Wall-Street: Spuneai la un moment dat ca faptul ca esti scotian te ajuta in marketing. Cum explici aceasta declaratie?
Grant McKenzie:
Cred ca am folosit-o pe post de gluma. Valoarea banilor si ROI-ul sunt foarte importante pentru noi, viata nu e ieftina in Scotia. In 2009 si mai ales anul acesta jocul arata astfel: nu cheltuim mai putin sau mai mult, ci ne asiguram ca obtinem rezultatele scontate.

Wall-Street: 3 greseli pe care oamenii de marketing din Romania le comit in zona online.
Grant McKenzie:
Considera online-ul drept o parte din mixul ATL, ceea ce este gresit. Nu au curaj in aceasta zona si nu sunt mai pretentiosi in ceea ce priveste agentiile digitale pe principiul “Primul venit este si primul acceptat”.

Wall-Street: Unii experti in publicitate sustin ca brandurile Ursus nu ar avea o poveste de spus. Cum comentezi?
Grant McKenzie:
Nu este adevarat in totalitate. Spre exemplu, Timisoreana este unul din brandurile care are o poveste de spus. Poate inteleg azi de ce unii oameni afirma acest lucru, insa intr-un an de zile nu cred ca vor mai spune asta. Pentru ca acesta a fost obiectivul nostru – care este povestea din spatele brandului Ursus? Apreciez si accept comentariile, insa nu sunt in totalitate adevarate. In online nu poti cumpara atentia consumatorilor, trebuie sa o castigi, si singurul mod prin care poti face acest lucru este sa ai ceva interesant de spus. Daca esti plictisitor nu conteaza cati bani cheltuiesti pe online.

Wall-Street: Cand ai descoperit marketingul digital?
Grant McKenzie:
Cred ca era prin anul 1996, in timpul universitatii. Atunci am inceput sa folosesc si Internetul mai mult si sa il inteleg. La inceput mi s-a parut o idee prosteasca. Mi-am schimbat insa parerea pe parcursul anilor, realizand de fapt ca online-ul este o parte importanta din viata unui om de marketing. Oamenii de marketing, pentru a supravietui in aceasta industrie, trebuie sa se reinventeze. Trebuie sa intelegem si partea mai tehnica a marketingului. Nu sunt un expert, cred ca nivelul meu de cunostinte a crescut de la un 25% in urma cu cateva luni pana la un 40% in prezent. Intr-un an imi propun sa ajung la 80%.

Wall-Street: Ati ales o agentie care sa lucreze la dezvoltarea pe online a brandurilor Ursus?
Grant McKenzie:
Inca nu am ales-o. Suntem in faza finala de selectie. Avem doua agentii in Londra si patru in Romania. Decizia va fi luata pana la finalul lunii martie 2010. Brief-ul nostru a sunat foarte simplu: 1. Ajutati-ne, pe mine si pe echipa mea de marketing, formata din 25 de persoane, scoateti-ne la lumina, oferiti-ne limbajul si instrumentele necesare in acest mediu. 2. Portofoliul nostru este la dispozitia voastra, daca aveti ideile cele mai bune si ne demonstrati acest lucru vom pune si noi toata energia pe care o avem. Brief-ul poate parea putin brutal, dar am avut nevoie de un feedback onest. Am vrut sa stim unde gresim si cum poate agentia respectiva sa ne ajute.

Oamenii intreaba cat de mult investim in digital, ceea ce in opinia mea este gresit. Cat costa un cal si o masina? Nu stiu. Ce va pot spune este ca timpul alocat de echipa mea in intelegerea mediului online anul trecut era de 5-10% din timpul lor total. In ultimele doua luni, acesta a crescut pana la 35%. In 2010 va fi mai mult. Si asta e mai important pentru mine decat banii pe care ii investim.

Wall-Street: Care sunt sansele ca o agentie romaneasca sa castige acest pitch?
Grant McKenzie:
Destul de bune. Dar trebuie sa fie cu adevarat buna.

Wall-Street: Cum caracterizezi agentiile de publicitate din Romania?
Grant McKenzie:
Oamenii din industrie sunt foarte talentati, inteleg partea tehnica foarte bine si au cunostinte despre piata, sunt tineri si entuziasti. Insa exista lipsa de experienta. In strainatate agentiile se lovesc des de proiecte imense ca importanta, din partea unor clienti foarte mari, in timp ce in Romania deseori primesc un proiect ce se poate reduce doar la realizarea unui site. In al doilea rand agentiile nu au invatat “arta de a vinde”. Trebuie sa stie sa se vanda mai bine, intr-o industrie atat de competitiva.

Wall-Street: Veti dezvolta toate brandurile din portofoliu pe online sau va veti concentra atentia asupra anumitor marci?
Grant McKenzie:
Portofoliul este disponibil. Insa unele branduri, precum Azuga, nu au publicul tinta pe online, este putin probabil sa dezvoltam aceasta marca de bere in spatiul digital. La polul opus se situeaza Perroni, consumatorii acestei beri fiind utilizatori de Internet, detin telefoane inteligente. Ne vom indrepta atentia in special spre brandurile premium.

Wall-Street: Cum va arata bugetul pe online pentru Ursus Breweries in acest an?
Grant McKenzie:
Se va schimba, insa nu eu stabilesc bugetele. Avem un buget total pentru comunicare, din care alocam o parte si pentru digital. Unele branduri vor avea o sustinere mai mare si investitii in online, altele nu vor avea deloc.

Grant McKenzie a preluat in luna martie 2009 atributiile de la Mihai Barsan, care ocupa functia de marketing manager pentru Europa in cadrul grupului SABMiller. Inainte de a se alatura companiei Ursus Breweries, McKenzie a ocupat pozitia de director de marketing si trade marketing pentru compania Cervecera de Canarias (SABMiller Canarias), unde a coordonat activitatile de marketing si comert pentru unitatile locale ale SABMiller.

McKenzie s-a alaturat companiei SABMiller in anul 2005, la Budapesta, in functia de marketing manager pentru Europa, fiind responsabil de eficacitatea departamentului de marketing si dezvoltarea achizitiilor in regiune. In aceasta functie a lucrat si pentru dezvoltarea echipei regionale de brand pe marci europene importante (Kozel) si a sprijinit pietele locale prin planificare strategica si a portofoliului de marci international.

Grant McKenzie si-a inceput cariera profesionala in anul 1997, la Mars Inc. in UK, unde a ocupat mai multe functii si a inceput sa-si formeze expertiza in marketing. A lucrat ca marketing manager pentru Divizia de Dulciuri din Europa, regional business manager pentru Divizia de Dulciuri din Europa Centrala si de Est si tarile nordice, respectiv brand director Europa pentru Skittles.

Ursus Breweries are sediul central in Bucuresti si detine 4 fabrici de bere in Cluj-Napoca, Timisoara, Buzau si Brasov, avand peste 1.500 de angajati. Marcile Ursus Breweries sunt: Peroni Nastro Azzurro, URSUS, Redd’s, Timisoreana, Stejar, Ciucas si Pilsner Urquell.

Schimbari in managementul Ursus. Mihai Barsan devine marketing manager pentru SABMiller Europe

Schimbari in managementul Ursus. Mihai Barsan devine marketing...