In ultimii ani suprafata in metri patrati destinata fiecarui angajat a scazut si va continua sa scada. Aceasta scadere se datoreaza in principal cresterii spatiilor de tip back-office sau call-center, dar si din motive legate de costuri. Un alt factor este lipsa de spatii disponibile in acest an, astfel companiile care doresc sa se extinda in 2006 sunt nevoite sa astepte pana in 2007, neavand prea multe alte optiuni.

Suprafata medie de birouri alocata fiecarui angajat este influentata de tipul de activitate desfasurata de firma in care lucreaza. Din acest punct de vedere putem da drept exemplu companiile de avocatura care au nevoie de birouri individuale, pe cand companiile de telecomunicatie au nevoie de spatiu deschis, in care vor lucra mai multi angajati.

Un alt factor ce influenteaza net spatiul alocat este reprezentat de functia detinuta. Astfel, directorii au intotdeauna birouri individuale mari sau net mai spatioase decat ceilalti angajati. Politica de extindere a companiei joaca si ea un rol important din acest punct de vedere.

Alti factori care influenteaza net spatiul alocat este tipul de activitate desfasurat de angajatul respectiv (angajatii care desfasoara in principal o activitate de teren ar putea chiar sa imparta un birou cu un alt coleg, sau practic sa nu aiba un birou alocat, ci mai degraba un punct de lucru la care sa isi verifice corespondenta si sa isi aduca la zi actele, etc.)

De asemenea, chiria/mp de birouri inchiriate (la o chirie mai scazuta companiile sunt mai deschise la a inchiria un spatiu mai larg, in care sa fie posibila si o extindere viitoare) influenteaza acest fenomen.

Piata de birouri in orasele din tara este in faza incipienta – abia incep sa apara primele cladiri clasa A. Cererea pe aceste piete este formata din companii locale sau filiale ale companiilor mari, cu sediul principal in Bucuresti, si care solicita in principal birouri individuale (nu open-space). Suprafata medie alocata este usor mai mare decat in Bucuresti.

Odata cu aparitia primelor cladiri moderne de birouri, cererea existenta a inceput sa migreze din spatiile de birouri provizorii amenajate in apartamente de bloc si vile, catre noile cladiri aparute.
Cererea se maturizeaza si accepta mai usor ideea de a plati o chirie pentru un spatiu de calitate si care sa aduca un aport de valoare la imaginea companiei. Suprafata medie per angajat va scadea in momentul in care se vor deschide tot mai multe birouri de tip call-center/back-office in orasele mari din tara  - datorita cresterii costurilor pentru functionarea unui astfel de spatiu in Bucuresti (scumpirea fortei de munca, etc).

Suprafata de spatiu de birou destinata angajatilor din tarile vecine (Ungaria, Bulgaria) si pentru cei din alte tari europene (Polonia,Austria, Cehia, etc).

Ungaria – 15 mp/persoana

Citeste si:

Cehia – 12 mp/persoana

Polonia – 10 mp/persoana
Austria – 18 mp/persoana

Ucraina – 12 mp/persoana

Rusia - 10 mp/persoana

"Ca termen de comparatie putem lua in considerare Polonia si Ungaria – tari care au pornit de la acelasi nivel cu Romania – Bucuresti. Pietele sunt foarte asemanatoare ca evolutie; tendintele generale ale pietei de birouri din Bucuresti (evolutia chiriilor, rentabilitatea si alti indicatori ai pietei) sunt asemanatoare acestor piete," declara Adriana NEAGU, Consultant in cadrul departamentului Birouri al DTZ Echinox.

Piata de birouri incepe sa se maturizeze iar companiile incep sa dea dovada de mai multa pregatire in domeniu, cand vine vorba de relocarea sediului companiei. O parte din aceasta pregatire vine din experienta acumulata in timp, dar mai ales vine ca o necesitate, din dorinta de a utiliza cat mai eficient bugetul companiei.

In plus, factorii de decizie constientizeaza faptul ca definirea cat mai clara a cererii faciliteaza procesul de identificare a unui spatiu adecvat pe o perioada mai lunga de timp, facand si o importanta economie de timp. In momentul in care definesc cererea, companiile iau tot mai mult in considerare numarul de angajati (existent si previzionat), numarul de Sali de sedinta, Sali de training, etc., numarul de birouri individuale si suprafata medie alocata fiecarui angajat. Cu ajutorul acestor elemente se poate apoi determina necesarul de spatiu.

Suprafata medie pe lucrator devine si un factor suplimentar de confort pe care angajatorul il ofera in pachetul salarial, sub forma unui mediu de munca placut si destins, si care poate contribui la reducerea migratiei fortei de munca (mai ales in companiile care functioneaza in birouri de tip open-space, si unde poluarea fonica devine obositoare pentru foarte multi angajati).

Nu exista reglementari in acest domeniu, exista insa un minim acceptat de piata ca fiind de 7 mp/angajat – dezvoltatorii de cladiri moderne de birouri proiecteaza sistemul de aer conditionat si ventilatie pentru a face fata acestei configuratii.