Cine are peste 35.000 de euro si doreste sa inceapa o afacere poate sa cumpere una la cheie, care are si avantajul ca este verificata in Romania sau in alte colturi ale lumii. Operatia se numeste franciza. Doritorii ii pot contacta pe francizori chiar in aceste zile la Salonul International de Franciza, care are loc in perioada 18-20 februarie la World Trade Center, Bucuresti.

CERERE.

Romania a devenit o tara atractiva pentru francizori dupa ce inflatia a scazut sub 10% si aderarea la UE a devenit o certitidine, a precizat Razvan Bild, consultant la CHR Consulting. "Exista peste 100 de brenduri de pe piata vest-europeana care asteapta sa intre in tara noastra. Unele sunt nume sonore, altele mai putin", a adaugat el.

ESTIMARE.

Cate dintre acestea isi vor gasi parteneri locali e greu de spus. Estimarile arata ca in viitorii doi ani vor intra in tara noastra cam 15-20 de branduri noi, care-si vor deschide lanturi de francizati. In plus, multe dintre marcile care deja exista in Bucuresti au inceput sa se uite cu multa atentie la marile orase: Timisoara, Constanta, Brasov, Cluj etc. Si potentialul investitorilor romani este in crestere. "Avem cel putin 5-6 cereri pe luna din partea celor care doresc sa fie francizati", spune Bild. El adauga ca, pentru a incepe o afacere in franciza, este nevoie de o suma cuprinsa intre 50.000 si 100.000 de euro, bani in care intra atat taxa de intrare, cat si amenajarea spatiului si stocul de marfa care va fi vandut.

STATISTICA.

Citeste si:

Cifra de afaceri obtinuta din franciza la finele anului 2004 s-a ridicat la 700 de milioane de euro, conform datelor oferite de CHR Consulting. Aproape 65% din aceasta valoare se produce in Bucuresti. Exista deja 170 de marci care functioneaza in Romania si care doresc sa-si extinda retelele, pentru ca afacerea a devenit deosebit de profitabila. Totodata exista si 1.100 de francizati care prospera. Din patru afaceri nou-incepute doar una mai rezista peste trei ani, in timp ce acelea care sunt incepute in franciza rezista toate, rata succesului fiind de 93%.

DOMENII.

Majoritatea francizelor reprezinta afaceri din domeniul retail-ului sau al serviciilor. Acum majoritatea ofertelor sunt pentru parcuri de joaca, gradinite pentru copii, scoli de limbi straine, magazine. In Salonul International de Franciza cele mai multe afaceri la cheie puse in vanzare sunt din zona comertului. Spre exemplu: papetarie marca Office 1 Supersore, fast-food HappyFood, pizzerie Bella Italia, curatatorii chimice, magazine de jucarii etc. Pentru inceperea acestor afaceri este necesar minimum 35.000 de euro si existenta unui spatiu care sa corespunda standardului celui care vinde afacerea.

GALERII COMERCIALE

Cresterea numarului de afaceri in franciza implica dezvoltarea de center si galerii comerciale. Estimari din imobiliar arata ca in urmatorii doi ani se asteapta aparitia unui milion de mp de galerii comerciale in Bucuresti si in orasele mari, resedinte de judet. Spre exemplu, Grupul Proxim, care a lucrat la Galeria Orhideea, anunta dezvoltarea unui lant de centre de cumparaturi de cartier in orasele cu peste 100.000 de locuitori. Primul centru va fi deschis la finele anului 2006, a precizat Christian Hiver, directorul general al grupului. El a mai anuntat si construirea la Bucuresti a unei galerii de lux, un loc unic in Romania, destinat persoanelor cu venituri mari si care vor sa aiba la ei acasa marcile pentru achizitionarea carora acum calatoresc in strainatate. Noul magazin va fi amplasat in centrul Bucurestiului, pe o suprafata de 2.000-3.000 de metri patrati. "Vorbim de 25 de magazine, marci de prima marime. Ma refer la mari marci de blanuri, de ceasuri, bijutieri… femeile se vor bucura sa descopere saloane de frumusete de marca", a adaugat Hiver.