Multe orase au atins sau chiar au depasit gradul de saturatie din punct de vedere al ofertei de centre comerciale si unde este posibil sa mai vedem centre comerciale care se vor inchide sau isi vor schimba destinatia, a declarat Liana Dumitru, associate director in cadrul departamentului de retail al Colliers (foto).
"Cu siguranta dezvoltatorii analizeaza mult mai atent acum proiectele pe care urmeaza sa le dezvolte si aleg acele orase/locatii unde nu exista o competitie foarte puternica si care pot sustine o oferta noua de spatii comerciale. Sunt multe orase care au atins sau chiar au depasit gradul de saturatie din punct de vedere al ofertei de centre comerciale si unde este posibil sa mai vedem centre comerciale care se vor inchide sau isi vor schimba destinatia. De asemenea, ne asteptam sa vedem o scadere a interesului dezvoltatorilor pentru centre comerciale de tip mall si din ce in ce mai multe dezvoltari de tip retail park sau big box", a adaugat reprezentantul Colliers, citat de Mediafax.

De altfel, din ce in ce mai multi retaileri deschid magazine in proiecte de tip retail parc datorita conditiilor foarte bune pe care dezvoltatorii le-au putut oferi in aceste amplasamente, insa interesul retailerilor ramane crescut si pentru alte tipuri de proiecte daca acestea sunt in orase cu potential pentru ei si in locuri bune.

Suprafata de spatii noi de retail livrata in primul trimestru a totalizat doar 15.000 de metri patrati, urmand ca pana la sfarsitul anului sa fie finalizate proiecte cumuland 100.000-120.000 metri patrati, potrivit consultantilor imobiliari.

Desi nivelul livrarilor din primele trei luni este destul de redus, fata de aceeasi perioada a anului trecut este mai mare cu 10.000 de metri patrati.

Cei 15.000 metri patrati din acest an reprezinta centrul comercial Uvertura Botosani, deschis in martie.

"Estimam ca vor fi livrati in total aproximativ 135.000 mp de retail (centre comerciale) anul acesta, cu aproximativ 25% mai putin decat anul trecut. Cele mai multe dintre proiectele anuntate pentru 2013 sunt centre comerciale ancorate de un operator alimentar, o categorie de retaileri care continua sa fie foarte activi pe piata. De asemenea, vedem din ce in ce mai mult dezvoltandu-se proiecte de tip retail park ancorate de un operator de food, acest tip de proiect putand fi dezvoltat intr-un timp mult mai scurt si la costuri mult reduse in comparatie cu centrele comerciale de tip mall", a declarat Liana Dumitru, associate director in cadrul departamentului de retail al Colliers.

In opinia sa, in continuare operatorii de food de tip supermarket, hipermarket sau discounter sunt foarte activi pe piata si sunt interesati sa securizeze noi locatii. De asemenea, retailerii de fashion care se adreseaza segmentului populatiei cu venituri medii si-au continuat expansiunea deschizand noi magazine in orase mai mici care nu erau inca acoperite.

Din cei 120.000 de mp care vor mai fi livrati pana la sfarsitul anului, trei proiecte sunt anuntate in Bucuresti, iar unul in Constanta.
Cand vine vorba insa de proiectele care vor fi livrate sigur in acest an, parerile consultantilor sunt diferite.

Astfel, Andrei Vacaru, seful departamentului de retail Jones Lang LaSalle estimeaza ca in 2013 se vor livra aproximativ 117.000 metri patrati inchiriabili, reprezentand in jur de 70% din ceea ce s-a livrat anul trecut.

Mai mult, Bogdan Marcu, senior consultant in cadrul departamentului de retail al DTZ Echinox da ca sigura livrarea in acest an a doar 101.000 metri patrati spatii moderne de retail, respectiv Uvertura Botosani (deschisa deja), Promenada Mall in Bucuresti, AFI Palace Ploiesti si Cora Constanta.

Chiar daca cifrele difera usor de la un consultant la altul, cert este insa ca dezvoltatorii imobiliari au redus usor ritmul de constructie a proiectelor de retail in ultima perioada.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri