Perioada legala de soldare se situeaza intre 1 august si 30 septembrie, insa pe piata se observa tendinta de a „impinge“ reducerile cat mai spre inceputul verii. In realitate, promotiile de vara timpurii nu sunt soldari adevarate, in timpul carora, de obicei, se vinde in pierdere. Acestea sunt „carlige“ eficiente pentru a castiga noi clienti, folosind puterea magica a notiunii de „sold“, care ii atrage ca un magnet pe consumatori.
Fiecare comerciant incearca sa se diferentieze afisand reducerile de pret printre primii. Pe de alta parte, clientii incep sa plece in concediu, iar la intoarcere sunt mai putin dispusi la cheltuieli.

Motive de reducere a pretului

Comerciantii care vand branduri mari stiu foarte bine cum functioneaza mintea consumatorului fata de cuvandul „sold“. Prin urmare, cum „se incinge“ putin vara, ei creeaza in magazin atmosfera legata de solduri, afisand in vitrine toate sinonimele cuvantului „reducere“. Procentele debuteaza destul de timid, in jur de 10-20%, dar aceste demersuri sunt foarte folositoare pentru profiturile pe termen lung. Pe langa reducerile procentuale, in aceasta perioada exista o inflatie de promotii de alt gen, care atrag consumatorii: cumperi un produs si al doilea este oferit la un pret redus, ori cumperi de o anumita suma si primesti un discount si multe alte formule de vanzare cu reducere. Atmosfera specifica promotiilor da senzatia ca s-a intrat in perioada de soldare.

In alte state europene, perioadele de soldare s-au deplasat atat de mult spre inceputul verii, incat s-a ajuns ca acestea sa se termine la inceputul lui august. La Paris, de exemplu, soldurile s-au terminat deja pe 5 august. Romania este singura tara europeana care, cel putin teoretic, inchide soldarile la 30 septembrie.

Trucurile comerciantilor

Vanzarile promotionale sunt folosite uneori drept acoperire pentru anumite trucuri comerciale. Discount-urile pot masca o crestere de pret la anumite marfuri.

Unii scot in fata foarte putine produse „lider de pierdere“ -“loss leader“, in general cele mai populare, la preturi scazute extrem, doar pentru a crea trafic in magazine. O varianta mai putin etica a acestei tactici este asa-numita metoda „bait and switch“ (momeste si convinge). Se ofera reduceri foarte mari la anumite produse pentru „a agata“ clientii. In magazin, li se arata defectele produselor respective si li se propun altele mai scumpe, prezentate ca fiind de o calitate mult mai buna.

Citeste si:

Riscurile soldarilor

Soldurile au si ele riscurile lor. Cel mai mare dintre acestea este pierderea reperelor de pret de catre consumator si, in final, scaderea pretului de referinta, mai ales daca reducerile s-au intins pe o perioada mai lunga ori s-au repetat des. Pentru a evita acest efect, unele magazine din Vest fac promotii destul de rar, iar ca sa-si lichideze stocurile apeleaza la vanzarea marfurilor reduse in alte locatii decat magazinele care poarta brandul acestora. Le vand, de exemplu, in mall-uri sau chiar in supermarketuri.

Dupa o perioada mai lunga de reduceri, consumatorii se obisnuiesc cu preturile mici, barate, si le mai cauta un timp si dupa incheierea perioadei, evitand produsele cu pretul intreg.

Pe de alta parte, reducerile ii pot enerva mai ales pe clientii fideli care, cu putin timp in urma, au cumparat produsele la pretul intreg. Acestia sunt si clientii care raspund cel mai bine la reducerile de pret deoarece cunosc atat valoarea produselor, cat si pretul obisnuit al acestora. Pentru a evita pierderea unei asemenea clientele extrem de valoroase, unele magazine din Vest le ramburseaza diferenta daca dovedesc, pe baza bonului, ca au cumparat cu putin timp inaintea reducerii.

Comunicarea reducerilor

Pentru a reduce pe cat posibil riscurile legate de soldari, este foarte important modul in care comerciantii comunica reducerile. Comunicarea trebuie sa se concentreze pe ideea ca magazinul ofera produse de valoare la pret redus, deoarece preturile mici pot fi simptomele unor probleme cu care se confrunta comerciantii (de exemplu, atacuri ale concurentei ori vanzari slabe). La noi, sunt inca magazine care creeaza o atmosfera de sarbatoare in aceste perioade. Majoritatea nu reusesc decat sa provoace o dezordine teribila, care ii determina pe multi cumparatori sa faca stanga-mprejur inca de la intrare.