Odata cu instalarea crizei, in anul 2008, si cu propagarea acesteia pe parcursul mai multor ani, romanii au redus la maxim cheltuielile cu reamenajarea locuintelor, ceea ce a facut ca imbunatatirea minima a confortului sa devina aproape un lux.

“Criza a fost un moment crucial pentru piata constructiilor, un rol important al declinului din industrie fiind marcat si de scaderea abrupta a investitiilor in renovare. Romania este o tara in care sectorul materialelor de constructie este sustinut intr-o mare masura din renovari, iar criza profunda prin care am trecut si-a spus cuvantul”, este de parere Dragos Militaru, directorul executiv al Fabryo Corporation, unul dintre cei mai mari producatori de lacuri, vopsele si tencuieli decorative la nivel local.

In opinia sa, in perioada crizei, obiceiurile de consum s-au schimbat radical, lucru care a condus la un proces mult mai limitat in ceea ce priveste procesul de renovare al propriului camin.

“In perioada crizei, romanii obisnuiau sa isi concentreze investitiile in special catre baie si bucatarie, lasand modernizarea celorlalte spatii pentru o data viitoare. Inainte de 2008, se obisnuia, in medie, ca o familie sa isi renoveze locuinta cel putin o data la patru ani, doar ca in recesiune acest interval a crescut foarte mult, ajungand ca renovarea locuintei sa beneficieze de cea mai mica atentie si buget alocat”, a mai aratat Dragos Militaru.

Criza a scos la iveala un lucru bun pentru piata: romanii au inceput sa isi zugraveasca singuri casa

In conditiile in care bugetul pentru renovarea unei locuinte a scazut dramatic in anii de criza, romanii s-au orientat tot mai mult spre solutii de tip Do it Yourself (DIY), prin care au ajuns sa isi zugraveasca singuri casele, ceea ce a pastrat piata pe o anumita linie de plutire, evitand un picaj necontrolat.

“Piramida nevoilor arata ca bunurile durabile se afla in varful piramidei de consum, printre acestea numarandu-se achizitia de case noi, de masini, schimbarea mobilei, precum si renovarea locuintei. Acest varf al piramidei nevoilor reprezinta numai 5% din interes si este, practic, prima cheltuiala pe care o tai. (…) Rata de renovare in criza s-a dus spre 7-8 ani, iar dimensiunea lucrarilor s-a redus la numai doua camere. Chiar si asa, a aparut un lucru bun in piata, faptul ca oamenii au migrat spre solutii DIY, prin care acestia au inceput sa isi zugraveasca singuri in propriile case”, a mai precizat Dragos Militaru, seful Fabryo Corporation.

Potrivit acestuia, piata de renovari de tipul DIY este un important motor de crestere pentru afacerile cu lacuri, vopsele si tencuieli decorative, iar un merit in acest sens l-a avut si expansiunea lanturilor de bricolaj care a ajutat segmentul sa se dezvolte.

“Oamenii s-au educat, au inceput sa invete, sa studieze, sa caute inclusiv tutoriale video pe Internet. Daca in anul 2011, ponderea proiectelor de zugravit in regim DIY se ridica la aproximativ 20%, in prezent acestea depasesc chiar si 50%”, a completat seful Fabryo, care a precizat ca in Germania, de exemplu, peste 80% dintre locuitori obisnuiesc sa isi zugraveasca locuintele in regie proprie.

Cat costa sa iti zugravesti o locuinta: 80% din pret este reprezentat de manopera

Conform datelor Fabryo, circa 80% din totalul costului pentru zugravirea unui apartament din Romania este reprezentat de manopera, in timp ce diferenta de 20% este reprezentata de costul materialelor de constructie.

Citeste si:

De exemplu, in cazul unui apartament de 100 de metri patrati ar fi suficienta o galeata de 15 litri de vopsea premium (preturi de peste 150 de lei, la raft) pe fiecare suprafata urmand sa fie aplicate cate doua straturi (mai multe in cazul solutiilor mai ieftine). Particularizand, la o medie de 180 de lei pentru o astfel de vopsea, luand in calcul si costul unei amorse (5L) – 30 de lei, precum si costul accesoriilor – cum este cazul trafaletului – 30 de lei, costul total doar cu materialele de constructii nu ar trebui sa depaseasca 250 de lei.

In ceea ce priveste manopera, cel putin la nivelul Bucurestiului, aceasta costa, in medie, intre 15 – 20 de lei pe metru patrat, fiind foarte rare situatiile cand pretul sa scada, astfel ca in cel mai fericit caz un client poate scapa mai ieftin de 1.500 de lei doar pentru vopsit, ceea ce ar urca pretul lucrarii la circa 1.750 de lei.

Vanzarile de lacuri, vopsele si solutii pentru termosistem ale Fabryo au revenit pe crestere in ultimii ani, business-ul companiei urcand anul trecut la 42 de milioane de euro. Pentru anul in curs, seful Fabryo Corporation mizeaza pe o crestere de cel putin 10%, care ar urma sa urce business-ul companiei aproape de pragul de 50 de milioane de euro.

Actuala companie Fabryo a fost infiintata in anul 1994, incepand sa isi desfasoare activitatea sub denumirea de Guzu Chim Prod Com. Firma a fost supusa unui proces de rebranding in anul 2006, in urma caruia a preluat denumirea de Fabryo Corporation.

Schimbarea numelui companiei a fost unul dintre rezultatele preluarii unui pachet de actiuni de catre fondul de investitii suedez Oresa Ventures. In anul 2012, reprezentantii Fabryo au anuntat ca va avea loc fuziunea dintre aceasta companie si Atlas Corporation.

Principalii concurenti ai Fabryo Corporation pe plan local sunt Kober, Policolor, Deutek sau Azur.