Cumpararea unei case este un demers extrem de important. De multe ori trece prin biroul unei agentii imobiliare. Cit de utila e aceasta escala? Dilema tranzactiilor cu locuinte este de a da sau a nu comision agentiei imobiliare. Procentul cerut de agent este acelasi ca in tarile UE: 6% din valoarea tranzactiei
In ultimii ani, numarul agentiilor imobiliare a crescut spectaculos in Romania. Mii de astfel de firme au inflorit atit in zone centrale, cit si in cartiere. Darnicia bancilor in ceea ce priveste acordarea creditelor imobiliare a facut ca numarul tranzactiilor sa creasca, la fel si preturile si, implicit, si comisioanele agentilor. Daca nu vor sa piarda timp, cumparatorii apeleaza la agentiile imobiliare, mai ales ca majoritatea anunturilor din ziare sint plasate de agentii. Trebuie sa selecteze insa cu grija agentia imobiliara. Mai ales pentru cei care achizitioneaza o casa prin credit imobiliar, solutia agentie imobiliara pare destul de indicata.

Situatii diferite

Situatia difera in functie de banii din care se face achizitia: prin credit bancar sau din economiile proprii. Principala problema a celui care contracteaza un credit ipotecar sau imobiliar o constituie timpul. Daca intr-o luna de zile nu gaseste casa potrivita, atunci trebuie sa refaca documentele care atesta veniturile de care dispune. Apoi, urmeaza problema pretului.

Daca evaluatorul considera ca imobilul respectiv nu-si merita banii, clientul fie va trebui sa mai aduca bani de acasa, fie va trebui sa caute o alta locuinta. Apoi, trebuie obtinute documente precum cadastrul, certificatul de intabulare, demersuri in care o agentie imobiliara se poate dovedi foarte utila. In ceea ce priveste veridicitatea calitatii de proprietar a vinzatorului, cel care apeleaza la un credit nu trebuie sa-si faca prea multe probleme, deoarece juristii bancii vor verifica minutios documentele. In acest demers, agentii imobiliari pot constitui o garantie, cel putin psihologica, pentru cei care vor sa achizitioneze imobilul sau terenul din banii proprii.

Monopol pe anunturi

Cei care au obtinut un credit ipotecar si sint in criza de timp vor trece, majoritatea, prin sediul unei agentii imobiliare. Explicatia este simpla: aceste firme aproape au monopolizat rubricile de mica publicitate imobiliara din ziare. Un cetatean care doreste sa vinda, sa cumpere sau sa inchirieze un bun imobiliar va intra oricum in contact cu agentii imobiliari, deoarece anunturile de publicitate sint controlate in proportie de 90% de societatile de intermedieri, spune Constantin Popescu Ialomita, vicepresedintele Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare. Un agent imobiliar are la dispozitie o baza de date profesional intocmita, precum si relatiile necesare pentru a face cautarea mult mai eficienta. De altfel, agentiile imobiliare au la dispozitie un program care le semnaleaza aparitia oricarui anunt de vinzare-cumparare a unei locuinte pe site-urile specializate.

Efort mai mic

Un agent imobiliar poate fi foarte util in cazul in care vinzatorul nu a scos actele necesare incheierii tranzactiei. Astfel, daca nu are cadastru si intabulare, agentul imobiliar poate ajuta la efectuarea acestora. Apoi, mai trebuie scoase extrasul de carte funciara, care atesta faptul ca proprietatea respectiva poate fi vinduta, certificatul fiscal, care arata ca nu exista datorii ale proprietarului catre stat, dar si adeverinta de la asociatia de proprietari, prin care se arata ca nu exista datorii la intretinere. In cazul in care se apeleaza la o agentie imobiliara, ai carei angajati stiu foarte bine cum se pot obtine cit mai repede aceste acte, se cistiga timp.

Beneficiul evaluarii

Conform oficialilor agentiilor imobiliare, agentul poate acorda si consultanta. In mod profesionist, pretul unei proprietati se stabileste in functie de localizarea sa, de suprafata, tipul si vechimea constructiei. Toate aceste elemente sint vitale in argumentarea fata de client a pretului solicitat pe o proprietate, spune Robert Teodorescu, directorul Departamentului vinzari rezidentiale al companiei Regatta. Este un demers util si pentru cei care cumpara imobilul prin credit, deoarece evita o eventuala surpriza neplacuta din partea evaluatorului bancii, dar si pentru cei care fac aceasta achizitie din banii economisiti. Brokerii nu au interes sa creasca preturile.

De cele mai multe ori, se confrunta cu promovarea proprietatilor de catre diversi proprietari, in special persoanele fizice, la preturi mai mari decit cele reale de pe piata. Efortul lor este deci chiar directionat catre explicarea modului de functionare a pietei si a faptului ca un pret nerealist inseamna o perioada mai mare in care spatiul sta neocupat, deci nu produce bani, spune Alexandru Petrescu, managing partner la agentia imobiliara Esop.

Asistenta juridica

Teama de a nu contacta un proprietar fictiv si de a ramine si fara bani, si fara apartament, constituie unul dintre motivele pentru care se apeleaza la un intermediar. Un agent imobiliar cu adevarat profesionist va efectua o verificare prealabila a documentelor de proprietate in cazul cumpararii, si a bonitatii cumparatorului in cazul vinzarii, precum si a altor elemente care determina valoarea obiectului tranzactionat. Cum ar fi, starea fizica a constructiei, posibilitatile de construire pe un teren in conformitate cu reglementarile de urbanism si altele.

Desigur ca aceste verificari sint limitate la competentele admise pentru un agent imobiliar si nu pot inlocui studii sau expertize realizate, daca este cazul, de avocati, arhitecti sau ingineri de structura. In tot cazul, agentul imobiliar competent il va consilia pe clientul sau in legatura cu necesitatea apelarii la o expertiza de nivel profesional mai inalt pentru a se evita orice risc, spune Constantin Popescu Ialomita.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=5355&art=2&cHash=e2247cfaaf

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri