Cum va evolua piata romaneasca de media si publicitate in viitorii 10 ani? Cat de mari sunt diferentele intre media romaneasca si cea occidentala?

Sunt intrebari la care au raspuns profesionisti cu ani buni de exercitiu in spatiul vestic si central european, dar si specialisti din media autohtona, reuniti in cadrul forumului ARBOmedia Annual (re)Source, organizat de regia de publicitate ARBOmedia cu ocazia implinirii a zece ani de existenta pe piata romaneasca.

Confruntati cu viitoarea integrare si inasprirea regulilor pietei, toti cei prezenti la forum au fost de acord cu un singur lucru: piata media isi va continua traseul ascendent si singura necunoscuta este ordinul de marime al cresterii anticipate.

"Nu trebuie sa ne asteptam la minuni o data cu integrarea Romaniei in Uniunea Europeana. Cu siguranta ca efecte ale aderarii se vor resimti si in media, dar schimbarile nu vor avea amplitudinea asteptata si nici nu vor fi atat de bruste pe cat s-ar putea crede la o prima vedere", a declarat Bronislav Kvasincka, membru in Consiliul director al ARBOmedia AG.

Experienta sa in media din Germania si Cehia dovedeste l-au facut sa sustina ca tendintele existente inainte de integrare se pastreaza in cea mai mare parte iar efortul ascendent pietei este sustinut aproape in totalitate de capacitatea acesteia de a se adapta noilor cerinte.

In sprijinul acestei afirmatii a venit Liviu Burlacu, Secretar General al Biroului de Audit al Tirajelor din Ungaria care a povestit propria aventura pe piata maghiara de print. Privatizata inca de la inceputul anilor ‘90, piata de print din tara vecina a reusit sa scape de vremurile tulburi ale capitalizarii autohtone si s-a aruncat direct in bratele marilor grupuri occidentale.

Experienta pozitiva de la inceput s-a transformat de-a lungul timpului intr-una negativa, deoarece noile titluri care vor si pot sa intre pe piata trebuie sa apartina marilor giganti care controleaza fara nici o problema intregul mecanism concurential, a concluzionat Liviu Burlacu.

Cat despre industria de media buying, cea mai precisa si, poate, cea mai matematica din toate componentele existente pe piata de media, concluzia specialistilor prezenti la dezbateri a fost ferma: viitorii zece ani vor consfinti o crestere solida.

Reprezentantii pietei de media, printre care s-au aflat Bogdan Enoiu, McCann Erickson, stefan Iordache, Starcom, Maria Tudor, Zenith Media, Bogdan Prajisteanu, Media Insight, Miki Vartosu, Mediacom, Zoltan Szigeti si Nicu Laita, ARMA au anticipat o limita maxima a cresterii de aproximativ 2.800.000.000 dolari, de zece ori mai mult ca in prezent.

Citeste si:

Noile tehnologii cresc nevoi noi

Alta concluzie a dezbaterilor se refera la una din media cu cea mai fulminanta ascensiune pe piata romaneasca in ultimii ani: Internetul. Richard Foan, Managing Director ABC Electronic UK, care a pus bazele unui sistem de masurare de referinta in ceea ce priveste publicitatea online, este de parere ca publicitatea online va cunoaste o dezvoltare puternica in urmatorii ani. Dar pentru ca acest lucru sa se intample cat mai curand, pasul imediat urmator trebuie sa fie realizarea, sub patronatul BRAT, a studiului de audienta pentru Internetul romanesc.

In prezent, industria romaneasca se afla in pragul demararii acestui studiu, initiativa pe care Richard Foan a incurajat-o folosind exemplul tarii sale. Acum cinci ani, cand in Anglia situatia era foarte asemanatoare cu cea in care se afla piata romaneasca in prezent, toata industria s-a unit, au fost agreate standarde ce au creat premisele dezvoltarii pietei, in prezent ajungandu-se ca investitiile in publicitatea pe internet in Marea Britanie sa atinga 1 miliard de lire sterline pe an.

Concluzia reprezentantului englez a fost ca este bine sa existe auditare atat cantitativa, cat si calitativa, toate aceste date avand menirea de a da incredere agentiilor si clientilor de publicitate in ce priveste oportunitatea investitiilor lor in publicitatea pe internet.

O alta tendinta ce-si face simtita prezenta si care va genera schimbari in consumul de media sunt noile tehnolgii ce permit trecerea de la mesajele scrise pe mobil la cele care au si imagine. Se asteapta ca televiziunea pe mobil sa conduca la cresterea consumului de emisiuni audio vizuale, in detrimentul celorlalte tipuri de media.

Publicitatea pe telefonul mobil este inca in faza incipienta in Romania, dar este functionala in America sau Japonia. Jerome Cauchard, Direction Marketing TF1, prezent la conferintele ARBOmedia Annual (re)Source, a explicat ca acest tip de publicitate este inca in perioada de testari in Franta.

Costurile foarte ridicate pentru televiziunea pe telefon sau necesitatea aparitiei unei noi generatii de terminale care sa permita vizionarea programelor de televiziune fara descarcarea rapida a bateriei dupa vizionarea a doar cateva minute de emisiune tv stau inca in calea expansiunii publicitatii pe telefonul mobil.

Dintre formele posibile ale acestui tip de publicitate: programe de televiziune sponsorizate de companii, televiziunea primita gratuit, MMS (mesaje video), SMS, cele din urma sunt inca singurele care se folosesc in Romania.