Maria Vaschi24 Martie 2005 in Media & Pub

Creste ponderea serviciilor conexe cercetarii de piata

Operatorii din industria de research devin parteneri, cu rol de consultanti in afaceri, ai firmelor care solicita studii de piata

Competitia in domeniu se va diversifica prin venirea in Romania a mai multor companii internationale/regionale, dar si prin aparitia mai multor firme locale de dimensiuni reduse, specializate in furnizarea de servicii de cercetare, ce vor ocupa pozitii de nisa. In urma cu doua numere, va prezentam cateva aspecte referitoare la industria locala de cercetare a pietei si de sondare a opiniei publice, cu accent pe evolutia si particularitatile acesteia.

Continuam analiza din perspectiva stadiului actual si al tendintelor acestei industrii, asa cum sunt percepute de operatorii din piata. Una din caracteristicile de moment ale acestui domeniu se refera la metodele si instrumentele de colectare a informatiilor. In prezent, culegerea datelor cantitative se realizeaza preponderent prin interviuri „fata in fata“ (88%), metodologie care in vestul Europei se restrange in favoarea intervievarii telefonice sau prin Internet. In alte tari, lucrurile au evoluat si mai mult.

De exemplu, in randul populatiei din Japonia, incidenta detinerii de telefoane avansate tehnologic este de aproximativ 70%, ceea ce face din aceste aparate un mediu propice pentru culegerea de informatii privind obiceiurile posesorilor, indiferent de categoria de produse analizata. Daca ne referim doar la segmentul de retail audit, diferentierea primara este data de ponderea subscrierilor pe baze continui in totalul serviciilor furnizate, aceasta fiind mult mai mare in Romania, comparativ cu tarile vest-europene. Totusi, in ultimii doi - trei ani, se observa o tendinta de normalizare a acestei situatii, oferta de servicii auxiliare fiind in crestere - in special cele de „category management“ si analizele de modelare -, fapt ce demonstreaza o orientare clara a producatorilor de bunuri de larg consum catre consultanta in afaceri.

„Deja, companiile care furnizeaza servicii de retail audit nu mai sunt privite ca simpli furnizori de date, ci parteneri de afaceri. Noi am promovat intotdeauna acest concept, punand pe primul plan oferirea de solutii de afaceri, nu neaparat simple date de retail audit“, ne spune Marius Caluian, Deputy General Manager la MEMRB RTS Romania si Republica Moldova. „Din punctul de vedere al ofertei, pe masura ce pietele vor creste in complexitate, vom asista la o orientare graduala catre tipuri de cercetari tot mai sofisticate si mai avansate“, este de parere si Emanuel Sanda, Deputy Country Manager la ACNielsen Romania. „Clientii vor cauta din ce in ce mai mult in companiile de research un partener, care sa joace un real rol de sfatuitor, de consultant capabil sa ofere «insight-uri»“, completeaza reprezentantul firmei mentionate.

Referindu-se la concurenta dintre operatori, Panicos Christopoulos, General Manager, Synovate Balkans, apreciaza ca, in Romania, ierarhia inca nu este clar si definitiv stabilita, modificari de pozitii aparand de la an la an, la fel ca si noi competitori. Astfel, in timp ce ciclul intrarii pe piata a companiilor multinationale de market research se apropie de sfarsit, tabloul final fiind, cu cateva exceptii, aproape complet, cele romanesti sunt in faza de consolidare, fie prin fuziuni locale, fie prin parteneriate cu firme multinationale de profil.

Industria se va confrunta cu o crestere a costurilor
In ceea ce priveste beneficiarii cercetarilor de piata, putem spune ca, in general, toate companiile mari comanda astazi astfel de studii. De asemenea, diferite organisme publice apeleaza la serviciile firmelor de profil, de obicei prin finantari de tip PHARE – fiind de asteptat, din perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, sa apara tot mai multe solicitari de acest tip. „Acest fenomen pune problema unor standarde de organizare a licitatiilor care, din pacate, sunt destul de sarace in prezent, afirma Mircea Kivu, Executiv Manager IMAS.

Interlocutorul nostru adauga ca, pe viitor, se asteapta la o crestere, atat cantitativa, cat si calitativa a industriei locale de cercetare a pietei. Este posibil insa ca aceasta dezvoltare sa fie franata de cresterea costurilor interne ale operatorilor. In prezent, preturile de cercetare sunt, in Romania, de circa patru ori mai reduse decat in tarile dezvoltate si de doua-trei ori mai mici decat in tarile central-europene.

Recomandare Connex sau Vodafone?




Citeste si

mai multe articole din Media & Pub