Energia pe care o simti, productivitatea si vitalitatea dialogurilor pe care le ai in echipa, sustinerea onesta pe care o vei castiga, nivelul de asumare a responsabilitatii, indrazneala de a lua decizii dificile sunt direct determinate de motivele pentru care esti in acest rol. Este concluzia cercetarilor facute de Eduard Deci si Richard Ryan si reunite in teoria lor despre motivatie “Self-Determination Theory – SDT”, teorie care sta la baza mecanismului de activare a motivatiei optime.

Care ar putea fi perspectiva motivationala pe care o ai in rolul tau de manager?

1. Te uiti cu lipsa de interes la misiunea manageriala pe care o ai in rolul tau. Aproape nimic nu te inspira. Aproape nimic nu te entuziasmeaza si nu te incarca cu energie, ci mai degraba iti ia din energia si prospetimea pe care vrei sa le ai. Gasesti greu raspunsul la intrebarea: oare de ce vrei rolul de manager pe care il ai?

2. Esti manager pentru titlu, pentru statut, glorie si recunoastere, pentru privilegiile care vin la pachet, pentru recompensele materiale si financiare, pentru pozitia superioara si de putere, pentru imaginea si gloria pe care vrei sa le ai in ochii celor din jur.

3. Esti manager pentru ca nu ai incotro. Vrei sa multumesti pe cineva care te-a rugat sa-l ajuti, nu vrei sa superi pe cineva, fie cultura companiei sau fie sistemul ti-au impus sa preiei acest rol. Dintr-un motiv sau altul a trebuit sa accepti acest rol. Esti manager pentru a evita sa pierzi ceva.

4. Esti manager pentru ca te simti aliniat cu valorile tale. Pui preocuparea pentru agenda companiei si scopul comun inaintea agendei si obiectivelor individuale, esti manager pentru ocazia de a te cunoaste mai bine si a invata mai multe, pentru a creste, esti manager pentru ca vezi cum rezultatele muncii impreuna cu echipa ta iti reflecta sau iti ridica standardele individuale.

Citeste si:


5.
Esti manager pentru ca acest rol iti ofera un sens mai puternic al muncii, iti ofera ocazia sa contribui si mai relevant la scopul comun al organizatiei in care lucrezi. Iti regasesti misiunea, scopul personal in scopul organizatiei tale, te simti conectat la acesta, vrei sa il sustii cu toata energia si creativitatea ta.

Primele trei categorii de motivatii reflecta o perspectiva in curs de maturizare asupra misiunii tale ca manager, iar ultimele doua reflecta o perspectiva matura. Felul in care te uiti la misiunea ta manageriala are un impact diferit in calitatea energiei personale, in nivelul poftei de viata si a creativitatii individuale, a performantei tale sau in felul in care sustii performanta echipei tale. Daca motivatiile tale de a fi manager sunt inca in curs de maturizare, gasesti mai greu cum sa te pui cu adevarat in valoare, cum sa agreezi si sa comunici cu adevarat asteptari de performanta clare de la echipa ta, cum sa monitorizezi si sa evaluezi performanta, cum sa indrumi, cum sa delegi sau cum sa dai feedback cu impact constructiv.

Examineaza-ti motivatiile pentru activitatile pe care le faci si pentru scopul pe care il ai, fie ca esti manager, om de vanzari, CEO, trainer, sot/sotie, barman, antreprenor si asa mai departe (te-ar putea ajuta aici si chestionarul urmator: Examineaza-ti Motivatiile). Daca vrei sa continui sa cresti, poti invata sa faci “shift”-ul de la o categorie de motivatii la alta, asumandu-ti astfel responsabilitatea pentru propriul proces de maturizare, pentru ca maturizarea se activeaza odata cu evolutia in natura si in calitatea motivatiilor pentru care facem ceea ce facem.