"In Romania, stocul de retail modern la mia de locuitori se situa la nivelul de 64 mp la finele anului 2010, aproape de patru ori sub media europeana, 238 mp. Piata romaneasca mai poate absorbi 784.000 mp de spatii moderne de retail pana la saturatie, luand in calcul stocul la zi, veniturile medii ale populatiei, rata somajului, nivelul consumului si statisticile principalelor tari din regiune", a declarat Bogdan Sergentu, Head of Valuations and Consulting la DTZ Echinox, potrivit Mediafax.

Daca in tarile din CEE, avand media salariului mediu net de 618 euro - media stocului la 1.000 locuitori este de 204 mp, in Romania (unde salariul mediu net este de aproximativ 50% din cel inregistrat in tarile comparabile) atunci si nivelul de saturatie al pietei spatiilor moderne de retail va fi inregistrat in momentul atingerii unui nivel de 100 mp la 1.000 locuitori, adauga el.

Potrivit datelor companiei de consultanta imobiliara, stocul modern din Romania totaliza in ultimul trimestru al anului trecut 1,38 milioane mp.

DTZ Research previzioneaza in 2011 si 2012 un interes crescut din partea investitorilor fata de oportunitatile de crestere a valorii investitiilor, pe pietele de centre comerciale mai mari si mature din Europa, conform unui studiu recent - Property Times European Shopping Centre.

In conditiile in care compresia yield-urilor va fi probabil una limitata pe aceste piete, investitorii de pe segmentul de retail sunt preocupati sa creasca veniturile proprietatilor din portofoliu, evitand in acelasi timp riscul asociat deschiderii de noi centre comerciale.

"In consecinta, se va observa o intensificare a operatiunilor de renovare si reconstructie a centrelor comerciale secundare, deja existente. Se estimeaza ca renovarea centrelor comerciale deja existente se va aplica la un volum de 12 milioane mp in Franta si Germania impreuna, reprezentand jumatate din stocul total existent", se arata in comunicat.

Consultantii sustin ca segmentul de prime retail si in special centrele comerciale s-au dovedit relativ rezistente in fata recesiunii. Sectorul de retail a reprezentat 34% (31,3 miliarde euro) din totalul investitiilor din Europa in 2010.

Investitiile in centre comerciale au atins 12 miliarde euro anul trecut, de la 6,5 miliarde euro in 2009, iar nivelul actual poate fi comparat cu perioada de varf cuprinsa intre 2004 si 2006, arata sursa citata.

"Yield-urile pentru centrele comerciale prime din majoritatea pietelor europene au cunoscut un trend descendent inca de la finalul anului 2009. Randamentele pentru spatiile de retail prime sunt in prezent de 6% in Franta, Germania si Marea Britanie, si variaza intre 6% si 7% in cazul altor piete principale. Pe termen mediu, previzionam o compresie limitata a yield-urilor", a declarat Magali Marton, Head of DTZ CEMEA Research.

Citeste si:

Pe langa renovarea si reconstructia centrelor comerciale existente, DTZ Research estimeaza livrarea unui volum de centre comerciale noi de 13 milioane mp, in Europa, pana la sfarsitul anului 2012.

Volumul previzionat este aproape de patru ori mai mare, comparativ cu stocul de aproximativ 3,5 milioane mp, livrat in Europa in 2010.

Noile spatii livrate vor fi concentarate in Europa Centrala si de Est, in special in Rusia si Turcia, unde s-a estimat o crestere de 30% fata de stocul existent, pana la sfarsitul anului 2012. In 2011, in Rusia si Turcia se vor livra 2,1 milioane mp, respectiv 2,8 milioane mp.

Stocul total de spatii comerciale inregistrat la sfarsitul anului 2010 in Europa a insumat 120 milioane mp, reprezentand aproximativ 6.500 de proiecte. Europa de Vest cumuleaza peste 90% din stocul existent, in timp ce Europa Centrala si de Est numai 10%. Turcia alaturi de tarile central si est europene se situeaza sub media europeana a stocului de centre comerciale pe mia de locuitori, care atinge valoarea de 238 mp/ mia de locuitori. Turcia si Rusia au stocuri de centre comerciale de 54 mp, respectiv 60 mp/ mia de locuitori.

Deficitul de spatii comerciale, alaturi de cea mai mare crestere a PIB si a vanzarilor pe segmentul de retail previzionate in Europa in urmatorii cinci ani explica avantul puternic al noilor dezvoltari in aceste tari, potrivit autorilor analizei.

"Pana in prezent, investitiile in centre comerciale au fost relativ limitate in Turcia si Europa Centrala si de Est, reprezentand doar 4% din investitia totala in centre comerciale in Europa in 2010, cauza stocului limitat. Cu toate acestea, previzionam o intensificare a activitatii de investitii in aceste tari in urmatorii doi ani, pe fondul cresterii semnificative a activitatii de dezvoltare, consecinta a cererii de spatii noi din partea retailerilor, pentru a satisface noile nevoi de consum", a declarat Hans Vrensen, Global Head of DTZ Research.

Pentru Europa de Vest au fost previzionate putine dezvoltari de centre comerciale in 2011 si 2012, in conditiile in care multe dintre tarile din Europa Occidentala, inclusiv Suedia, Irlanda si Tarile de Jos, sunt deja saturate.

Altele, inclusiv Marea Britanie, Franta si Italia, sunt aproape de media europeana de 238 mp/ mia de locuitori. Marea Britanie, Franta si Germania cumuleaza 50% din stocul total de centre comerciale din Europa.

DTZ are birouri in 140 de orase din 42 de tari, acoperind Europa, Orientul Mijlociu si Africa, Asia Pacific si America.