"Buna, sunt un sexagenar din Suedia, m-am mutat de curand aici, sunt foarte umil, vreau sa cunosc pe toata lumea si sunt interesat de stabilirea unor relatii de lunga durata". Asa s-ar prezenta brandul IKEA in fata romanilor, sustine Magnus Brehmer, prezent in Romania cu ocazia evenimentului Inspire 2008, organizat ieri de Evensys.

Specialistul suedez a explicat ca succesul IKEA se bazeaza pe cativa piloni simpli, dar solizi. Potrivit acestuia, in urma cu mai bine de cinci decenii, producatorul de mobila si-a stabilit o misiune: sa ajute la crearea unei vieti de zi cu zi cat mai buna pentru cat mai multi oameni. Ideea de business a IKEA este oferirea unei game variate de produse cu design simplu, dar personalizat, la preturi accesibile.

"Imi amintesc de primul manual de marketing pe care l-am citit si care vorbea despre cei patru P. Intre timp, au mai aparut vreo doi-trei, dar primii patru sunt singurii care conteaza: produs, pret, plasare, promovare", a spus Brehmer. Business-ul IKEA functioneaza si acum dupa aceasta regula de baza. Astfel, primul "P", produsul, reprezinta 50% din afacere. Mobila IKEA are un design simplu, universal dar bine individualizat si este realizata din materiale de calitate superioara. In acelasi procent ar fi inclus si al doilea "P" – pretul. Pe langa design-ul si calitatea produselor, marketerii de la IKEA se folosesc si de pretul acestora, pe care se straduiesc sa il pastreze cat mai mic.
Al treilea "P", plasarea, reprezinta 20% din resursele producatorului de mobila. IKEA detine, in prezent, sase milioane de metri patrati de magazine, in care intra 500 de milioane de oameni pe an. Toate magazinele IKEA sunt construite dupa acelasi sistem, care permite vizualizarea tuturor produselor, dar si cumpararea lor ulterioara.

Ultimii 30% din afacerea IKEA ii revin promovarii, cel de-al patrulea "P". Din acest procent, 15% sunt investiti in realizarea si distribuirea cataloagelor IKEA si doar 15% sunt repartizati advertising-ului. "Altii au 50% advertising, ba chiar mai bine. Noi suntem un brand cu 15% advertising, dar 100% marketing", a spus Magnus Brehmer.

Primul pas pe care trebuie sa il faca un marketer de succes, potrivit lui Brehmer, este intelegerea intima a pietei pe care functioneaza. Dincolo de statisticile demografice si sociale, dincolo de chestionare si interviuri, piata trebuie simtita. "Nevoile si capacitatea unei piete sunt un lucru. Dorintele si sentimentele sale sunt cu totul altceva. Aici trebuie sa ne concentram, si pentru a le afla, trebuie sa traim, sa participam, sa fim o parte din piata", a spus Brehmer.

Citeste si:

Strategia IKEA este aflarea asa-numitelor subiecte de pillow talk – dorintele ascunse si puternice ale oamenilor, pe care le discuta intre ei seara, inainte de culcare. Acest tip de dorinte alimenteaza deciziile ce vor avea efecte pe termen lung si ar trebui sa devina tinta oricarui marketer. Magnus Brehmer mai crede ca segmentarea pietelor nu este neaparat necesara, iar atunci cand are loc, nu trebuie facuta pentru a exclude categorii de public-tinta, ci pentru a deveni mai relevanti pentru public.

Intai pretul si apoi produsul. In asta ar consta originalitatea strategiei IKEA. Brehmer a explicat ca inainte de lansarea unui nou produs, are loc un studiu de piata, care descopera ce isi doresc oamenii si in ce buget se incadreaza ei. In functie de suma de bani pe care intervievatii sunt pregatiti sa o cheltuie, se va proiecta produsul, vor fi alese materialele si design-ul.

O alta strategie IKEA este aceea de a promite mai putin decat poate oferi, in incercarea de a depasi asteptarile consumatorilor. De asemenea, compania incearca sa pastreze echilibrul intre promisiunile facute pietei si capacitatea echipei de productie.

"Romania este, in prezent, una din cele mai interesante piete din luime", crede strategul IKEA, adaugand ca 2007 a fost anul ideal pentru a intra pe aceasta piata. In trei pana la cinci ani, gigantul suedez planuieste sa se extinda in tara, prin inaugurarea a noi magazine.