohtone: „Romanul pudibond e romanul care practica exagerat si zgomotos pudoarea in public, dar nu tine cont de ea cind e singur cu propria-i mina. Poate ca sint putin desuet, dar mie inca imi place sa cred in sfiala. Intre aceste doua extreme, intre cei care flageleaza verbal moravurile usoare in tipul zilei, dar care, in timpul noptii, se uita cu lanterna sub plapuma la carti de joc cu dame goale, orice atitudine este posibila“.

Nudul lui Dobrovolschi, interzis

Prezervativele Love Plus, revistele „Biz“ si „Tabu“, biscuitii Ulpio sau cartea Lovemarks sint cele citeva curajoase care au incercat sa treaca barierele pudorilor autohtone. Ele au stirnit insa reactii puternice din partea publicului romanesc. Daca spotul „Tabu“ cu femeia goala care iesea din sauna barbatilor nu s-a lasat decit cu pareri pro si contra in conversatiile de zi cu zi, printul cu Mihai Dobrovolschi dezbracat a fost interzis de anumite reviste, care au refuzat sa il publice.

Citeste si:

Campania a fost clasata „vulgara“, la fel ca nudul prezentatorului radio-tv. Catinca Roman, redactor-sef la „Tabu“, declara la acel moment ca barierele intimpinate confirma inca o data ca societatea autohtona este intr-un stadiu incipient de dezvoltare. Incidentul nu a constituit insa o premiera pentru revista „curajoasa“: cu citeva luni inainte, la sfirsitul lui 2005, o alta serie de reclame ale publicatiei, cu un cuplu gol in pozitii neortodoxe, a stirnit proteste pe acelasi motiv. Printurile au putut fi vazute totusi de romani, dar numai la toalete, prin reteaua Oops Media.

Si pudicii au contributia lor

Aceeasi atitudine a intimpinat si eroul care exerseaza pe biscuitii Ulpio sau ambitiosul din dormitorul „Biz“. „Anumite campanii chiar mizeaza pe reactiile adverse ale unor segmente de consumatori si le foloseste ca «publicity». Publicitatea nu isi propune niciodata sa ii multumeasca pe toti. Fiecare campanie are un grup-tinta principal si citeva secundare. Daca primele reactioneaza pozitiv, atunci reclama este un succes, chiar daca alte segmente sint profund deranjate“, arata Dan Petre. Pe de alta parte, campania de lansare a cartii „Lovemarks. The future beyond brands“, scrisa de Kevin Roberts, CEO Saatchi&Saatchi Worldwide, nu a stirnit nici o reactie autohtona, desi printurile abundau in nuditate si senzualitate.

Creativul de la Saatchi &Saatchi spune ca in realizarea campaniei Lovemarks nu a fost preocupat de reactia publicului. „Campania era adresata unor persoane advertising literate. Ar fi fost mai dificil daca trebuia sa targetez plugari sau zetari. Dar, atita vreme cit campania era destinata top-managerilor, sarcina era ceva mai usoara“, explica Tianu diferenta de public a sexualitatii.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4631&art=155&cHash=3fbd11452f