Manusa aruncata de Headvertising, Next/Cap, Gavrila&Asociatii si Cohn&Jansen nu putea sa ramana neridicata. Bogdan Naumovici, CEE Regional Creative Director, Leo Burnett raspunde pozitiei celor 4 agentii neparticipante la Ad’Or care si-au facut cunoscuta pozitia in cursul zilei de ieri.

Pentru a elimina orice speculatie pe tema trunchierii raspunsurilor, AdPlayers va reda in intregime declaratiile pe acest subiect:

Iata declaratia Bogdan Naumovici, CEE Regional Creative Director, Leo Burnett:

“Cele mai creative agentii independente din Romania” este noua titulatura sub care grupul agentiilor-care-nu-iau-premii-de-creatie-dar-fac-scandal saluta actuala editie a festivalului Ad’Or.

Anul trecut, dupa ce Next/Cap si-a vazut campania Unirea plecand de la Ad’Or cu coada intre picioare, a inceput marele “scandal Ad’Or”. Pe care, anul acesta, il alimenteaza, in afara de Next/Cap si deja celebra protestatara Headvertising, inca doua agentii: Gavrila&Asociatii si Cohn&Jansen.

Ei bine, ca reprezentant al agentiei care a luat cele mai multe premii pana acum la Ad’Or dar si in nume personal, ma simt obligat sa raspund acum public ultimului comunicat anti-Ad’Or semnat de cele patru agentii. Pentru a sustine necesitatea si justetea Ad’Or, nu voi recurge la pareri personale, ci la cateva date care, cred eu, pot sugera publicului mai putin avizat, dar cititor de comunicate, adevaratele motive ale acestei lupte inventate dintre haiduci si grofi, dintre “curatele” agentii locale si “hotii” din agentiile multinationale.

In cei patru ani de cand exista Ad’Or, grupul celor 4 agentii a obtinut, in total, 7 premii, dupa cum urmeaza: Headvertising 4, Next/Cap 2, Cohn&Jansen 1, iar creativitatea agentiei Gavrila&Asociatii nu a fost inca recompensata de vreun premiu. In acelasi timp, Leo Burnett Romania a luat 27 de premii, iar McCann 21, fiecare dintre aceste agentii castigand premii pentru Spotul, Printul, Campania si Agentia Anului in Romania. Iar asta cu jurii formate din reputati directori internationali de creatie.

Daca Ad’Or ar fi fost acel festival corupt, nerelevant si facut doar pentru gloria “celor putini si descurcareti”, atunci grupul celor 4 agentii si-ar fi dat probabil dovada creativitatii debordante la festivaluri internationale de prestigiu, a caror reputatie sta deasupra oricarei banuieli (desi probabil ca nu si deasupra scenaritei independente made in Romania). Iar asta, evident, in dauna Leo Burnett si McCann, care, nu-i asa, nu ar fi trecut niciodata de nivelul “micii intelegeri” de la Ad’Or.

Ei bine, la Golden Drum, cel mai important festival din Europa Centrala si de Est, palmaresul celor 4 agentii independente arata asa: Headvertising-3 premii in 4 ani si Next/Cap-1, iar Cohn&Jansen si Gavrila&Asociatii inca nu se regasesc pe listele castigatorilor de la Golden Drum.

Asta in timp ce Leo Burnett a castigat 8 premii pana acum, iar anul trecut s-a clasat pe locul 2 in topul agentiilor, iar McCann a castigat 5 premii, aflandu-se si ea in Top 10 in 2004.

Dincolo de Portoroz, cele 4 agentii nu au reusit sa treaca, in timp ce Leo Burnett si McCann se regasesc aproape an de an in ultimii 3 ani pe listele de finalisti de la Epica, Clio si alte festivaluri internationale importante, iar Leo Burnett inca este prima si singura finalista romaneasca la Cannes. Este de mentionat aici ca toate lucrarile cu care Leo Burnett si McCann au reusit sa puna Romania pe harta la marile festivaluri din lume sunt lucrari premiate la mult-hulitul Ad’Or.

In alta ordine de idei, ce lucrari ar fi avut cele 4 agentii pentru Ad’Or 2005?

Pai hai sa vedem: Headvertising ar fi avut Grania…., aaa, …Grania….ma rog, Grania. Next/Cap ar fi avut ultimele doua executii Unirea, campanie care nu a reusit sa ia pana acum nici macar un singur premiu pentru creativitate si probabil Fulga. Deci din nou, sanse aproape de zero.

Gavrila&Asociatii poate ar fi avut intr-adevar sanse cu campania Zapp – “Grupurile”, dar pentru ei, apropierea de AdPrint este probabil mai importanta decat un eventual premiu la Ad’Or.

Singurii pe care ii suspectez de buna-credinta sunt cei de la Cohn&Jansen, care probabil ca ar fi reusit din nou sa ia ceva pe print cu Gala Societetii Civile sau cu printurile lor pentru motocicletele Honda. Dar in grupul celor 4 agentii, se pare ca “toti pentru unul, unul pentru toti” functioneaza, asa ca nici Cohn&Jansen nu mai participa anul acesta la Ad’Or.

Iata deci cum sta situatia in realitate. Patru agentii care au strans impreuna in patru ani doar 7 premii la Ad’Or, dintre care una nu a luat nici un premiu de creatie, niciodata, la nici un festival serios, isi fac PR pe spatele unor agentii si unor oameni care isi dedica an de an timp si efort realizarii unui festival local de creatie publicitara, care, bun-rau, asa cum este, a ridicat nivelul pietei de publicitate din Romania dincolo de prezentele sporadice de pana in anul 2001.

Intamplator, aceste agentii nici nu ar fi avut cine stie ce sanse la premii nici anul acesta.

In comitetul de organizare a putut intotdeauna participa oricine a voluntariat pentru asta. Mai mult, desi RAAA l-a invitat pe insusi Serban Alexandrescu sa scrie propunerea de regulament pentru Ad’Or 2005, acesta nici macar nu a venit la sedinta in care toata lumea astepta sa vada imbunatatirile aduse. Si nici nu am mai auzit de el de atunci pe acest subiect pana in (bineinteles, ca in fiecare an) saptamana dinaintea Ad’Or. Mai mult decat atat, deciziile Comitetului de Organizare referitoare la lucrarile contestate se iau in unanimitate, asa ca orice lucrare suspecta poate fi oprita de la a intra in festival printr-un singur vot. Trebuie doar sa participi in acest comitet.

Dar desigur, atunci Ad’Or ar fi un festival de necontestat si nimeni nu ar mai avea nici o scuza pentru lipsa de premii.

Eu unul ii inteleg. Il inteleg pe Serban Alexandrescu, care in lipsa unor lucrari demne de mai mult decat laudele clientelare din Jurnalul National, incearca sa ramana cumva in atentia pietei. Il inteleg si pe Costin Popescu de la Cap care incearca sa minimalizeze importanta premiilor de creatie, avand in vedere ca anul trecut nu a reusit sa ia nici unul la Ad’Or, dar a luat la Effie. O inteleg si pe Alina Gavrila, care nu se poate lauda cu vreun premiu luat de Gavrila&Asociatii. Andrei Cohn este probabil singurul care crede intr-adevar, cu naivitate, in gogoasa pe care Serban i-o vinde de cativa ani.

Ii inteleg, pentru ca nu sunt agentii mari, multinationale, cu clienti, resurse, acces la know-how, sau cu retele de la care sa invete (de altfel, absolut laudabil efortul de a-i aduce pe Kessels-Kramer). Ii inteleg pe unii dintre ei, pentru ca stiu ca este greu sa mai atragi talent de pe piata si noi clienti, daca nu prea ai ce arata in portofoliu.

Clientii au inceput din ce in ce mai mult sa creada ca lucrarile premiate vand. Dovada si cele 9 premii luate impreuna de Leo Burnett si McCann la Effie 2005. Este o teza care poate fi sustinuta doar de agentiile care iau atat premii de creatie, cat si de eficienta, cam cu aceleasi campanii. Vezi Prigat, vezi Antipa, vezi Academia Catavencu sau Sprite.

Tot ce reusesc celelalte 4 agentii sa demonstreze cu premiile lor Effie este ca si campaniile necreative (asa cum sunt ele apreciate de juriile festivalurilor de creatie), dar populare, vand.

Eu ii cred ca le este greu. Ii inteleg ca nu vor sa participe. Dar nu inteleg sa se promoveze pe spatele Ad’Or.

Anul trecut, nu am dorit sa dau nici o replica, crezand ca e mai bine sa nu alimentez acest scandal. Insa daca singura opinie care se aude este cea a celor 4 agentii, cititorul mai putin avizat isi poate imagina ca aceasta este realitatea si ca nimeni nu le raspunde pentru ca s-ar simti cu vreo musca pe caciula.

Ei bine, eu unul sunt mandru sa particip si sa castig premii la Ad’Or si imi doresc ca acest festival sa existe in continuare si sa devina din ce in ce mai puternic, important si atractiv.

In final, dupa parerea mea, stiti de ce cred ca aceste agentii nu isi pot depasi conditia de agentii locale, de agentii romanesti? Pentru faptul ca dincolo de eficienta, creativitate, onoare si alte vorbe goale pe care le vantura de vreo doi ani, mai presus decat orice, dau dovada ca sunt guvernati de mentalitatea romaneasca, atat de frumos cuprinsa in sloganul grupului-agentiilor-care-nu-iau-premii-de-creatie-dar-fac-scandal: “Sa moara si capra vecinului!” incheie Bogdan Naumovici.

Insa tunurile celei mai sangeroase batalii din istoria festivalului de publicitate Ad'Or abia au inceput sa traga. Cele mai puternice lovituri ale "jurnalului de razboi" le veti gasi cu siguranta pe AdPlayers.ro