Inspirata miscarea brandului “Dero” de a se asocia cu serialul “Numai iubirea” de pe Acasa TV. Succesul de audienta al telenovelei autohtone se vede si in numarul de GRP-uri (Gross Rating Points) al celor 1.039 de spoturi Dero difuzate in primele sase luni ale acestui an – 2.255 (anul trecut, in aceeasi perioada, Acasa a difuzat doar 154 de spoturi Dero!). Brandul, cu mai multe variante de produs, s-a impus pe primul loc in topul celor mai promovati detergenti in perioada ianuarie-iunie 2005. Campania pentru Dero Surf, detergentul care “scoate cele mai frecvente 99 de pete”, nu a lasat concurenta indiferenta, astfel ca in noile spoturi Bonux, tanti Maria (Magda Catone) sustine sus si tare ca detergentul ba e “un aspirator de pete”, ba scoate “o tona de pete”. Daca in materie de spoturi difuzate, cele doua marci erau anul trecut pe pozitii vecine (Dero – 1.648, Bonux Perlan -1.365), anul acesta, datorita si asocierii Dero – “Numai iubirea”, marca Unilever s-a detasat cu peste 1.300 de spoturi in fata competitorului de la Procter&Gamble.Acasa TV a fost, in prima jumatate a acestui an, “televiziunea detergentilor”: aproape 20% din reclame au fost difuzate de acest canal (doar postul public a depasit recordul Acasa TV, firesc, daca ne gandim la acoperirea TVR 1).

Performanta Acasa TV in materie de detergenti este remarcabila, postul inregistrand o dublare a numarului de spoturi fata de aceeasi perioada a anului trecut. In prima jumatate din 2004, principalele posturi private – Pro TV, Antena1 si Acasa TV au difuzat fiecare intre 1.200 si 1.500 de reclame la detergenti. Detasarea Acasa TV la capitolul detergenti in acest an consacra afinitatea canalului catre un public preponderent feminin. Principalele statii generaliste, Pro TV si Antena 1 s-au apropiat fata de anul trecut atat ca numar de spoturi difuzate, cat si ca numar de GRP-uri. Astfel, daca anul trecut, cu 1.206 insertii, Antena 1 livra 4.335 GRP, mult in urma Pro TV (cu 1.457 de spoturi difuzate si aproximativ 6.500 GRP), in primele luni ale acestui an situatia s-a schimbat. Postul din Baneasa a preluat conducerea, gratie imaginii de televiziune de familie, si a atras mai multe spoturi cu mai multe GRP-uri decat rivala din Pache Protopopescu. Un alt post generalist, B1TV, a fost ocolit de producatorii de detergenti in prima jumatate a acestui an. Un singur spot, pentru Ariel, a fost prezent pe post in sase luni, fata de 362 anul trecut.

Posturile de nisa aleg detergenti “pe spranceana”

Pe “harta” mediaplanurilor la detergenti, au intrat si televiziunile de nisa, dar brandurile prezente in pauzele publicitare sunt adaptate profilului telespectatorului. Principalele marci atrase de Realitatea TV au fost Persil (429 de spoturi) si Ariel (284), care se adreseaza celor cu venituri medii si peste medie. si Discovery a difuzat reclame la detergenti, dar a fost mult mai selectiv: doar Ariel si Omo s-au promovat in programele canalului. Pana si OTV a atras detergenti, dar, dupa cum era normal, o marca mai putin cunoscuta, care se adreseaza celor cu venituri modeste – Alley + Nilsy. Impartirea marcilor pe posturile TV, detasarea Acasa TV si prezenta unor anumite marci pe canalele de nisa arata clar o normalizare intr-o piata extrem de concurentiala. Asocierea cu emisiuni sau filme (vezi Dero – Numai iubirea) e o forma de a “iesi din turma”. Probabil, grilele de toamna vor mai aduce astfel de exemple.

Reclamele la detergenti au invadat posturile

Citeste si:

Spoturile difuzate pe posturile TV in 2004 si 2005 *

2004 2005
TVR 1 2.280 3.459
Acasa TV 1.536 3.002
Pro TV 1.457 1.457
Antena 1 1.206 1.621
Prima TV 925 1.366
TVR 2 435 937
Realitatea TV - 1.472
Discovery - 170
OTV - 312
B1TV - 361
Total 8.450 13.797

Cele mai promovate marci in 2005 *

Marca Numar spoturi GRP
Dero 2.881 6.484,8
Ariel 1.959 4.075,5
Persil Green Power 1.675 3.980,1
Tide 1.607 3.320,3
Bonux Perlan 1.558 3164
Rex 1.311 3.914,9
Perwoll 1.101 2.523,7
Omo 786 1.365,3
Savex 553 1232
Alley + Nilsy 366 209,4
Total 13.797 30.269,8

*perioada ianuarie-iunie