"Cred, si cred ca multi bancheri sunt de acord cu mine, ca este modul de conduita care ar trebui sa fie cel normal", a declarat, potrivit NewsIn, Ghetea, la un seminar despre finatarile imobiliare.

El a precizat ca, desi Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) are anumite obiectii in legatura cu dobanzile variabile, aceasta este o practica internationala.

"Exista toata deschiderea, iar trei banci - CEC Bank, Alpha Bank si Bancpost - sunt disponibile sa discute cu ANPC pe acest subiect", a precizat Ghetea, care a adaugat ca va exista si in aceasta saptamana o intalnire intre bancheri si ANPC.

"Avem si sustinerea Bancii Nationale a Romaniei (BNR) in aplicarea unei practici internationale referitoare la dobanzi", a mai spus Ghetea.

Doua tipuri de dobanzi variabile

Presedintele ARB si al CEC Bank a explicat ca, in practica, bancile au doua tipuri de dobanzi variabile, primul fiind stabilit in functie de ratele dobanzilor de pe piata monetara (Euribor la euro sau Robor la lei), la care se adauga o marja.

Al doilea tip de dobanda variabila este "prime rate", aplicata pentru cei mai buni clienti, la care se adauga o marja.

Citeste si:

"In experienta din piata noastra, una imatura si putin adanca, avem insa situatii deosebit de neplacute", a spus Ghetea, mentionand ca, fata de acum un an, dobanzile variabile la lei aproape ca s-au dublat.

Astfel, daca in urma cu un an, dobanda Robor a pietei monetare romanesti era de 6-6,5% pe an, la care bancile adaugau de obicei o marja de 2,5%, rezultand o dobanda anuala de pana la 9%, in prezent Robor a ajuns la 11%.

"Normal ca, in aceste conditii, prime rate apare mult mai convenabila. Aceasta se modifica in functie de miscarile pietei, dar nu cu frecventa schimbarilor din piata, astfel ca preia socurile si le echilibreaza", a explicat presedintele CEC Bank.

"Utilizarea prime rate este o protectie a clientilor care iau credite sau care au depozite la banci", a declarat Ghetea.

El a aratat ca Protectia Consumatorului a sesizat ca in contractele de credit exista unele clauze la care trebuie aduse ajustari si ca ANPC a propus, ca mijloc de imbunatatire a situatiei, ca bancile sa lase contractul propus timp de 10 zile la dispozitia clientilor.

"Propunerea de a lasa clientilor contractul timp de 10 zile este inaplicabila. Si acum clientul poate tine contractul cat vrea, dar in practica, clientul vrea creditul pe loc daca se poate", a mai spus Ghetea.