Bogdana Butnar (foto) considera ca 2008 a fost anul in care online-ul a cunoscut o crestere suficienta incat sa atraga atentia marilor advertiseri.

“Practic, in 2008 s-a atins masa critica pentru intreaga industrie de comunicare. In plus, s-a maturizat inventarul local si tot 2008 a fost practic anul in care blogging-ul a devenit mainstream. Tot in 2008 au aparut si primele mari investitii in online, transformand o industrie care pana atunci era considerata un fel de «joc» intr-o chestiune cu credibilitate si greutate”, a declarat, pentru Wall-Street, Bogdana Butnar.

Ce se va intampla in 2009 in publicitatea online autohtona? Butnar afirma ca peisajul online va deveni mai competitv si in dezvoltare de capabilitati. “Este momentul sa incepem sa invatam pe bune cum se fac lucrurile profesionist”, spune Bogdana Butnar.

Cu toate ca publicitatea online va inregistra si anul acesta o crestere, ritmul de dezvoltare se va situa sub nivelul anticipat inainte de criza.

“In publicitate criza financiara se va reflecta minimal. 2008 a fost anul in care media online a inceput sa creasca. In 2009 aceasta crestere nu se va opri. Probabil insa (media online fiind totusi parte dintr-un buget integrat de media), va creste intr-un ritm sub nivelul anticipat inainte de criza. De subliniat ca asta nu e de bine, faptul ca o industrie care are potential de crestere de peste 100% nu mai creste atat de mult e neplacut. Cresterea anticipata ar fi adus revenue, revenue aduce dezvoltare de capabilitati si dezvoltarea de capabilitati duce la progres si inovatie. In conditiile unei cresteri sub asteptari, toate acestea se vor petrece mai incet deci piata overall va progresa mai incet”, precizeaza directorul MRM Partners.

Citeste si:

In ceea ce priveste valoarea pietei de publicitate online in 2009, Bogdana Butnar afirma ca estimarile in aceasta perioda reprezinta un “joc periculos”.

“Nu ma bag la estimari in perioada asta. S-au dat nenumarate de catre alti oameni din industrie si mi se pare un joc periculos. La 6 luni o sa sara toata lumea sa arate cu degetul pe cei care au gresit desi algoritmul tuturor este simplu crestere 2008 + (25% x doza de optimism sau doza de pesimism)”, spune Butnar.

Cum va agita 2009 piata de publicitate online din Romania

Cum va agita 2009 piata de publicitate online din Romania

Cum va agita 2009 piata de publicitate online din Romania

De asemenea, aceasta nu crede ca vom asista in urmatoarea perioada la o migrare a bugetelor semnificative de pe offline spre online, in conditiile in care pe plan local nu exista deocamdata “agentii cu expertiza serioasa si clienti care sa fi lucrat online si sa poata evalua eficienta unui mediu versus altul”.

MRM Partners este o companie de comunicare digitala axata pe generarea de strategii de promovare in mediul online, management de brand online, digital design si digital marketing, si face parte din McCann Worldgroup. Printre clientii sai se numara Heineken Romania (cu brandul Golden Brau), Microsoft, Radio 21, si Kandia-Excelent / Cadbury Schweppes.