“Explicatia posibila pentru faptul ca oamenii stau mai mult pe Internet decat la televizor este faptul ca multe ore pe zi, la munca, e mai usor sa stai pe Facebook, de exemplu, decat sa te uiti la televizor. De asemenea, din ce in ce mai multi oameni prefera sa vada filme pe Internet”, a spus in cadrul conferintei Digital Marketing Forum Daniel Enescu, director general Daedalus Group.

Si atunci, de unde dezechilibrul intre ponderea investitiilor in publicitate si timpul petrecut online?

Enescu sustine ca advertiserii, dar si companiile, inca nu au suficiente date despre cei ce petrec timpul online – obiceiuri de consum, tipologii, varste, etc., lucru care ii impinge sa investeasca mai mult in traditionalele televiziuni offline.

De asemenea, nu exista studii suficiente despre ce sisteme de publicitate functioneaza mai eficient, si in ce circumstante, pe Internet, intrucat regulile din online sunt, deseori, diferite de cele din offline.

Metodologia studiului

La studiul Daedalus au raspuns 500 de internauti din mediul urban, cu varste intre 15 si 55 de ani. Studiul a avut loc in perioada 25 ianuarie-1 februarie 2011.

Din intervalul petrecut online, internautii petrec 33,4% din timp cautand informatii (bloguri, forumuri, scris si comentat pe site-uri, cautare de informatii pe motoarele de cautare, citit reviste, ziare etc.). Presa tiparita este citita de circa 4% din respondenti.

Internautii petrec circa 21% din timpul petrecut online pe retele sociale si 19,6% pe servicii de mesagerie instant. In 19,6% din timp asculta/vizualizeaza clipuri muzicale si in 8,5% din timp se joaca.

Cei cu educatie scazuta petrec mai mult timp online decat offline. “Aici discutam de doua cauze, in opinia mea. Cei cu educatie scazuta intra mai des pe site-uri cu continut pornografic si, de asemenea, pirateaza mai des”, explica Daniel Enescu. Astfel, cei cu educatie scazuta (doar scoala generala) petrec 64,6% din timp pe Internet.

Citeste si:

Cei cu studii superioare petrec 53,2% din timp online.

71% din timpul alocat citirii presei este petrecut online, si doar 28,4% offline. In schimb, radio si televiziunea sunt activitati ce se petrec preponderant offline (94,7%) si doar aproximativ 5% online.

In ceea ce priveste utilizatorii de retele sociale, numarul si timpul petrecut de acestia pe aceste canale scade odata cu varsta. Daca luam insa in considerare cautarea de informatii, statisticile arata exact invers – cu cat utilizatorii cresc in varsta, cu atat mai mult cauta informatii online. Mesageria instant este de asemenea folosita mai mult de oameni in varsta, si este invers in ceea ce priveste vizualizarea/ascultarea de muzica/clipuri video.

In ceea ce priveste impartirea pe sexe
, barbatii stau mai putin pe retelele sociale si la fel si in cazul mesageriei instant. Totodata, femeile fac lucruri mai diverse pe Internet decat barbatul – “poate pentru ca, se zice, femeile sunt ‘multi-tasking’ in timp ce barbatii prefer sa faca lucrurile pe rand”, spune, pe jumatate glumind, Enescu.

In medie, un internaut intreprinde patru activitati pe zi, online (vizualizare video, cautat informatii, retele sociale etc).

58,4% dintre utilizatori folosesc Youtube/Picasa sau servicii similare pentru a asculta sau a se uita pe ele si doar 11,2% pun informatii pe aceste portaluri.

In timpul saptamanii oamenii petrec mai mult timp pe retele sociale, in timp ce in weekenduri este folosita mai des mesageria instant. “Acest lucru se datoreaza, probabil, din cauza faptului ca unele companii au interzis folosirea mesageriei instant in orele de munca”, speculeaza seful Daedalus.

In ceea ce priveste fragmentarea activitatii online (de cate ori se intrerupe dintr-o anumita activitate – n.r.), televiziunea si radio-urile online, desi cel mai rar accesate, sunt campioane in ceea ce priveste timpul petrecut, cursiv, de utilizatori pe aceste canale. Dupa acestea se claseaza jocurile online, apoi activitatea pe retele sociale si mesageria instant.

Activitatile foarte fragmentate sunt comentarea pe bloguri si pe forumuri, scrierea de posturi precum si citirea de ziare/reviste online.
Intrebati ce au mai facut, in paralel, in timp ce au stat pe Internet cu o zi inainte de a raspunde la chestionar, cei mai multi au spus ca au vorbit la telefon, au purtat conversatii fata in fata cu altcineva, s-au mancat sau s-au uitat la televizor.

Utilizatorii cu venituri de peste 2.500 de lei pe luna, in afara serviciului, au un comportament mult mai pragmatic decat cei cu venituri mai mici – intra pe Internet, stau putin, in general stiu ce cauta si se duc la punct fix. Intre barbate si femei, din punctul de vedere al veniturilor, nu exista diferente majore.

Ce parere ai de acest studiu? Tu petreci mai mult timp online, decat in fata televizorului?