Conceptul de donatie salariala era destul de putin cunoscut in Romania in urma cu trei ani. Chiar daca tot mai multe companii constientizau ca responsabilitatea fata de comunitatea in care activeaza e importanta, destul de putine incepeau acest demers in propria ograda.

Unele nu stiau cum. Altele nu aveau resurse interne alocate pentru asta sau pur si simplu nu intelegeau deranjul. De ce sa-mi "supar" angajatii cand pot sa simplific lucrurile si sa fac o donatie in afara companiei?

Vestea buna este ca, in acest moment, aproximativ 35 de multinationale isi incurajeaza angajatii sa contribuie cu un mic procent din salariu in favoarea persoanelor dezavantajate social. Vorbind cu reprezentantul United Way in Romania, fundatia care a "educat" companiile romanesti cu privire la donatiile salariale, am descoperit ceva si mai interesant.

O parte din cele 35 de companii activeaza in acelasi domeniu, fiind direct competitoare. Si, pentru ca "reteta" United Way spune ca deciziile de finantare a proiectelor sociale sunt luate de donator, tot ele stau la aceeasi masa discutand, nu strategii de business, ci solutii de comunicare interna. Solutii care sa ii sensibilizeze pe angajatii lor sa dea cateva procente din leafa lunara persoanelor aflate in nevoie.

Incepand din martie 2007 provocarea acestor companii e mult mai mare: acel 2% care putea fi donat din salariu dispare in neant in urma deciziei statului, care, la un calcul mai riguros, si-a dat seama ca e prea mare osteneala...

Abia de aici debuteaza creativitatea si motivatia fiecarei companii "angajate" cu promisiunea de a face bine. Cum sa-ti convingi angajatul sa ofere o bucatica din salariul lui, stiind ca nu mai ai la indemana argumentul 2%? O parte din cele mai eficiente solutii s-au dovedit a fi micile evenimente de comunicare interna in cadrul carora angajatii empatizeaza impartasind o cauza comuna.

O varianta de teambuilding in companie e si CSR-ul...

Citeste si:

Saatchi & Saatchi si-a dat seama ca aceste activitati pot constitui si o solutie de teambuilding in momentul in care s-au materializat o parte din cele cateva idei de evenimente. Un prim eveniment a strans echipe din fiecare departament in jurul jocurilor de puzzle. Al doilea i-a facut pe angajati sa-si aduca copiii de 1 iunie in companie pentru un training despre Origami.

In ambele cazuri rezultatele au depasit atat asteptarile managementului cat si pe cele ale angajatilor. Toata lumea a empatizat cum nu s-a intamplat in cadrul nici unui teambuilding organizat cu mult efort logistic si financiar.

Pentru companiile care nu au inclus pana acum CSR-ul in strategiile de comunicare interna, listez mai jos o serie de argumente, pe 3 componente:
• Componenta educationala. Schimbarea atitudinii angajatului fata de comunitatea in care convietuieste e importanta pentru companie. Daca problemele sociale sunt importante pentru angajati, ei vor aprecia investitia facuta de companie in proiecte de CSR.
• Componenta de PR. Se stie deja ca beneficiile in planul imaginii sunt mult mai mari atunci cand o companie deruleaza programe de CSR si mai ales cand indeamna la voluntariat. Desi presupune un efort mai mare, implicarea managementului in actiuni de voluntariat cot la cot cu angajatii, aduce beneficii de neegalat.
• Componenta de HR. Cel mai spontan si eficient teambuilding poate fi conceput in jurul unei cauze sociale. Si pentru ca empatia atrage empatie, angajatii vor intelege ca sunt pusi pe primul loc. Mai mult decat atat, vor intelege ca exista preocupare si dincolo de granitele companiei prin atitudine fata de societatea in care aceasta activeaza.
In loc de concluzie as vrea sa reamintesc clasamentele Fortune 500 sau studiile periodice facute de Financial Times sub titlul "Cele mai respectate companii din lume". Ambele reflecta cat se poate de evident tot mai multe actiuni comune ale companiilor de implicare in viata sociala.

Cred ca si in Romania lucrurile au inceput sa se schimbe. Companiile au inceput sa dea brief-uri pentru proiecte de CSR (inainte o mare parte din initiative erau venite din partea agentiilor) si sa-si aloce buget separat pentru asta. Si mai optimist mi se pare faptul ca reprezentanti ai jucatorilor care activeaza in acelasi domeniu iau decizii la aceeasi masa in ceea ce priveste cauzele sociale.

###

Articol realizat de Larisa Petrini, Directorul de PR al Saatchi&Saatchi, pentru www.responsabilitatesociala.ro.