Potrivit anunturilor dezvoltatorilor, in 2008 urmeaza a fi livrate cel putin 14 centre comerciale in provincie, care vor dispune de o suprafata totala inchiriabila de circa 310.000 mp, in timp ce Bucurestiul va beneficia de alti 177.000 metri patrati de spatii comerciale.

Printre cele mai mari proiecte din Bucuresti anuntate a fi inaugurate anul acesta se numara Baneasa Shopping City cu o suprafata de 85.000 mp, Liberty Center cu 25.000 mp, Vitantis (37.000 mp), precum si Grand Arena - Berceni cu 30.000 mp. In provincie cele mai mari centre comerciale vor fi finalizate anul acesta in Bacau (European Retail Park - 40.000 mp), Suceava (Shopping City Suceava - 47.100 mp si Iulius Mall - 45.000 mp), dar si in Constanta (City Park - Constanta Mall - 25.000 mp), Galati (Euromall - 25.000 mp) si Oradea (Tiago 25.000 mp).

"Cu 14 centre comerciale anuntate a fi livrate in urmatorii ani, se poate spune ca piata din Capitala este foarte dinamica. In ciuda acestui fapt, daca luam in considerare stocul de noi centre comerciale livrate in 2007, cei aproximativ 10.000 de metri patrati reprezinta o crestere de doar 6,2%. Extensia Bucuresti Mall si noua zona de food court din Unirea Shopping Centre aproape ca nu au schimbat cu nimic posibilitatea de acomodare a cererii pentru Capitala", sustin analistii Colliers.

Citeste si:

De asemenea, acestia spun ca, daca se ia in considerare suprafata livrata in 2007, municipiul Cluj-Napoca depaseste cu mult cifrele din Bucuresti, iar deschiderea centrelor comerciale Polus si Iulius s-a tradus in 98.000 de metri patrati de spatii noi livrate. "Pentru prima data pe piata de retail din Romania, alt oras decat Bucurestiul atinge cea mai mare suprafata de centre comerciale pe cap locuitor: 0,2 metri patrati de spatii comerciale in Cluj-Napoca, in comparatie cu 0,05 metri patrati de spatii in Bucuresti", sustin analistii.

Per ansamblu, centrele comerciale livrate anul trecut in afara Bucurestiului duc la peste 200.000 de metri patrati stocul de de spatii noi de retail. Astfel, desi asteptarile retailerilor pentru capitala au fost mult mai mari, celelalte orase s-au dovedit mai dinamice pe piata de retail din Romania. O comparatie intre Capitala si restul tarii din punctul de vedere al stocului anuntat de centre comerciale raportat la cap de locuitor arata ca Bucurestiul ramane in urma si unor orase precum Arad sau Ploiesti, se mai arata in studiul Colliers.

In acelasi timp, potrivit consultantilor Colliers, anul 2007 a fost un an foarte atractiv din punctul de vedere al brandurilor noi ce au intrat pe piata. "Dintre cei 252.300 de metri patrati livrati in 2007, peste 30.000 de metri patrati au fost ocupati de branduri noi. Desi strategia multor retaileri nou-veniti pe piata este sa acopere mai intai Bucurestiul si dupa aceea sa se extinda in provincie, 2007 a dovedit ca retailerii s-au adaptat conditiilor pietei locale alegand oportunitatile existente", arata reprezentantii companiei de consultanta imobiliara.