Brandul Traian Basescu a trecut, in cativa ani, de la a fi un brand autentic si credibil la a fi un brand toxic, spune Aneta Bogdan, managing partner al agentiei de branding Brandient, intr-un text publicat pe pagina de Facebook a agentiei.
“Acum vreo 6 ani, ziceam intr-un interviu ca brandul Basescu, prin comparatie cu alte branduri politice locale, va avea de castigat prin autenticitatea si carisma sa, prin faptul ca nu incearca sa para perfect, construind astfel o credibilitate mai solida decat celelalte branduri politice. Se intampla atunci cand Traian Basescu castiga fotoliul de primar in fata lui Mircea Geoana, care proiectase in campania respectiva o imagine inconsistenta si necredibila”, spune Aneta Bogdan.

Brandul Basescu si-a consumat in cativa ani ciclul de viata (brand life cycle), traversand cu intensitate cresterea, maturitatea si declinul, in conditiile in care majoritatea brandurilor romanesti de personalitati “danseaza doar o vara”, mai spune sefa Branident.

“Totusi, declinul brandului politic Basescu a inceput prea repede si nu, asta nu se datoreaza crizei mondiale din ultimii doi ani. In fapt, o astfel de criza este un exceptional moment de consolidare de brand politic, mai ales din pozitia de presedinte al unei tari, fiindca in aceste momente, o natiune are cu adevarat nevoie de indrumare, reprezentare si protectie. Declinul acestui brand se datoreaza picaturilor de otrava pe care brandul le-a degajat cu convingere si cu perseverenta catre audienta sa, metamorfozandu-se intr-o carisma negativa, capabila sa distruga toate relationarile rationale si emotionale in care brandul este implicat”.

Un brand toxic este definit prin potentialul de a face rau, explica Aneta Bogdan. “Un brand toxic ajunge in stadiul de a face rau atunci cand top of mind exista desi ne dorim sa fie uitare, cand brand usage provoaca sila, anxietate, indignare, suparare, cand brand preference este o injuratura, iar brand loyalty se bazeaza eminamente pe ura. Stadiul in care audienta brandului iubeste sa urasca brandul respectiv. Asociatorii brandului au la baza emotii puternic negative care pot induce la randul lor — asta e interesant — dorinta stakeholderilor de a face rau brandului respectiv, de a-l denigra, la randul lor. Brandurile toxice fac rau si genereaza mai departe rau, intr-un sens interactiv. Basescu nu e prima personalitate care intra in aceasta categorie — o categorie ‘selecta’ as spune, care cuprinde personalitati, partide, corporatii etc si acopera cu generozitate istoria si geografia lumii”.

Potrivit specialistei in branding, oricine se asociaza cu un astfel de brand este sortit infectarii. Chiar daca brandul ar incepe sa faca lucruri bune, asta nu ar mai ajuta cu nimic.

Sursa foto: paginademedia.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri