Piata de media ar putea scadea cu pana la 25% anul acesta, cred specialistii, in conditiile in care investitorii in publicitate isi dramuiesc bugetele cu multa precautie. “Am doua categorii de clienti: cei care merg pe zona minima de siguranta, adica pe o descrestere de buget intre 30 si 50% fata de 2008, urmand ca in functie de evolutia climatului economic sa suplimenteze sau nu. Si alt soi de clienti, cealalta jumatate, care nu isi iau nici un fel de angajament si care merg din aproape in aproape, contracteaza pe media proiect dupa proiect”, spune Claudia Chirilescu. Printre clientii agentiei se numara Baumax, Kaufland, Delaco, Betty Ice, Farmec, Ulker, Genpact si General Medical.

Ca replica la tacerea din piata, Spoon s-a transformat la randul sau intr-un client de publicitate si a investit 10.000 euro intr-o campanie realizata de agentiile Cap, Headvertising si Gavrila&Asociatii. Campania a fost gandita ca un proiect-test care sa demonstreze ca media folosita creativ aduce rezultate bune, chiar daca banii investiti sunt putini. Cele trei agentii de creatie au declinat mesajul in outdoor, radio, TV si print, iar straduintele lor vor fi analizate de juratii festivalului de eficienta in publicitate Effie.

“Convingerea noastra este ca atunci cand strategia de comunicare iti permite si daca ai parteneri deschisi, creste impactul mesajului. Adica nu-ti trebuie un buget enorm ca sa fii vizibil. Pentru ca iesind putin din context si folosind un pic mai creativ respectivul suport media atragi atentia mult mai mult”, este de parere Chirilescu.

Cu acest mesaj, Spoon se adreseaza in special clientilor cu bugete mici si medii, care conteaza pe agentiile de comunicare sa le creasca cota de piata. Companii ale caror actionari majoritari iau decizii la aproape toate nivelurile, si care isi pun proprii bani la dispozitia agentiilor, asteptand rezultate concrete.

Acestor clienti Spoon li se adreseaza in licitatii la care participa in parteneriat cu agentii de creatie locale. “Suntem destul de rar in pitchuri doar de media pentru ca prefer pitchurile in care mergem in parteneriate si in care gandim o solutie completa”, spune Chirilescu. Printre agentiile partenere Spoon se numara Cap, Headvertising, GMP, Gavrila&Asociatii, Totem, Mercenar, Agency.

Mult discutata relatie dintre agentia de media si cea de creatie a fost o alta componenta a campaniei Spoon. Media creativa implica neaparat prezenta agentiei de creatie, crede Chirilescu. “Agentia de media isi permite sa fie creativa sustinand implementarea ideilor agentiei de creatie. Creativitatea in media trebuie sa reflecte conceptul creativ care s-a aprobat si care este de fapt rodul unui departament de creatie, nu a unui departament de media”.

Pe partea de cumparare de spatiu media, Spoon s-a aliat la inceputul anului intr-un pool de media buying, alaturi de agentiile Next, Odyssey si Propaganda. Cele patru agentii si-au marit astfel puterea de negociere cu furnizorii de media si vor reprezenta, pe viitor, o alternativa la agentiile multinationale, in pitchurile de media.

Aliantele formate intre competitori, pe de o parte, si intre creatie si media, pe de alta parte, sunt, in vreme de criza, o modalitate de perfectionare, de imbunatatire a eficientei si de livrare a unor rezultate mai bune, obtinute pe bani mai putini. “In cazul clientilor mici si medii, marginea de risc trebuie redusa spre zero. Incercam sa-i gasim omului aluia o solutie astfel incat bugetul lui, chiar daca e mai mic, sa para mai mare”, spune Chirilescu. “Stim ca altfel nu stam in piata, de fapt, decat daca ne facem foarte bine treaba si daca ei au rezultate”.