"Cu o densitate a spatiilor comerciale de 25 metri patrati la 1.000 de locuitori fata de media europeana de 170 metri patrati, Romaniei ii lipseste in mod clar o oferta adecvata pe sectorul de retail. La aceste rezultate ajungem examinand cifrele pentru Bucuresti, care cu 82 de metri patrati la 1.000 de locuitori este semnificativ in urma celorlalte capitale din Europa Centrala si de Est, Varsovia cu 592 metri patrati, Praga 548 cu metri patrati si respectiv Budapesta cu 461 metri patrati", a declarat directorul asociat al companiei de consultanta Jones Lang LaSalle (JLL), Troy Javaher.

Potrivit consultantilor JLL, stocul de spatii comerciale moderne se situeaza la aproximativ 160.000 metri patrat in in Bucuresti fata de 500.000 metri patrati in intreaga tara, iar in 2007 nu vor fi lansate noi centre comerciale importante. Estimarile JLL indica faptul ca in urmatorii ani stocul de spatii comerciale va atinge circa doua milioane de metri patrati in Romania, din care aproape 900.000 metri patrati doar in Capitala.

"In primul semestru al anului s-au realizat doar doua extensii ale unor centre existente: 8.900 metri patrati la Bucuresti Mall si 5.000 metri patrati la City Mall, plus lansarea primului magazin IKEA din Romania, in martie 2007. Ca raspuns la lipsa de spatii comerciale moderne, dezvoltatorii intentioneaza sa construiasca in urmatorii ani peste 30 de centre comerciale, care vor creste de patru ori stocul existent, desi termenele de livrare si configuratia finala a proiectelor sunt inca incerte. Noii comercianti care vor intra pe piata din Romania fie vor alege franciza, fie vor avea magazine proprii", adauga Javaher.
In prezent, chiriile pe strazi precum Bulevardul Magheru, Calea Victoriei sau Calea Dorobantilor se incadreaza intre 80-120 euro/mp/luna, in timp ce pe arterele secundare acestea ajung la 40-60 euro/mp/luna. Chiriile in centrele comerciale de tip mall variaza intre 30-70 euro/mp/luna, in timp ce maximele pot urca si pana la 100 euro pentru spatii mici, amplasate in zone cu trafic mare.

Jones Lang LaSalle furnizeaza servicii de consultanta pentru achizitii si vanzari de proprietati, investitii si management imobiliar, fiind prezenta cu peste 150 de reprezentante in peste 450 de orase din 50 de state. Compania a inregistrat in 2006 venituri de peste doua miliarde de dolari si detine un portofoliu de peste un miliard de metri patrati in intreaga lume.