Victor Cionga a lucrat trei ani in cadrul Raiffeisen Capital & Investment, iar in 2007 a infiintat firma de consultanta financiara AZ Capital Advisors. Cionga a oferit in 2011 consultanta rusilor de la Renaissance Capital pentru pregatirea ofertei prin care a fost castigat mandatul de la SPO-ul Petrom si pentru pregatirea prospectului ofertei secundare.

Wall-Street.ro: Credeti ca statul roman va reusi sa vanda intreaga oferta Transelectrica programata pentru aceasta luna?

Victor Cionga:
In cazul in care nu vor mai exista evenimente care sa genereze volatilitate de ordin negativ in piata, si aici ma refer in special la Grecia, atunci vom avea o perioada relativ calma in care oferta poate avea loc.

Ca sa dau doua exemple extreme de evenimente cu impact negativ asupra apetitului pentru investitii si implicit asupra ofertei, mentionez un esec al negocierilor cu privire la datoria Greciei, sau evenimente nedorite in zona Golfului Persic.

In cazul unui oferte publice secundare (n. red. SPO), in afara de structurarea ofertei, punctul cheie este pretul, discountul pe care vanzatorul il va accepta sau nu. In special pentru investitorii institutionali, nu exista substitut pentru ceea ce ei considera ca este pretul corect.

Poti sa structurezi impecabil oferta, poti sa ii faci o foarte buna reclama, poti sa ai o comunicare foarte buna, insa daca pretul nu este cel asteptat de piata oferta nu va fi de succes.

WS.ro: Care sunt principalii factori care vor determina succesul sau insuccesul ofertei TEL?

Victor Cionga: In cazul unei oferte publice conteaza mai multe elemente. Conteaza zona pietei respective, in cazul nostru Europa emergenta, care sta mediu spre prost in prezent, si unde sumele alocate de fondurile de investitii au scazut in ultima perioada.

Apoi investitorii se uita la tara, iar aici stam mai bine decat altii, apoi la riscul legislativ si inclusiv riscul de reglementare, acolo unde noi avem niste slabiciuni legate de formularistica destul de complicata si lipsa unui cont global in intelesul occidental al cuvantului, in ciuda eforturilor din ultima perioada.

Investitorii sunt de asemenea foarte atenti la companie si management, iar aici Transelectrica a schimbat mai multi directori in ultimii ani si ramane de vazut cum va fi perceput acest fapt.

Din pacate piata romaneasca nu poate concureze decat prin pret. Nu mai suntem intr-o situatie precum cea de la momentul listarilor Translectrica si Trasngaz, in 2006 sau 2007. Este o epoca ce a trecut. “Riscul” de suprasubscriere a ofertei mi se pare minim in acest moment.

Daca prinzi un culoar bun, oferta va trece foarte usor. Daca oferta se lanseaza in timpul unor mari framantari, riscul esecului devine unul major.

WS.ro: Ati vorbit despre necesitatea unui discount. Cat de ieftin trebuie sa vanda statul roman Transelectrica astfel incat oferta sa aiba succes?

Victor Cionga: In primul rand sunt convins ca intermedarii ofertei stiu cel mai bine care este discountul pe care sa il recomande, deoarece ei sunt cei care discuta cu investitorii.

Noi acum putem sa facem niste ipoteze care pot sa fie sau nu validate de catre piata. Cred ca aici discutam de un discount de doua cifre, care sa ajunga chiar la circa 20%.

WS.ro:
Spuneti ca discountul trebuie recomandat doar in functie de reactia pietei, a cumparatorilor. Totusi, cumparatorul are tot interesul sa ceara cat mai putin, este datoria lui sa ceara cat mai putin. Vi se pare normal ca vanzatorul, in acest caz statul, sa cedeze si sa ofere chiar orice pret cerut de investitori?

Citeste si:

Victor Cionga: Traim intr-o piata a cumparatorului. Poti accepta sau nu pretul pe care ti-l da piata. Pericolul maxim pe care il vad eu este ca oferta sa fie lansata iar aceasta sa fie sabotata de un pret pe care piata nu il accepta. Este foarte important pentru intreg programul privatizarilor lansat de Guvern ca oferta TEL sa fie un succes.

Investitorii intr-adevar pot sa ceara un discount mai mare, dar aici nu vorbim despre o negociere directa, investitorii nu stau toti la masa cu vanzatorul. Fiecare investitor transmite vanzatorului si intermediarului propria optiunea de pret in cadrul procesului de “book building”. Fondul X nu stie ce discount va cere fondul Y, iar rolul intermediarului este sa stranga ofertele si sa traga o concluzie pe care sa i-o spuna vanzatorului.

Facem mereu comparatia cu Polonia. Este evident ca orice vanzare pe BVB a unei companii romanesti echivalenta uneia poloneze va trebui facuta cu un discount mai mare; nu putem sa vindem la preturi precum cele de acolo.

WS.ro: De ce?

Victor Cionga: Pentru ca piata romaneasca nu are lichidtate suficienta, este foarte scumpa pentru tranzactii, nu are un cont global la standardele pe care investitorii straini le asteapta si are o formularistica a deschiderii contului care inhiba anumiti investitori pana la renuntarea la a participa la oferte.

Din pacate in Romania in momentul de fata este mult mai simplu sa faci o oferta publica initiala decat o oferta publica secundara. Acest lucru se intampla pentru ca in cazul IPO-ului nu ai un pret de referinta care sa ghideze tirul rauvoitorilor.

WS.ro:
Exista riscul sa vedem o repetare a problemelor si greselilor din cazul ofertei Petrom de anul trecut?

Victor Cionga: Problema in cazul ofertelor unde la vanzare se afla statul roman este aceea ca fixarea pretului se face in functie de anumite norme fixate de HG 577 din 2002. Am pledat si in trecut pentru niste adaugiri care sa permita un confort legal dat functionarilor din aparatul de stat care fac acea recomandare de pret catre Guvern. Recomandarea este bazata evident pe acel “book building” facut de intermediarul ofertei dupa ce a facut un sondaj in piata.

Din pacate mediul romanesc este poluat deja suficient de mult de campania electorala care, desi nu a inceput in mod formal, este prezenta in viata noastra. De asemenea, cand statul vinde ceva, toata lumea se pricepe la ce pret trebuie facuta acea oferta, cand de fapt acest lucru trebuie lasat doar in seama celor implicati.

Ati vazut si anul trecut in cazul Petrom emotiile pe care oferta le-a declansat. Se amestecau foarte mult pasiuni mai mult sau mai putin legate de oferta.

(n.red. In perioada ofertei publice de la Petrom desfasruata anul trecut, premierul de atunci, Emil Boc, a avut o serie de contre in presa cu reprezentantii opozitiei, acesta afirmand ca Guvernul pe care il conduce va vinde actiunile companiei la un pret mai mare decat cel obtinut de fostul lider PSD, Adrian Nastase, la privatizarea Petrom)

Nu vreau sa discut despre cine si ce a spus. Vreau doar sa subliniez ca implicarea acestei oferte intr-o campanie politica nu trebuie facuta. De asemenea, exista o mare cantitate de ignoranta la persoane si organizatii care sunt prezente pe piata, care nu au experienta internationala si care exprima opinii foarte departate de realitatile pietei globale in care traim.

WS.ro: Vor fi afectate ofertele publice anuntate pentru 2012 de alegerile de la sfarsitul acestui an?

Victor Cionga: Nu ma pricep la fotbal si politica deci nu pot raspunde in mod pertinent la aceasta intrebare. Ce pot sa spun este doar ca oricine vine la putere trebuie sa inteleaga faptul ca angajamentele luate de Romania la un moment dat trebuie respectate de guvernele tarii indiferent cum se numesc ele.

Trebuie sa intelegem cat de mult ne-ar costa la nivelul imaginii internationale o asemenea schimbare de viziune. Aici ma refer strict la perceptia investitorilor, nu discut de felul in care Romania ar fi perceputa din punct de vedere politic.

Cititi in zilele urmatoare partea a doua a interviului cu Victor Cionga, o discutie despre Fondul Proprietatea in contextul vanzarii activelor.